Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet men extremt irriterande problem med adressboken

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-17 13:44

Hej,
har ett irriterande problem:
Har ett antal kontakter i luren med enbart förnamn. Inga problem med med de flesta utom en kontakt, nämligen "Mamma", där telefonen envisas med att kopiera "Mamma" till efternamnsfältet vilket resulterar i kontakten "Mamma Mamma". Alltså, telefonen kopierar inte när jag är inne och editerar kontakten utan det sker efter jag (för 25 gången) editerat bort efternamns-Mamma och lagt luren åt sidan.

(man skulle ju kunna säga att det är väl bara att skita i det, och ja egentligen, men nu är jag sån som irriterar mig på att en dator/telefon inte gör som jag vill, så det har blivit en grej av detta som jag inte tänker förlora )

Ska tilläggas att jag använder mig av Mobile Me, spelar dock ingen roll var i "kedjan" jag ändrar kontakten utan dubbleringen återkommer. Känns väl rätt troligt att ME har med problemet att göra men fattar inte hur. Har provat att ta bort kontakten helt och skapa en ny, men med samma resultat. Sjukt!!

Någon som har någon idé om vad som händer här?

Mvh,
Nisse

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-17 17:03

Haha, har man börjat reta sig på saker så kan det vara svårt att släppa det hela....

Jag är inte kunnig nog att tala om vafför det är på detta viset, men du borde kunna komma förbi Mamma Mamma -komplexet genom att göra om Mamma till ett företag.;)

Kan inte mamma få heta "mellanslag" ; " " i efternamn ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-17 23:35
Ursprungligen av andersn:

Haha, har man börjat reta sig på saker så kan det vara svårt att släppa det hela....

Jag är inte kunnig nog att tala om vafför det är på detta viset, men du borde kunna komma förbi Mamma Mamma -komplexet genom att göra om Mamma till ett företag.;)

Jo, "Mamma" får bli ett företag, så får jag släppa detta "problem". Men under protest, luren ska göra som jag vill!

Ursprungligen av Goflorp:

Kan inte mamma få heta "mellanslag" ; " " i efternamn ?

Tänkte ju så jag med, har testat men hjälpte inte.

Tack för all hjälp gott folk!

Nisse

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-17 17:10

.....eller M Amma......

Jag har en kontakt som bara heter Mamma, fungerar alldeles utmärkt, synkar med Google contacts.

edit: ser ut enligt bifogad fil..

• Medlem
  • 2009-11-17 23:43

Mamma som efternamn då?

Flummigt problem. Jag har några få inlagda med bara förnamn. Aldrig blivit något efternamn av sig självt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-18 00:57
Ursprungligen av Baron:

Mamma som efternamn då?

Testat med resultatet att förnamnet blir Mamma. Sjukt, jag vet!

Ursprungligen av PeeMaN:

Flummigt problem. Jag har några få inlagda med bara förnamn. Aldrig blivit något efternamn av sig självt.

Verkligen flummigt. Nästan så att jag inte hade trott på det om det nu inte varit jag själv som råkat ut för det. Har säkert 10 kontakter till med enbart förnamn utan samma problem (vilket ju irriterar mig ytterligare).

Värsta är att jag har en gnolande känsla av att det är något självklart jag missar...

Gnolande känsla?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-18 11:15
Ursprungligen av johan_tanying:

Gnolande känsla?

Hittar jag på uttryck nu igen? Gör tydligen det med jämna mellanrum enl flickvännen. Får se det som språklig kreativitet.

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Jag har faktiskt haft ett liknande problem med kontakten "Pappa" där efternamnet automatiskt kopierats in.
Var väldigt irriterande.
Upptäckte att efternamnet lades in när jag skickat ett mail till kontakten ifrån Apple Mail.

Problemet berodde på att där under Fönster-Tidigare Mottagare låg en mottagare som hette just "Pappa Efternamn".
När jag raderade denna försvann problemet från Adressboken.

Shiiit vad gott, du har löst problemet. Enda delen i kedjan jag inte tänkt på. Kände inte till Tidigare Mottagare-listan eller att man kunde rensa den. Så klart låg där två varianter på kontakten Mamma (visserligen dubblerades namnet utan att jag skickade mail men det är kanske kopplat till Mobile Me på något sätt). Tackar och bockar för hjälpen.

Fridens,
Nisse

Jag har faktiskt haft ett liknande problem med kontakten "Pappa" där efternamnet automatiskt kopierats in.
Var väldigt irriterande.
Upptäckte att efternamnet lades in när jag skickat ett mail till kontakten ifrån Apple Mail.

Problemet berodde på att där under Fönster-Tidigare Mottagare låg en mottagare som hette just "Pappa Efternamn".
När jag raderade denna försvann problemet från Adressboken.

1
Bevaka tråden