- Reisan
- Medlem ●
- Malmö
Jag har problem med kondens/imma på insidan av bilrutorna i min bil. Speciellt när temperatur och luftfuktigheten växlar snabbt. Eller när det t ex regnar.
Någon huskur? Kan man använda vanlig fönsterputsmedel som motverkar imma? Cupé-värmare? Andra smidiga och enkla lösningar mottages tacksamt!
Förvarning: Jag är inte van att mecka med bilar, jag använder den i princip till att transportera mig från punkt A till B. Och ibland även till punkt C och D.
Mvh, Rei
Kupevärmare funkar bra.
Ha på ACn så mycket som möjligt. Den avfuktar luften.
Kolla att du inte har "vattensamlingar" under mattorna.
En "Torrbollen" lär funka.
Har aldrig själv testat något av dessa mirakelmedel, så ingen åsikt där.
Kupevärmare funkar bra.
Ha på ACn så mycket som möjligt. Den avfuktar luften.
Kolla att du inte har "vattensamlingar" under mattorna.
En "Torrbollen" lär funka.
Har aldrig själv testat något av dessa mirakelmedel, så ingen åsikt där.
Mm, får utvärdera dina tips. Och ska kolla vad jag kan göra. Tack för hjälpen.
Vad är det för bil ? Årsmodell ?
LCR
När jag lärde mig dyka så skulle man alltid spotta i masken och gnugga in det innan man gav sig ner under vattnet, annars immade den igen ganska så ögonblickligen. Den gyllene regeln var "the greener, the cleaner"...
Kanske inte helt praktiskt (eller trevligt...) när vi snackar vindrutor men det funkade helt strålande i en dykmask!
Kör du bara korta sträckor så blir bilen aldrig genomvarm utan bara fuktigare och fuktigare i kupén. Att köra AC och värme samtidigt är bästa tipset. (Och bra fart på fläkten förstås)
Kör man länge, typ ett par timmar så kan det bli väl torrt i kupén och då är det bara att stänga av AC'n och dra ner lite på värmen.
Det du måste göra först och främst är att torka ut bilen inuti med
en sådan där torrboll eller luftavfuktare och sedan se om fuktigheten
stiger igen efter blött väder för då har du en läcka (takfönster, ruta?)
En så pass ny bil ska inte ha det problemet, även om KIA inte är
någon höjdare direkt, köp Honda om du ska köra asiatiskt, lite
patriotism har du väl ?!
Honda är klart bästa japanska märket. Spanar själv efter en CRX.
Skulle aldrig köpa koreanskt mög själv!
LCR
Veva ner rutan en centimeter. Löser det akuta problemet men det är klart om det händer hela tiden så vil du kanske ha en mer permanent lösning. Hur länge har du ägt bilen? Har problemet funnits hela tiden?
Ja, den nödlösningen har jag använt ett par gånger. Har haft bilen ca 4 år och jag tror att det har alltid varit ett problem. Men som det finns lösning på, bara man orkar ta tag i det.
När jag lärde mig dyka så skulle man alltid spotta i masken och gnugga in det innan man gav sig ner under vattnet, annars immade den igen ganska så ögonblickligen. Den gyllene regeln var "the greener, the cleaner"...
Kanske inte helt praktiskt (eller trevligt...) när vi snackar vindrutor men det funkade helt strålande i en dykmask!
Haha, ja, det fick jag också lära mig när jag använde dykmask när man var mindre. Men jag tror det är bäst för alla passagerares trevnad, att hitta en annan lösning. Haha.
Kör du bara korta sträckor så blir bilen aldrig genomvarm utan bara fuktigare och fuktigare i kupén. Att köra AC och värme samtidigt är bästa tipset. (Och bra fart på fläkten förstås)
Kör man länge, typ ett par timmar så kan det bli väl torrt i kupén och då är det bara att stänga av AC'n och dra ner lite på värmen.
Ja, det ligger nog en del i det du skriver. Jag kör inte särskilt ofta eller långa sträckor. Bilen är typ genomvarm i slutet av sträckan.
Det du måste göra först och främst är att torka ut bilen inuti med
en sådan där torrboll eller luftavfuktare och sedan se om fuktigheten
stiger igen efter blött väder för då har du en läcka (takfönster, ruta?)
En så pass ny bil ska inte ha det problemet, även om KIA inte är
någon höjdare direkt, köp Honda om du ska köra asiatiskt, lite
patriotism har du väl ?!
Honda är klart bästa japanska märket. Spanar själv efter en CRX.
Skulle aldrig köpa koreanskt mög själv!
LCR
Ja, jag får ta och skaffa lite hjälpmedel som t ex den här "torrbollen" eller liknande. Ska kolla in alla tips jag fått här i tråden. Mm, har inte planerat att skaffa en annan bil inom det närmsta. Ska ta tag i detta så snart som möjligt. Tack för alla tips!
Dubbelkolla så du inte köra med återcirkulering av kupéluften! Det genererar enormt mycket kondens nämligen.
Tack Martin, för tipset. Ska kolla detta. Får dock kolla bilmanualen om det finns en sådan funktion i min budgetbil.
Båttillbehörsbutiker, typ Watski, eller Erlandssons brygga säljer Torrbollen.
Aha bra tips, men finns dessa "Torrbollar" inte i välsorterade bildelsbutiker?
Tack Martin, för tipset. Ska kolla detta. Får dock kolla bilmanualen om det finns en sådan funktion i min budgetbil.
Det finns i nästan alla bilar. Symbolen ser (oftast) ut som en pil som böjer tillbaka 180 grader alt 360 grader och knappen/spaken sitter vid de övriga reglagen till värmeanläggningen.
Aha bra tips, men finns dessa "Torrbollar" inte i välsorterade bildelsbutiker?
Clas Ohlson har dem iaf men det är väl oklart hur mkt det hjälper att ha en sådan bilen. De används ju oftast för att avfukta luften i en sommarstuga över vintern eller en vinterupplagd båt. Frågan är om kapaciteten räcker att avfukta luften "live" i bilen under körning så att säga. Men visst, de lär väl avfukta bilen mellan körningarna och de är billiga så det kan väl vara värt ett försök.
Problemet brukar annars bero på att bilen inte är tillräckligt ventilerad. Antingen pga att det är något bekymmer med fläkten/återcirkulationsspjället/luftstyrningen till rutan eller att värmepaketet är trasigt så att det läcker lite kylvätska som blandas med luften in i bilen. Har du förresten kollat så att inte friskluftsintaget är igensatt av sura löv?
Dubbelkolla så du inte köra med återcirkulering av kupéluften! Det genererar enormt mycket kondens nämligen.
Dubbelkolla så du inte köra med återcirkulering av kupéluften! Det genererar enormt mycket kondens nämligen.
Hu, den knappen hade någon (exet) kommit åt utan att jag hade märkt det i en av min tidigare bilar: Upp på Essingeleden mitt i vintern, Imman/isen blev bara värre och jag blev tvungen att stanna på St Eriksavfarten - en nära döden upplevelse.
I boken "Goda råd är inte dyra" står det att man ska stryka glycerin på rutan så immar de inte igen. Har de redan immat igen ska man kunna tvätta med 90% alcohol eller en torr tvål eller hårshampoo.. Jag har inte själv testat detta tips men många tips i boken funkar verkligen.
Har man problem med rimfrost ska man lägga en uttjänt nylonstrumpa/plastpåse med salt mot vindrutan så smälter den? Vet inte om det kan hjälpa heller?
Har provat att tvätta en spegel med rak-lödder, då immar den inte igen när man duschar..
I boken "Goda råd är inte dyra" står det att man ska stryka glycerin på rutan så immar de inte igen. Har de redan immat igen ska man kunna tvätta med 90% alcohol eller en torr tvål eller hårshampoo.. Jag har inte själv testat detta tips men många tips i boken funkar verkligen.
Har man problem med rimfrost ska man lägga en uttjänt nylonstrumpa/plastpåse med salt mot vindrutan så smälter den? Vet inte om det kan hjälpa heller?
Har provat att tvätta en spegel med rak-lödder, då immar den inte igen när man duschar..
Men den lär kunna bli "mjölkig" och disig i motljus - inget att rekommendera tror jag.
Två saker orsakar kondens:
1. Dålig ventilation
2. Att fukt kommer in från början
Att hålla på att försöka bota symptomen istället för orsaken är bara korkat.
1. Torka ut bilen helt och hållet, gärna inne i ett garage samt med en avfuktare
2. Kolla så att ventialtionen är inställd och fungerar som den ska, bl.a.
att inte en cirkulationsknapp är intryckt (symbolen brukar vara en pil
som vänder 180˚ och pekar bakåt igen.
3. När du sedan har bilen ute i regnet kolla i minsta detalj om du har
något läckage.
Att hålla på med raklödder och annat skit är bara klåperi.
LCR
Och jag som trodde det var takluckan som läckte...
En Kia av denna modell var väl inte direkt en premiumbil när den såldes ny? En billig korean för mer än tio år sedan, såld i Sverige, med AC? Tror nog inte det... Så det är nog ingen idé att tipsa om återcirkulering mm då bilen knappast har denna knapp öht.
Det är nog helt enkelt så att bilen och dess värme-/ventilationssystem inte direkt konstruerats för svenskt klimat och man får nog leva med kondens och imma m.m.
Återcirkulering har inget med AC att göra. Det har i princip alla bilar med fläkt.
Nja, vad jag vet så har inga Volvo upp till slutet av 90-talet
(min är en 1997 945) men jag vet att asiatiska bilar ofta har
det, och som du säger, inget med AC att göra utan bara en
funktion där man stänger spjället som släpper in luften
utifrån så att fläkten bara snurrar runt luften inne i bilen.
Honda CRX 1991 (har haft 2st) har denna funktion.
LCR
Det kan också vara så att spjället för återcirkulering har hängt sig. Om din bil _har_ AC så kanske den har funktionen att slå igång recirkulationen automatiskt om det är riktigt varmt i bilen. Min förra 9-3a med ACC gjorde så. När hösten kom var det hopplöst, imma hela tiden. Då hade det spjället hängt sig i stängt läge.
Ett annat, mindre kul fel är om värmepaketet läcker. Det märker du på om det försvinner lite kylarvatten och imman är väldigt svår att få bort, lite kletig liksom.
Du bör också kolla om du har någon vattenläcka någonstans. Är det fuktigt på mattan någonstans? Det kan vara en gummilist som gett upp så att vatten läcker in när det regnar. Även om din bil är rätt ny så kan det vara rosthål i t.ex. golvet, det kan absolut hända, även på en 98. Som sagt, kolla efter noga om det är fuktigt någonstans på mattorna.
Det första jag skulle försöka är att göra rent rutorna grundligt. Jag brukar ta _väldigt lite_ fönsterputsmedel och sen torka rutorna med skrynklat tidningspapper. Gnugga riktigt noga på rutorna så det blir riktigt rena. Smutsiga rutor immar igen mycket lättare än rena.
Såna här dukar som påstår sig kunna motverka imma ger rutan en kletig hinna som gör det obehagligt att titta ut tycker jag.