Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den stora flimmer-tråden

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 01:41

Gott folk,

Jag har gjort lite sökningar på forumet och hoppas att jag inte har begått något ett misstag när jag skapade den här tråden, men jag kunde inte hitta några egentliga diskussioner kring flimmer-problem beträffande exporterad video ifrån FCP.

Här tänkte jag att vi kunde samla våra bästa tips kring hur man ska komma runt detta fenomen som kan få även den mest stabila människa att brista ut i gråt. Eller, våra och våra. Personligen så famlar jag ganska mycket i mörkret när det gäller detta problem.

Om någon liknande tråd redan skulle existera ber jag så mycket om ursäkt och lämnar denna tråden i händerna på forumets moderatorer som ohämmat tillåts slita den i stycken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 01:48

Jag kan börja att bitcha lite.

Jag har ett projekt där jag upplever problem när jag har lagt två stycken instanser av "Outline text" (där jag använder mig av teckensnittet "Vtks Mercearia") ovanpå ett videoklipp i 50i. När jag exporterar det hela som en komprimerad deinterlacead 720-rulle så finns det inte tillstymmelse till problem. Problemen uppstår när jag exporterar det hela i originalformat. Det flimmrar liiiite i ett av de klippen där jag bara har text ovanpå svart bakgrund men detta är någonting som jag kan leva. Det verkliga problemet är som sagt när jag har text ovanpå video då hela klippet börjar flimra sporadiskt in och ut i en mörkare variant av originalvideon.

Vad är de första krigsåtgärderna som jag kan ta till för att motverka detta? Jag vill helst slippa att konvertera videon till något annat format utan skulle önska behålla det hela i 50i. Om jag exporterar det till till exempel 25p så slipper jag flimret men som sagt. Bu för 25p

Några förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 02:05

Ibland blir jag lite trött på mig själv. Det är väldigt roligt att skriva på forum snarare än att sitta och experimentera tydligen. Jag har läst tips ifrån andra om att använda flicker filtret men av någon anledning har jag inte tillämpat det. Tja, nu gjorde jag det och fick ett mycket bra resultat. Jösses

Dock hoppas jag (eller hoppas och hoppas) att det finns människor där ute med värre flimmerproblem än jag och som skulle behöva lite hjälp. Annars blir helt plötsligt den här tråden helt överflödig och det vore ju väldigt tråkigt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-16 10:48

Ok...Om jag ska fortsätta att spamma min egen tråd så...

Jag blir inte riktigt klok på det här. Ibland funkar flicker-filtret, ibland inte. Just nu gör det inte alls mycket nytta. Både klippet med text ovanpå video och klippen med text på svart bakgrund flimmrar för tillfället, trots att jag har experimenterat med olika metoder. Det här känns lite håglöst :/

Utan att orka läsa igenom detta så reagerade jag snabbt på en sak. VARFÖR filmar du i 50i om du kan filma i 25p? Det är rent vansinne tycker jag.

Men men, som mig, som inte kan filma i 25p pga extremt stram budget på mina projekt, så kanske du får köra en fältblandande sammanflätning på just de områden som har jobbig text (förutsatt att det inte ser konstigt ut pga t.ex. rörelse i bakgrunden). Det finns kanske bättre metod, men det är iaf den som jag använder eftersom jag inte har råd med mer än iMovie HD '06 och QuickTime Pro.

Färdigflummat på 99.se för inatt.. urk, goder natt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 09:03

För tillfället har jag gjort så att jag helt sonika exporterar en vanlig AVI-fil, importerar den i FCP igen och lägger på en deinterlace på den. Detta gör att flimret försvinner, åtminstone på de filmer jag har haft problem med.

@apple4ever: Vad jag har förstått så är det en rätt stor debatt huruvida man bör filma i 50i eller 25p, eller? Det har väl att göra med ljusförhållanden, hur mycket rörelse som förekommer et cetera? I mina tester så har jag rent intuitivt varit mest nöjd med hur 50i ser ut varför jag har fortsatt att använda det, mycket utav gammal vana. Självklart blir det meningslöst om jag deinterlacar och plockar ner bilduppdateringen till 25 b/s men oftast så är detta ingenting som jag gör.

1
Bevaka tråden