Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhandsvisning - är den verkligen felfri?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mikael E:

Apple har inte tagit bort den funktionen, använder den dagligen i mitt arbete i os x. Så det måste vara något annat som strular för dig.

Jo, jag gjorde det med själv och nu fungerar det bara inte.
Jag sitter här och har ett dokument öppet som heter 1. Ska lägga till dokumentet 2 och det går hur bra som helst.
Dokument 1 har dessutom kommentarer och en gulmarkering som hänger med när jag sparar.
Dokument 2 ligger under dokument 1 och allt är frid och fröjd, precis som det alltid varit under 10.5.x
I menyraden så står det nu "1 (1 sida (2 dokument, 2 sidor totalt)" och jag väljer "spara som... väljer sparaplats och kallar dokumentet för 3

Dokumentet heter nu 3 och det står i menyraden "3 (2dokument, 2 sidor totalt) Toppen!
Stänger dokumentet, dubbelklickar och... pdf:en innehåller nu en fil som heter 3 (1 sida). Sid 2 har försvunnit och det enda som skett är att jag har två dokument som heter olika saker men som innehåller samma sak.

Jag får det verkligen inte att fungera. Inte på jobbmaskinen MBP Core Duo eller på hemmamaskinen MB C2D som båda kör 10.6.1

Funkar fint för mig.

Ursprungligen av Zimmerman:

Funkar fint för mig.

Inte för mig

Ursprungligen av gabbeman:

Inte för mig

Gör du rätt då? Det räcker inte bara att dra filen till där alla miniatyrbilder visas. Du måste dra den och peka den mot de miniatyrbild du vill att den ska höra ihop med, att du gör rätt märker du genom att en grön ram bildas samt en lite mörkare bakgrund syns om de filer du vill sammanfoga till en pdf-fil.

????? Något sådant får jag inte! Bara ett plusmärke och en röd rand där jag vill lägga in pdf'en.

Gör du rätt då? Det räcker inte bara att dra filen till där alla miniatyrbilder visas. Du måste dra den och peka den mot de miniatyrbild du vill att den ska höra ihop med, att du gör rätt märker du genom att en grön ram bildas samt en lite mörkare bakgrund syns om de filer du vill sammanfoga till en pdf-fil.

Ursprungligen av Zimmerman:

????? Något sådant får jag inte! Bara ett plusmärke och en röd rand där jag vill lägga in pdf'en.

I exemplet jag visar, drar jag en pdf från skrivbordet, din röda rand beror nog på att du har ställt in rött som markeringsfärg. Plusmärket får jag bara när jag flyttar en sida från en pdf-fil till en annan, och har båda pdf-filerna öppna i förhandsvisning.

Jag får plusmärket ÄVEN om jag drar en oöppnad pdf in i sidofönstret på en öppnad pdf.

Plusmärket får jag bara när jag flyttar en sida från en pdf-fil till en annan, och har båda pdf-filerna öppna i förhandsvisning.

AAH!!!!!

Du ska ha tusen tack hundra gånger!
Skillnaden mot 10.5.x är att
I 10.5.x så räcker det med att du placerar in det dok som du vill lägga till en pdf under sidan i fråga i utdragspanelen, Spara som... och sen är det klart.

I 10.6.x så måste du lägga dokumentet som du vill lägga till ovanpå det öppna dokumentet i utdragspanelen för att det ska "fastna" i den pdf som man "Spara som...", precis som du visar i bilden.

Än en gång, jättetack. Preview klarar alltså av det, men det gör det på ett annat sätt från 10.6.x

Jag får inte detta att funka, hos mig blir det en röd ram istället oavsett var jag försöker lägga pdf:en. Vad gör jag för fel???

Då vet vi att det inte är en bugg eller brist i programmet - utan ett problem i just din burk. Sådana här mysterium fascinerar mig - ofta är det något tredjepartsprogram eller plugg spm gör att någon har ett problem som ingen annan har. I detta fall är jag tveksam...det är ju Förhandsvisning vi pratar om. Någon som har en teori vi kan utgå ifrån?

Har du provat att slänga ihop andra pdf'er? Kan ju vara just dessa/denna pdf-fil som ställer till det.

Jepp. Det är skillnad på Leopard och SL. Tidigare satt jag på jobbet med Leopard - nu är jag hemma och det är annorlunda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 23:05

Mikael Es ram är grön för att hans markeringsfärg är inställd till grön. Hos mig är ramen blå.
Huvudsaken är att det blir en mörk ruta med en ram i någon färg runt hela PDF 1 som man vill koppla PDF 2 till. Släpper man PDF 2 när det är en ram runt omkring PDF 1, fogas de två PDF:erna samman. Ser man bara ett streck när man släpper PDF 2, sammanfogas ingenting, utan PDF 2 läggs bara till i listan under PDF 1, så att man enkelt kan bläddra till den.
Detta gäller alltså i Snow Leopard.

I Leopard kan endast en PDF ligga i listan och drar man då PDF 2 till listan sammanfogas den alltså alltid.

Efter 2v råpluggande av en del statliga verks direktiv och lagar. AFS:er från arbetsmiljöverket mest.
Så har jag kommit fram till att Förhandsvisning duger och gör jobbet 100% ok för "vanliga användare"

Ladda ner filer (bruksanvisningar, AFs:er, Broschyrer, Böcker, kompendier) och visa dem direkt funkar kanon. Inte noterat ngt "funny" ngnstans i det hela.

Mina källhänvisningar till vilka dokument jag använt täcker ca 2 A4 ....

Enkelt uttryck kan man säga att om man inte JOBBAR med tryck så kan jag inte se varför man skulle behöva ngn Acrobat Reader.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-02-11 23:59

All text försvinner i Förhandsvisning

Förhandsvisning har alltid fungerat fint för mig. Jag gillar programmet. Men senaste veckan har jag fått ett par pdf-filer från olika avsändare, där Förhandsvisning bara visar bilderna men ingen text. Mellan bilderna är allt vitt. I Adobe Reader fungerar det som det ska och jag ser texten. Om jag väljer "Markerar allt" i Förhandsvisning ser jag på markeringen att det finns något där och om jag söker på ord i dokumentet dyker det upp en markering där ordet antagligen finns.

Enligt Förhandsvisnings granskare var båda pdf:erna tillverkade av Nitro PDF. Har någon varit med om något liknande? Finns någon hjälp bortsett från att jag kan gå över till Adobe Reader?

Bevaka tråden