Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen blinkar, och piper/viner i standby

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 19:08

Hej!

Det må hända att min rubrik är konstig men men...

Till saken:

1. Jag har en splitterny NEC MultiSync 20WGX2Pro. Kör den på högsta upplösning (1680x1050). När den är kopplad via DVI (från min MacBook med mini DVI-DVI emellan) så har jag problemet att skärmen "blinkar" svart oregelbundet - som om den tappar signalen. Den fortsätter blinka oregelbundet, men efter ca 10s är bilden stabil igen.

Jag ser ingen gemensam nämnare, men jag vet att när jag kollar på film så fungerar allt utmärkt! På en ca 2h film blinkar den inte en enda gång, men om jag använder datorn istället så fladdrar den på detta sätt flera gånger under en sån tidsperiod.

2. Mitt andra problem är att skärmen piper/viner i hög frekvens när den går in i standby. En sak som är värd att nämna är att detta inte händer när jag just startat skärmen (har inte haft datorn igång då, men jag har för mig att om jag stänger av datorn först så viner den om jag lämnar den på).

Ljudet kommer från skärmens, från mig sett, högra sida. På den sidan sitter även skärmens strömbrytare (inte vanliga on/off) och ingången för elkabeln. Kan det ha nån koppling?

I övrigt är det en helt underbar skärm om någon undrar!

Tack på förhand!

TILLAGGT:
Hittade ingen lösning, men jag klaga lite hos NEC och jag fick idag en ny skärm som funkar finfint!

Har du samma problem så kolla garantin

Senast redigerat 2008-02-13 17:33

Jag har exakt samma problem som du har gällande problem 1. Ditt andra problem har jag inte upplevt.
Grejen är den att problemet inte fanns då jag använde den sladd som medföljde med skärmen men när jag nu bytt upp mig mot en 10 meter lång dvi sladd så blinkar skärmen svart i tid och otid. det konstiga är liksom för dig att man kan kolla igenom en hel film utan att den blinkar men när man tillexempel surfar så blinkar den minst 4 gånger per minut. Bara för en kort sekund.
Finns det någon där ute som har lösningen på problemet. Är det så att signalen från datorn är för svag? Hjälper det med att köpa en förstärkare för dvi (om en sådan nu skulle finnas) ?

Och mitt problem har nu visat sig vara det kända grafikkortsproblemet för vissa macbook pro tillverkade under 2007. Har fått det återgärdat efter inlämning.

1
Bevaka tråden