Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhindra iPhone att koppla upp sig mot nätet

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-07 19:46

Ja, hur gör man?
Jag har inte frisurf nämligen... Nu har jag trådlöst nätverk här hemma, så är uppkopplad mot det, men så fort jag kopplar bort wlan'et så kopplar den upp sig auto via mobilnätet (får en E-logga där uppe i hörnet i stället).

Har vart inne i Inställningar > Allmänt > Nätverk och inaktiverat 3G
Har även vart inne i >Mobil datatrafik och under Mobildata provat med att ta bort infon på APN helt, så väl som att skriva in något helt annat, men ändå kopplar den upp sig hela tiden...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-11-07 21:29

Kontakta din operatör och säg att du vill avaktiverar funktionen att surfa via mobilnätet.

  • Medlem
  • 2009-11-07 21:48
Ursprungligen av joakimo:

Kontakta din operatör och säg att du vill avaktiverar funktionen att surfa via mobilnätet.

Vill fortfarande ha möjligheten att Kunna koppla upp mig när jag vill/behöver och inte har tillgång till wlan. Vill dock inte att det är på konstant när det inte behövs...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-07 21:52
Ursprungligen av Appoc:

Vill fortfarande ha möjligheten att Kunna koppla upp mig när jag vill/behöver och inte har tillgång till wlan. Vill dock inte att det är på konstant när det inte behövs...

Skriv in ett felaktigt APN. Dock kommer den att dra mer batteri då när den försöker hitta det felaktiga APNet.
Om du har jailbreakat kan du installera BossPrefs.

  • Medlem
  • 2009-11-07 22:08
Ursprungligen av kenjon:

Skriv in ett felaktigt APN. Dock kommer den att dra mer batteri då när den försöker hitta det felaktiga APNet.
Om du har jailbreakat kan du installera BossPrefs.

Provade det som sagt, men gjorde ingen skillnad om jag lämnade fältet tomt, eller skrev in annat, den lyckades koppla upp sig iaf...

Ah! Bossprefs verkar vara precis vad jag letar efter! Letade efter liknande i Appstore, men lyckades inte. Har faktiskt jailbreak'at då den är från staterna, tänkte inte på att kolla i Cydia
Tack för tipset

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-07 23:23
Ursprungligen av Appoc:

Provade det som sagt, men gjorde ingen skillnad om jag lämnade fältet tomt, eller skrev in annat, den lyckades koppla upp sig iaf...

Ah! Bossprefs verkar vara precis vad jag letar efter! Letade efter liknande i Appstore, men lyckades inte. Har faktiskt jailbreak'at då den är från staterna, tänkte inte på att kolla i Cydia
Tack för tipset

Om du skriver in fel APN så kommer den inte "koppla upp sig".

Dock, bara för att den är ansluten till mobilnätet så drar den inte pengar

  • Medlem
  • 2009-11-08 00:05
Ursprungligen av Appoc:

Hmm, nu låste den sig när det installerat klart och springboard'en skulle laddas om.... kan inte starta om eller något...

Löste sig, fick återställa och sedan återskapa säkerhetskopia (som tydligen gjorts auto) så var jag back in business igen, och gick finfint när jag skulle installera det på nytt.

Ursprungligen av zappee:

Om du skriver in fel APN så kommer den inte "koppla upp sig".

Dock, bara för att den är ansluten till mobilnätet så drar den inte pengar

Men symbolen som visar att den är uppkopplad visas ju....(?)

  • Medlem
  • 2009-11-07 22:19

Hmm, nu låste den sig när det installerat klart och springboard'en skulle laddas om.... kan inte starta om eller något...

Varför inte byta till ett abb som tål att man kopplar upp sig?

Du har världens mest "nätberoende" telefon, och sedan vill du förbjuda att den kopplar upp sig.

Så mkt per månad kostar det inte med "Fri Surf"

Sen kan du kolla mailen, kolla kartan, surfa, beställa SF-biljetter, leta bankomater, läsa tidningen, kolla blocket, läsa 99.se, hålla reda på facebook och twitter, får vägbeskrivningar OCH ringa ute på stan...utan att behöva få blodtryck på hur mkt du gör av med.

  • Medlem
  • 2009-11-08 03:13
Ursprungligen av Goflorp:

1. Varför inte byta till ett abb som tål att man kopplar upp sig?

2. Du har världens mest "nätberoende" telefon, och sedan vill du förbjuda att den kopplar upp sig.

Så mkt per månad kostar det inte med "Fri Surf"

Sen kan du kolla mailen, kolla kartan, surfa, beställa SF-biljetter, leta bankomater, läsa tidningen, kolla blocket, läsa 99.se, hålla reda på facebook och twitter, får vägbeskrivningar OCH ringa ute på stan...utan att behöva få blodtryck på hur mkt du gör av med.

1. va?

2. Jag använder datorn för allt det där och känner inte att jag Måste ha tillgång till det med mobilen.
Och dessutom även förlänga batteritiden genom att inte låta den stå uppkopplad hela tiden.

Ursprungligen av Appoc:

Ja, hur gör man?
Jag har inte frisurf nämligen... Nu har jag trådlöst nätverk här hemma, så är uppkopplad mot det, men så fort jag kopplar bort wlan'et så kopplar den upp sig auto via mobilnätet (får en E-logga där uppe i hörnet i stället).

Har vart inne i Inställningar > Allmänt > Nätverk och inaktiverat 3G
Har även vart inne i >Mobil datatrafik och under Mobildata provat med att ta bort infon på APN helt, så väl som att skriva in något helt annat, men ändå kopplar den upp sig hela tiden...

Men E-logotypen innebär inte att den är uppkopplad och skickar data (lika lite som 3G loggan betyder det). Det betyder bara att den har tillgång till ett EDGE (EGRPS) nät eller ett UMTS nät. Inte att den skickar data. Det finns dessutom en tredje ikon (som jag aldrig har sett) som visar att det bara är GRPS som är tillgängligt (dvs: de ursprungliga GSM datatakterna)

Så jag tror att du har missuppfattat det hela.

Titta under inställningar och användning så ser du hur mycket data som telefonen skickar.

Citat från användarhandboken för iPhone:

"Visar att mobiloperatörens 3G-nät är tillgängligt och att iPhone [i]KAN[/i] ansluta till Internet via 3G. Tillgängligt på iPhone 3G eller senare. Se ”Hur iPhone ansluter till Internet” på sidan 41."

Och på sidan 41
"Ansluta till Internet
iPhone ansluter automatiskt till Internet varje gång du använder Mail, Safari, YouTube, Aktier, Kartor, Väder, App Store eller iTunes Store."

Notera att det står KAN och inte att den ÄR ansluten till internet. Så du håller på att jaga ett problem som inte existerar. Telefonen MÅSTE vara ansluten til mobilnätet för annars så går det inte att ringa.

Och så här rapporterar alla telefoner som jag känner till sin uppkoppling. Alla mina SonyEricssontelefoner visar en 3G ikon när de är anslutna till ett UMTS nät. Titta på dina gamla telefoner så kommer du att se samma sak.

Senast redigerat 2009-11-08 10:10
  • Medlem
  • 2009-11-08 15:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Men E-logotypen innebär inte att den är uppkopplad och skickar data (lika lite som 3G loggan betyder det). Det betyder bara att den har tillgång till ett EDGE (EGRPS) nät eller ett UMTS nät. Inte att den skickar data. Det finns dessutom en tredje ikon (som jag aldrig har sett) som visar att det bara är GRPS som är tillgängligt (dvs: de ursprungliga GSM datatakterna)

Så jag tror att du har missuppfattat det hela.

Titta under inställningar och användning så ser du hur mycket data som telefonen skickar.

Citat från användarhandboken för iPhone:

"Visar att mobiloperatörens 3G-nät är tillgängligt och att iPhone [i]KAN[/i] ansluta till Internet via 3G. Tillgängligt på iPhone 3G eller senare. Se ”Hur iPhone ansluter till Internet” på sidan 41."

Och på sidan 41
"Ansluta till Internet
iPhone ansluter automatiskt till Internet varje gång du använder Mail, Safari, YouTube, Aktier, Kartor, Väder, App Store eller iTunes Store."

Notera att det står KAN och inte att den ÄR ansluten till internet. Så du håller på att jaga ett problem som inte existerar. Telefonen MÅSTE vara ansluten til mobilnätet för annars så går det inte att ringa.

Och så här rapporterar alla telefoner som jag känner till sin uppkoppling. Alla mina SonyEricssontelefoner visar en 3G ikon när de är anslutna till ett UMTS nät. Titta på dina gamla telefoner så kommer du att se samma sak.

Haha, ja, jag hade visst missuppfattat det hela och detta var precis vad jag kom fram till precis innan jag skulle lägga mig

Tack för hjälpen

Ursprungligen av Appoc:

Haha, ja, jag hade visst missuppfattat det hela och detta var precis vad jag kom fram till precis innan jag skulle lägga mig

Tack för hjälpen

Sådant är lätt

Och mina versaler innebär inte att jag skrek utan bara att jag inte orkade att lägga till bold och italics för att understryka vad jag menade.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-08 16:49

Herregud, varför skaffar vissa en iPhone?

Köp en gamla 5110 eller något om du bara ska ringa...

Ursprungligen av zappee:

Herregud, varför skaffar vissa en iPhone?

Köp en gamla 5110 eller något om du bara ska ringa...

LongWord!

Ursprungligen av zappee:

Herregud, varför skaffar vissa en iPhone?

Köp en gamla 5110 eller något om du bara ska ringa...

Det finns många som vill ha en iPhone trots att de inte vill/har råd med ett fritt dataabbonemang. Jag tycker att du kan låta dem avgöra själva varför de vill ha en iPhone utan att... tja, låta så fördömande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-09 09:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns många som vill ha en iPhone trots att de inte vill/har råd med ett fritt dataabbonemang. Jag tycker att du kan låta dem avgöra själva varför de vill ha en iPhone utan att... tja, låta så fördömande.

Jag tror inte det handlar om att ha råd (iPhonen är ju dyr, mitt fri 3G kostar 69 kr/mån), utan de anser nog att de klarar sej utan, genom t ex WLAN. Men jag håller med Goflorp att de inte vet vad de missar....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-10 07:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns många som vill ha en iPhone trots att de inte vill/har råd med ett fritt dataabbonemang. Jag tycker att du kan låta dem avgöra själva varför de vill ha en iPhone utan att... tja, låta så fördömande.

Förstår inte vad man ska ha den till om man ska vara rädd för att den drar data hela tiden. I stort sett allt man gör drar någon form av data och behövs för att utnyttja den fullt ut.

  • Medlem
  • 2009-11-15 11:29
Ursprungligen av zappee:

Förstår inte vad man ska ha den till om man ska vara rädd för att den drar data hela tiden. I stort sett allt man gör drar någon form av data och behövs för att utnyttja den fullt ut.

Äh. Har tillgång till wlan för det mesta. Och jag är inte en av dem som konstant behöver hålla sig online för att uppdatera sin facebookstatus med "ska gå och pissa, det ska bli najs" eller dyl.
När jag behöver koppla upp mig och inte har tillgång till wlan så räcker det gott och väl med Telias max 9kr/dygn för Mig... (än så länge iaf, bara att uppdatera sen om man nu känner behovet)

Ursprungligen av Appoc:

Äh. Har tillgång till wlan för det mesta. Och jag är inte en av dem som konstant behöver hålla sig online för att uppdatera sin facebookstatus med "ska gå och pissa, det ska bli najs" eller dyl.
När jag behöver koppla upp mig och inte har tillgång till wlan så räcker det gott och väl med Telias max 9kr/dygn för Mig... (än så länge iaf, bara att uppdatera sen om man nu känner behovet)

Räcker ju med att kolla kartan, kolla mailet eller ngt annat fullständigt självklart men trivialt ute på stan (gör det säkert 15ggr varje dag)... så åker man på 9kr för den dan då...

Rent hypotetiskt skulle det för min del innebära att 25dagar i veckan ungefär skulle beläggas med 9kr /dagen-avgift - det är 225:- i månan.
Jag tror jag betalar 129:-/mån elelr ngt sånt för fri surf utan att behöva bry mig...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 20:05
Ursprungligen av Appoc:

Äh. Har tillgång till wlan för det mesta. Och jag är inte en av dem som konstant behöver hålla sig online för att uppdatera sin facebookstatus med "ska gå och pissa, det ska bli najs" eller dyl.
När jag behöver koppla upp mig och inte har tillgång till wlan så räcker det gott och väl med Telias max 9kr/dygn för Mig... (än så länge iaf, bara att uppdatera sen om man nu känner behovet)

Nu är ju inte facebook det jag håller på med på min telefon.

Men som Goflorp säger att kolla kartan eller slösurfa lite o.s.v spårar snabbt ut.

Ursprungligen av zappee:

Herregud, varför skaffar vissa en iPhone?

Köp en gamla 5110 eller något om du bara ska ringa...

Är 5110 en bättre telefon än iPhone där man slipper problem eller hur menar du?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-19 20:46
Ursprungligen av lasseslot:

Är 5110 en bättre telefon än iPhone där man slipper problem eller hur menar du?

Jag menar att om man inte använder iPhones funktioner kan man lika gärna köpa en billigare och enklare telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-15 23:22
Ursprungligen av Appoc:

Ja, hur gör man?
Jag har inte frisurf nämligen... Nu har jag trådlöst nätverk här hemma, så är uppkopplad mot det, men så fort jag kopplar bort wlan'et så kopplar den upp sig auto via mobilnätet (får en E-logga där uppe i hörnet i stället).

Har vart inne i Inställningar > Allmänt > Nätverk och inaktiverat 3G
Har även vart inne i >Mobil datatrafik och under Mobildata provat med att ta bort infon på APN helt, så väl som att skriva in något helt annat, men ändå kopplar den upp sig hela tiden...

Är du jailbreakad kan du alltid installera Firewall IP

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-11-15 23:32

Enligt en försäljare så ska man ta bort all "Nätberoende" apps från första hemskärmen.
Annars försöker dom uppdatera status så fort hemskärmen laddas.
Om det stämmer vet jag inte men det låter ju hyfsat sannolikt.

Med det måttet är ju bästa telefonen en "gammal svarv" - Telias gråa "Dialog" med "snurrskiva".

Tillbehör var spännande saker såsom låskolv till snurrskivan, extraförstärkt högtalare i luren. 10 år efter lanseringen kunde man minsann få den i såväl rött som svart med!

"I mitten av 1950-talet fick LM Ericsson och Televerket i uppgift att ta fram en ny standardtelefon för den svenska marknaden… ut kom denna telefon… en Dialog.
För vad är ett Retrorum utan att kunna ha kontakt med yttervärlden… därför inhandlades en Dialog i metallicgrönt utförande. Dialog tillverkades mellan åren 1962-1978 alltså i perfekt fas med Retrorummet. "
Källa: Farbror Sid Televerket

1
Bevaka tråden