Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Win7, Bootcamp: Lång uppsart och ej BT tangentbord.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-11-19 22:31

Två frågor.

Lade in Win 7 via BootCamp. Har testat 64-bit version tidigare men det gillades inte av min vita iMac (BootCamp rutinerna ville sig inte...) , så nu är det 32-bitars.

Nåväl, när jag ska välja boot så står det EFI Boot och Windows. Ehm..så stod det inte förra gången. Då stod det just Mac OS X tror jag, och Windows. Är det "fully normal och varför stod det inte så sist, tro?

En annan sak - Win 7 verkar inte hitta min Snöleopard skiva när jag kör in den, visar bara tomt när jag ska kolla på själva skivan. Ingen automatisk setup.exe heller... Har hört att BootCamp finns att ta hem manuellt någonstans, men ska det behövas verkligen?

Det blir bannemig tre frågor. När jag startar upp och väljer att dra igång Win 7 så blir det svart skärm och bara ett blinkande streck uppe i vänstra hörnet. Detta kör på ett rätt långt tag, innan själva booten till Win 7 går igång. Något jag kan åtgärda?

Tackar!
Fredrik

Senast redigerat 2009-11-21 09:49
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-11-19 23:04

Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde men drivrutinerna för BootCamp ligger på Snöleopardskivan. I Windows högerklickade jag på skivan och valde Open och där någonstans har jag för mig att det ligger en .exe-fil som instalerar drivisarna för BootCamp. Det där blinkande strecket som ligger kvar en bra stund har jag också. Skall nog vara så.

• Medlem
  • 2009-11-19 23:24

Ok. Har fått in drivrutinerna. Något med iSight verkade bråka, men det har löst sig ändå tror jag. Likaså så visas nu "Boot Camp" korrekt efter omstart i bootväljaren. Problem kvarstår dock och ett nytt har tillkommit:

- Efter att Bluetooth från BootCamp 3.0 har installerats så fungerar ej mitt blåtands-Apple tangentbord. Jag söker efter det, men finner det bara när jag startat om det. När jag sen ska gå vidare, klicka på [nästa] så står det bara och tuggar. Inget händer. Det fungerade innan! Lustigt.

- Sen har vi detta med att Win 7 inte verkar gå igång direkt vid boot (efter valet alltså). Den vita markören står där ett BRA tag (någon minut drygt) innan den bootar vidare till Windows. Så irriterande. Vad är detta?

Dessa två saker MÅSTE lösas om jag ska kunna köra Windows. Jag tar gärna råd.

/Fredrik

• Medlem
  • 2009-11-19 23:36

Tangentbordsfrågan är löst.

Hittade svaret här: Apple - Support - Discussions - Windows 7 RC BootCamp/keyboard problem ...

Där stod att läsa:

* * *

You might try the following (assuming you have an alternative input device in W7RC):

1 - Load the 'Add a device' dialog for bluetooth

2 - Wait until your device is listed and just select it (highlight only)

3 - Right-click (or press 'Alt+Enter') the highlighted item and select 'Properties'

4 - Go to the 'Services' tab and wait until it lists a 'Drivers' check box

5 - Place a check mark in the box and click 'Apply'

6 - Click on the notification balloon that pops up on the right end of the taskbar to watch the progress of installation (it will probably say something like 'Windows Update..'

7 - When done, your device should disappear from the list and should now have functionality (although from my experience not exactly perfectly consistent pairing).

* * *

Det fungerade alltså även för mig. Så 1. Sök (kanske måste starta om tangentbordet). 2. Markera enheten 3. Högerklicka och välj egenskaper. En lista uppdateras. En HID-enhet kommer upp. Markera den och kör Ok... Fungerar!

• Medlem
  • 2009-11-19 23:37

Men varför denna långsamma uppstart med den blinkande markören. Den gör mig snudd på (!) tokig. Snälla - kom med råd om ni har...tack!

/Fredrik

• Medlem
  • 2009-11-19 23:56

Nej. Det här går inget vidare. Blåtanden fungerar lite "hipp som happ". Var dessutom tvungen att starta om tangentbordet inne i Windows 7. Märker exempelvis att jag efter att ej ha använt tangentbordet på några sekunder måste trycka flera gånger innan det "kommer igång" igen. Helt sjukt, då det fungerade bra innan Apples drivrutiner. Ta väck dessa kanske?

• Medlem
  • 2009-11-20 00:26

...och nu avinstallerade jag alla drivrutiner som hade med Bluetooth från Apple att göra. Lade till tangenbordet som vanligt sen igen (antar att det är win's drivrutiner jag nu kör på??). Direkt respons nu, men jag kommer säkert behöva stänga av och sätta på det manuellt när jag dragit igång Windows nästa gång...

Nej, måste sova.

• Medlem
  • 2009-11-21 00:38

Inte någon som vet, för att det här är rätt enerverande! =/

/Fredrik

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-23 11:59

Sex separata inlägg i rad från en Veteran? Edit-knapp...?

1
Bevaka tråden