Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd bildskärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-14 21:24

Hejsan!

Jag är på jakt efter en ny extern bildskärm till min MBP 15". Är egentligen musiker som ofta jobbar med musik och ljud framför datorn, men tycker även att fotografering och fotoredigering är skoj - däremot inte (ännu?) på någon professionell nivå. Studerar "musik och media" - så vid datorn blir det även försök till andra grafiska grejer, flashskapande, allroundarbete och slösurfande.

Letar alltså efter en ny skärm, får gärna vara 24" stor, i kulören svart eller mörksilver och ha ett pristak på 5000 kr.

Har ni tips på något bra? Jag har tittat en del på Eizos sortiment, men tycker att en S2433-skärm skulle gå på för mycket pengar och har hört delade meningar om deras skärm som heter S2402. Har även hört att BenQ (budgetmärke?) ska göra bra skärmar, men har inte forskat i det något mer. Alla tips mottages tacksamt.

/Simon

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-14 22:17

Dell Ultrasharp U2410.

24". IPS-panel. 1920x1200. Trevlig design.

En vän har just denna skärm. Den är väldigt fin och skulle välja den själv om jag behövde en extern skärm.

Omdömen om Dell UltraSharp U2410

  • Medlem
  • 2009-11-15 11:06

Dutin har kampanj på de vi (Sydsvenskans pappersredigering) använder numera.
HP LP2475W 24# WIDE TFT TCO-03 - H-IPS skärm med allt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 21:24

Jag tackar för tips. Är det någon som har möjlighet att reda ut de olika standarderna för skärmpaneler (TN, PVA, VA, IPS...), vad de olika står får och vilken / vilka som faktiskt är bra?

Baron: I diverse köpråd runt på nätet står det att olika personer upplevt färgskiftningar, från grönt till rosa i skärmen... Är det något ni varit med om?

  • Medlem
  • 2009-11-16 21:29

Jag ska erkänna att vi inte har så många av just den modellen. Jag och några till har en sådan, de flesta andra har föregångaren och några har lite vassare Eizo-skärmar. Skaffar vi nya skärmar löpande blir det den jag har.
Men jag upplever inte några färgproblem och jag har inte hört att någon annan gör det heller.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-16 21:47

Här har du förklaringar på de olika paneltyperna; TFT LCD - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag inväntar resultatet av CES som pågår nu. Hoppas att fler tillverkare, än Dell, hoppar på tåget med e-IPS paneler.

1
Bevaka tråden