Det här är kanske ett sidospår men eventuellt hänger det ihop med det ni diskuterar.
Både och tror jag. Nåja, för ögonblicket är jag rätt nöjd med flikfrågan så vi kan spåra ur lite, och vill någon dela tråden så varsågod.
I Windows-världen är det mer eller mindre kutym att köra alla program i "maximerat" läge, dvs hela skärmytan täcks av ett program. Jag som kommer från Mac-sidan får ofta höra lite kommentarer när jag inte kör maximerat i Windows.
Vad för kommentarer? Att du "gör fel" eller nåt?
Jag kör en del CodeWarrior under XP, och det är hemskt. Det är ju ett sånt där enfönstersinterface där man har subfönster, och massor av plats går bort på onödiga fönsterramar och så får man rullister som kommer och går på ett väldigt nervöst sätt. Vana, kanske, men jösses... Man vänjer sig inte vid det snabbt i alla fall.
I Mac-världen känns det mer naturligt att inte köra maximerat och därmed faktiskt utnyttja moderna operativsystems fönsterhantering.
På dagtid sitter jag med Eclipse och trivs inte alls med det. Kanske för att jag inte lärt mig alla finesser? Det jag stör mig på är att det är så svårt att titta på flera "saker" samtidigt. Jag vill ofta kunna se kod, databas-"klient", worddokument och kanske ett terminalfönster samtidigt när jag utvecklar. Med Eclipse och dess 1-fönster GUI så måste jag dra ner storleken rejält på Eclipse-fönstret för att se andra programs fönster och vill jag då se fler filer i koden och kanske även en lista över källkodsfilerna så blir det rätt stökigt.
Med ett GUI som tillåter fler fönster per program blir det hela mycket lättare att organisera.
Är det under Windows? Det låter rätt likt hur jag upplever Visual Studio. Det blir råddigt och plåttrigt, inte minst för att det är fönster i fönster, så man måste på något sätt ha plats för dubbla lager fönsterkontroller, och detta för alldeles för många fönster.
Det som är lite lustigt är att Windows mycket väl tillåter flera fönster per program, men det blir trångt i listen i underkant.
(Som parentes kan jag säga att jag tycker det är näst intill ett hån mot utvecklarna av fönsterhanteringssystem att alltid köra maximerat. Att alltid köra maximerat är som att gå tillbaka till tiden då man inte hade fönsterhantering.)
Ja, precis. Det är som om man hängde kvar vid "Switcher" (om ni minns den).