Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Risker/Nackdelar med jailbreak?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-16 10:49

Hej 99!

Nu har jag äntligen, efter lång väntan, beställt en iPhone 3Gs. Sköön...t!

Jag tänkte såklart jailbreaka den men eftersom jag inte har någon egen iPhone och inte brytt mig om det här med jailbreak sen jag fixade en kompis telefon där kring software 2.0 har jag inte riktigt koll längre. Finns det några uppenbara risker eller nackdelar med att jailbreaka sin telefon? Det jag främst är ute efter är att jag hört att man t.ex. tar bort en nedladdningsgräns på 10Mb och kan köra applikationer (Spotify) i bakgrunden? Stämmer det eller? Sen är ju Cydia installer aldrig fel.. Men jag har ingen lust att bricka eller på annat sätt fucka upp min telefon.

Upplys mig!

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-11-16 10:58

Sök i forumet... finns massa liknande trådar..

Men.

Nuförtiden finns det inga "risker" med jailbreak, alla lyckas man att jailbreaka sin telefon, däremot kan du fakka upp den om du inte följer instruktionerna och typ drar ut usb-sladden i installationen...

Jailbreak är bara fördelar, förutom att garantin försvinner, du kan JA, köra spotify i bakgrunden och JA, du kan ta bort 10 mb gränsen. Spel och apps blir "gratis" illegalt, tänker inte gå in mer ingående på det.

Du får massa nya användbara funktioner som att dela in springboard i mappar och ändra teman och sms ringsignaler.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-16 11:45

Torskar garantin? Det är väl bara att köra factory reset så kan dom väl inte se det?

Angående sökning är "Sök i detta forum"-länken totalt stendöd för mig, så jag tog mig friheten att göra en helt egen tråd

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-16 20:00
Ursprungligen av Davey:

Torskar garantin? Det är väl bara att köra factory reset så kan dom väl inte se det?

Angående sökning är "Sök i detta forum"-länken totalt stendöd för mig, så jag tog mig friheten att göra en helt egen tråd

Gör du en restore kan de inte se något.

Nackdelar är att du lätt kan ställa till oreda genom att installera skumma program o.s.v

Även att du lätt kan bli hackad om du inte byter lösenord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-23 11:41

Worm smittar

Då var det dags igen:
First malicious iPhone worm slithers into wild ? The Register
Att installera SSH utan att byta lösenord är rätt dumt.

Ursprungligen av kenjon:

Då var det dags igen:
First malicious iPhone worm slithers into wild ? The Register
Att installera SSH utan att byta lösenord är rätt dumt.

Om man inte har SSH avstängt genom SBSettings när man inte håller på med det själv - då är risken försvinnande liten att bli drabbad tycker jag.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-23 17:57

Jaha, försökte precis jailbreaka med tveksamt resultat. Byggde en firmware i Pwnage tool. Källfilen jag använde heter iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore.ipsw. Jag gjorde min firmware och körde på, allt verkar gå bra, men när det är klart sitter jag med en till synes stendöd iPhone och det enda jag kunde göra var att göra restore (på riktigt) från iTunes så nu är jag tillbaks på ruta ett igen.

Är det något annat jag måste göra? Jag gjorde restore genom att alt-klicka på restoreknappen och välja min egen firmware.

EDIT: Det är en iPhone 3Gs jag har, MC131KS. Något problem med den eller?

Senast redigerat 2009-11-23 18:39
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-23 18:39
Ursprungligen av Davey:

Jaha, försökte precis jailbreaka med tveksamt resultat. Byggde en firmware i Pwnage tool. Källfilen jag använde heter iPhone2,1_3.1.2_7D11_Restore.ipsw. Jag gjorde min firmware och körde på, allt verkar gå bra, men när det är klart sitter jag med en till synes stendöd iPhone och det enda jag kunde göra var att göra restore (på riktigt) från iTunes så nu är jag tillbaks på ruta ett igen.

Är det något annat jag måste göra? Jag gjorde restore genom att alt-klicka på restoreknappen och välja min egen firmware.

Använd blackra1n.

//Rob

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-23 18:48
Ursprungligen av Robo-X:

Använd blackra1n.

//Rob

Funkar inte det heller. Det kommer upp nån frodo-lookalike och sen säger programmet efter en stund "Done, wait for reboot". Det kanske bara är jag som är otålig, men efter en kvart så antog jag att det inte hade funkat då scenariot var precis detsamma, iTunes säger att jag har en iPhone i recovery mode och det enda som funkar är att göra en riktig restore vilket sätter mig på ruta ett igen.

EDIT: Skam den som ger sig. Gjorde det igen medan telefonen (fortfarande) var i recovery mode och då hoppade den faktiskt ur efter att programmet var klart. Problem solved!

Ett tips:
Följ alltid en renomerad guide!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-23 20:03
Ursprungligen av theplague:

Ett tips:
Följ alltid en renomerad guide!

Det gjorde jag.

Men nu verkar det som om det här inte riktigt funkar. Stänger jag av mobilen hamnar den i recovery mode så jag måste jailbreaka om den varenda gång jag bryter strömmen. Eh. Varför? Någon som vet en lösning på det?

EDIT: Jaha, det går inte att fixa. Fan vad segt. Kan ingen spalta upp några anledningar till att jag borde jailbreaka? Cydia funkar ändå inte nu så jag kan inte kolla in vad som erbjuds. Det känns inte helt stabilt att jag inet kan använda min telefon om den skulle dö av någon anledning när jag inte är i närheten av en dator och inte har sladden med sig.

Senast redigerat 2009-11-23 20:24

Blackra1n

Jag älskar min iPhone suuperduparasgörsketamycket! Och jag är sugen på att jailbreaka.. Finns de nån risk att man fuckar upp den (om man bortser från att dra ur usb-sladden under jailbreakandet)

Jag hade tänkt att att använda mig av blackra1n

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-23 20:50
Ursprungligen av jalderyd:

Jag älskar min iPhone suuperduparasgörsketamycket! Och jag är sugen på att jailbreaka.. Finns de nån risk att man fuckar upp den (om man bortser från att dra ur usb-sladden under jailbreakandet)

Jag hade tänkt att att använda mig av blackra1n

Ptja, är den ny som min så kommer du inte kunna starta om den utan tillgång till en dator, som sagt.

Nå, kom med lite bra anledningar till att jag inte kan leva utan jailbreak annars återställer jag den direkt och skiter i't tills det finns en hållbar lösning.

Davey:
Om du inte har någon anledning att jailbreaka förstår jag inte varför du ger dig på dig det från början.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-23 21:49
Ursprungligen av theplague:

Davey:
Om du inte har någon anledning att jailbreaka förstår jag inte varför du ger dig på dig det från början.

Cydia installer vore soft. Sen finns det ju säkert 1000 saker jag inte har tänkt på än, därför ber jag er uppmärksamma eventuella guldkorn jag kanske har missat.

"Vet du någon schysst öl?"
"Fan om du inte vet vad du vill ha kanske du bara ska ta ett glas vatten??"

Ursprungligen av Davey:

Cydia installer vore soft. Sen finns det ju säkert 1000 saker jag inte har tänkt på än, därför ber jag er uppmärksamma eventuella guldkorn jag kanske har missat.

"Vet du någon schysst öl?"
"Fan om du inte vet vad du vill ha kanske du bara ska ta ett glas vatten??"

Om du gjort en snabb sökning hade du hittat följande:
http://www.99.se/upplasning-jailbreak/271396-varfoer-koer-folk-jb-utan-att-verka-veta-varfoer.html
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/271360-era-top-5-baesta-cydia-apps.html
http://www.99.se/program-spel-foer-ipod-iphone/267520-programen-vara-utan-i-cydia.html

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-24 13:01

Du förstår väl själv att en lista med program jag inte kan kolla in inte hjälper speciellt mycket? Jag tänkte om någon med jailbreakad iPhone kunde säga varför dom tycker det är så schysst, men med tanke på din fientliga inställing börjar jag ana att det kanske var för mycket att begära?

Ursprungligen av Davey:

Du förstår väl själv att en lista med program jag inte kan kolla in inte hjälper speciellt mycket? Jag tänkte om någon med jailbreakad iPhone kunde säga varför dom tycker det är så schysst, men med tanke på din fientliga inställing börjar jag ana att det kanske var för mycket att begära?

Ursäkta, var inte alls meningen att vara fientlig.
Men, om du ser tips om program är det väl rätt enkelt att hitta resten av infon via en enkel googlesökning?

jailbreak 3gs 32 gb

Jag brekade min i helgen och stängde av den i dag för första gången.
Inte så smart, för när jag skulle sätta på den igen var det kört.
Det tog ett tag innan jag fattade, att det var på grund av jailbreak som detta hände.
Så det vara bara att återställa allt igen, som tur var hade jag gjort backup så det löste sig bra ändå.
Nu till min fråga, vad kan jag egentligen göra när den är jailbreakad??:tveksam:
Jag märkte ingen skillnad efter att jag hade gjort detta med blackrain

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-11-24 02:17

Ptja, jag beslutade hur som helst för att köra min utan jailbreak sålänge. Jag pallar inte med att inte kunna stänga av mobilen hur jag vill. Har som sagt inte kommit på något riktigt bra skäl till att jailbreaka än ändå. Det kommer väl kanske förr eller senare men jag gör den bedömningen då isf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-24 13:15

hehe, folk kanske inte orkar sitta och skriva ned alla argument en 110:e gång? jag gör ett 111:e försök för enligt min mening innebär varje ny jailbreakare ett litet steg mot en bättre värld och världsfred

Backgrounder - Kör applikationer i bakgrunden (spotify? Internet Radio? Air Video? Navigon?)
biteSMS - SMS som Apple borde ha implementerat det!
SBSettings - slå av på wifi, skärmrotation, 3g, location, BT, SSH med en fingersvepning
My3G - ladda ned filer över 10 MB från AppStore, kör Skype och andra Wifi-only applikationer över 3G
UAFaker - rendera websidor som om du körde Firefox/Safar/IE på en stationär/bärbar
Cyntact - Assigna ett foto till varje kontakt
Teman - säger sig självt
FivelRows/5-icon dock - 20 ikoner per sida istället för 16, 5 ikoner i dockan
Cydget - ring direkt från lockscreen, läs mail från lockscreen (dvs kör inte av vägen...)

listan kan göras lång och det är egetligen bara din fantasi som sätter gränsen för vad du vill göra med din dyrköpta leksak

1
Bevaka tråden