Det låter inte alls som att det är något fel på din dator som sådan eller som att du har "förstört den". Däremot kan det vara något krångel med programmet iWeb eller möjligtvis med iLife-paketet i allmänhet.
Eftersom det står "iWeb" uppe i menyraden betyder det att programmet ändå har startat. När du då pekar med muspekaren uppe i menyraden - byts pekaren då ut mot en roterande pekare (badboll)? I så fall har programmet slutat att svara/"kraschat" och man bör försöka lista ut varför det slutar att svara så fort det har startat. Om pekaren inte förändras när du pekar i menyraden - testa då att välja t.ex. menyn Fönster > iWeb.
Ett standardknep som ofta hjälper mot kraschande/icke startande program är att radera det programmets inställningsfil (.plist-fil) och därmed återställa programmet. Det är detta vanliga tips du har stött på när du har sökt runt. De flesta filer med namn som slutar på .plist hittar man i /Bibliotek/Preferences och i ~/Bibliotek/Preferences (sökvägar som börjar med / innebär att de utgår ifrån hårddisken, Macintosh HD. Sökvägar som börjar med ~ utgår ifrån din hemmapp, huset). Filen com.apple.iweb.plist hittar du alltså om du går in i huset > Bibliotek > Preferences.
Hjälper detta inte, finns det massor med annat man kan kolla upp och testa. Det finns andra filer man kan testa att slänga, typsnittskonflikter likt den pepparkaka nämner som man kan försöka lösa, man kan installera om iLife-paketet från originalskivorna, man kan i värsta fall installera om systemet, etc, etc. T.ex. kan du efter att du har försökt öppna iWeb, öppna verktygsprogrammet Systemmeddelanden. I detta program kan man leta upp CrashReporter-loggen för iWeb och se exakt vad systemet rapporterar för fel i samband med att iWeb kraschar. Genom att tolka felbeskrivningen där kan man eventuellt få några fler tips om vad man behöver göra.
Så ge inte upp - det finns alltid sjuka mängder saker man kan testa för att få saker att fungera.