Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra täckning har Tre (3), mm?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-18 08:20

Jag har operatören 3 bunden till en Nokia N95 (som jag f.ö är otroligt missnöjd med) och i början av december kan jag alltså be om en ny telefonmodell och då såklart välja en iPhone 3GS / 32 GB.

Frågan då, jag har hört och läst att batteritiden är ganska låg, men det är det väl på alla "smartphones" med alla sina funktioner som är på samtidigt. Hursomhelst, är det bättre att köra med Telia som har 2G nät iomed att 3G drar mer batteri?

Ni som har TRE,

Vad har ni för täckning?
Är ni nöjda med 3 som er operatör?

Ja, jag har sökt forumet och har inte fått svar på mina frågor.
Det kanske vore bra med klistrade trådar för varje operatör där man kan ställa sina frågor?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-11-18 08:29

Jag har aldrig haft tre på "riktigt" men hade ett kontantkort som följde med min 3gs i två veckor. I alla de tre hissar jag ofta använder (på olika, men tätbefolkade platser i Stockholm) bröts samtalen varje gång, vilket inte sker med Tele2 som jag normalt har. Jag har dock hört flera som är nöjda med tre också, så det beror väl på var man rör sig och vilka krav man har.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-18 09:22

Alright, jag bor I Halland och som dig, om jag åker till stan och ska besöka en vän så har jag inte en pinne täckning inne i lägenheten. Det gillar jag definitivt INTE.
Jag vill kunna ringa var jag än befinner mig.

Du får bättre batteritid med den operatör som du har bäst täckning med. 3G drar generellt mer batteri än 2G.

Välj Telia så får du hyfsad datahastighet i 2G-nätet, upp till ca 200kbit.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-11-18 11:17

Kan inte riktigt specificera just när jag har dålig täckning. Och ibland vet jag inte om det är operatören eller det är antennen i telefonen som är lite dålig.

Men vad jag vet är att jag inte hade haft denna telefonen länge om jag inte hade haft tillgång till 2G också...

Så för mig är enbart 3G då som 3 har inget alternativ. Jag har ingen aning hur dem andra operatörerna har det. Själv kör jag Telia.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-18 13:01

Tack för responserna grabbar, hjälpte mig att göra ett val.

Jag gjorde faktiskt en vild vändning. Ringde till 3 och sade att jag skulle byta operatör pga. täckningsproblem och att jag betalar resten av mina räkningar på en gång. Så 1310 :- totalt för att bli av med 3 och en kass Nokia N95 8GB. Lätt värt!

Nu blir det Telia. Frågan är bara hur länge man får vänta på en iPhone...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 13:25
Ursprungligen av iTac:

Tack för responserna grabbar, hjälpte mig att göra ett val.

Jag gjorde faktiskt en vild vändning. Ringde till 3 och sade att jag skulle byta operatör pga. täckningsproblem och att jag betalar resten av mina räkningar på en gång. Så 1310 :- totalt för att bli av med 3 och en kass Nokia N95 8GB. Lätt värt!

Nu blir det Telia. Frågan är bara hur länge man får vänta på en iPhone...

Om du kan tänka dig att åka en bit för att få tag i en iPhone kan jag rekommendera Malmö. Jag bor själv i Stockholm och var på väntelista i några olika Teliabutiker i ca 3 veckor. När jag då tog kontakt med butikerna gissade de att det skulle dröja upp till två månader till innan jag skulle få telefonen.
Av en händelse var jag nere i Malmö samma vecka och smet in på Telia butiken mitt i stan, de hade alla modeller i lager och ingen kölista. Åkte tillbaka till Stockholm med en ny iPhone 3GS.

PS. Detta var helgen 7-8/11 och ingen av Teliabutikerna jag står på kö hos har hört av sig än...

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-18 17:43

Jag förstår...hmm, är det fler operatörer än Telia som har 2G nät kvar i bruk?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-18 19:48
Ursprungligen av iTac:

Fördelen med Telia är att de som enda operatör i Sverige erbjuder EDGE i sitt nät. Det innebär att man får fullt godkänd datahastighet men betydligt bättre batteritid. Jag märkte extremt stor skillnad när jag inaktiverade 3G i min iPhone, kan numera gå flera dagar utan att ladda. Med 3G aktiverat fick jag ladda varje natt.

Surfhastigheten är som sagt över förväntan och vinsten av batteritid gör det till ett självklart val i mina ögon.

Varför skulle det vara problem att ladda varje natt? Jag skulle nog kunna köra två dygn - har 3G på jämt med en massa push - men eftersom iPhonen också är min väckarklocka - jag ställer den i sin dock på nattduksbordet varje gång jag går och lägger mig - så är ju inte detta något problem. Jag fattar inte varför det spelar roll om en mobil måste laddas varje natt eller var annan natt eller var tredje natt. Vad är det jag inte förstår?
Jag har aldrig hamnat i situationen att en mobil fått slut batteri tack vare min rutin. Mina vänner/släkt som har ett "flytande" laddschema - laddar när det behövs - har ständiga nervösa sammanbrott för att batteriet tar slut vid fel tillfälle. Varför lever man så år 2009?
Jag har faktiskt ingen aning om min batteristatus - kollar den aldrig. Jag stiger upp - tar mobilen - lever - går och lägger mig - sätter på laddning - sover - stiger upp - tar mobilen - etc - etc...
Allt bara rullar på liksom - nema problema... :$:$

Ursprungligen av odelsteken:

Med 3G aktiverat fick jag ladda varje natt.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2009-11-21 13:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför skulle det vara problem att ladda varje natt? Jag skulle nog kunna köra två dygn - har 3G på jämt med en massa push - men eftersom iPhonen också är min väckarklocka - jag ställer den i sin dock på nattduksbordet varje gång jag går och lägger mig - så är ju inte detta något problem. Jag fattar inte varför det spelar roll om en mobil måste laddas varje natt eller var annan natt eller var tredje natt. Vad är det jag inte förstår?
Jag har aldrig hamnat i situationen att en mobil fått slut batteri tack vare min rutin. Mina vänner/släkt som har ett "flytande" laddschema - laddar när det behövs - har ständiga nervösa sammanbrott för att batteriet tar slut vid fel tillfälle. Varför lever man så år 2009?
Jag har faktiskt ingen aning om min batteristatus - kollar den aldrig. Jag stiger upp - tar mobilen - lever - går och lägger mig - sätter på laddning - sover - stiger upp - tar mobilen - etc - etc...

Håller med till fullo! Har inte heller förstått hysterin med lång standby-tid. Att ladda varje natt är en bra rutin, och gör att telefonen väldigt sällan får slut på batteri.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-21 16:43
Ursprungligen av akesson:

Håller med till fullo! Har inte heller förstått hysterin med lång standby-tid. Att ladda varje natt är en bra rutin, och gör att telefonen väldigt sällan får slut på batteri.

Vissa jobbar på natten, jag jobbar t ex ett dygn i taget (ibland något mer). Men något stprt problem är det inte, bara tänkte påpeka att alla kanske inte har möjlighet att ladda varje natt.

Byt bara ut "på natten" mot "när man sover" så blir allt logiskt. Alla sover. Alla.

Ursprungligen av kenjon:

Vissa jobbar på natten, jag jobbar t ex ett dygn i taget (ibland något mer). Men något stprt problem är det inte, bara tänkte påpeka att alla kanske inte har möjlighet att ladda varje natt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-21 16:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag förstår ditt resonemang men som jag har skrivit tidigare anser jag att längre batteritid väger tyngre än hastighetsskillnaden mellan 3G och EDGE i Telias nät.

Jag har förvisso laddaren inkopplad bredvid sängen och kollar alltid batteristatus innan jag lägger mig. Jag reser väldigt mycket i tjänsten och när man bara är iväg över natten är det skönt att slippa bekymra sig om batteritiden om man råkar glömma laddare.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-11-18 19:56
Ursprungligen av iTac:

Alla har (utom Tre då). De övriga har dock data bara över GSM, Telia har EDGE.

Även om Telia har bra täckning på många ställen så är det inte universellt. I sommarstugan funkar inte Telia alls men de i familjen som har Tre har full signalstyrka.

Batteritiden beror väldigt mycket på hur mycket man är på och petar på telefonen. Skärmen drar ström och iPhone är så rolig att pyssla med och användbar till så mycket så ibland känns batteritiden kort. Men om jag bara använder den som telefon går den i flera dagar.

iPhone 3G

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-18 20:05

Det låter underbart...får nog vänta på en leverans från Telia.

• Medlem
  • 2009-11-18 21:11

Beskriv frågan redan i rubriken. Ändrar från "Tre(3)".
Admin

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-19 15:54

Ska tänka på det i fortsättningen, Baron.

Hursomhelst så har jag nu beställt en iPhone 32 GB från den lokala Teliabutiken, de hade 2 st 16 gb som var undanlagda, men nästa vecka så kommer de in. Då blir jag en lycklig panda, förstås efter en veckas de-gasning.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-20 19:36

Lagom roligt, de ringde idag och sa att leveransen hade kommit så jag åker in dit som en glad panda, men när jag ska visa upp ID så säger de att det är ogiltigt och att jag måste skaffa ett nytt...så på måndag blir det mr. polisen och därefter vänta en vecka till. YAY.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-20 22:24
Ursprungligen av iTac:

Lagom roligt, de ringde idag och sa att leveransen hade kommit så jag åker in dit som en glad panda, men när jag ska visa upp ID så säger de att det är ogiltigt och att jag måste skaffa ett nytt...så på måndag blir det mr. polisen och därefter vänta en vecka till. YAY.

Trist, men du har iaf en iPhone snart!

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-21 11:10

Sant, jag gjorde faktiskt en fuling och beställde den ifrån nätet istället, de har på lager hos Telias site, dock endast 32 gb.

Frågan är då...på vilket sätt ringer man förmånligast?
På tre har de ju sk. "pott" priser, det har de inte hos Telia tyvärr.

Ursprungligen av iTac:

Sant, jag gjorde faktiskt en fuling och beställde den ifrån nätet istället, de har på lager hos Telias site, dock endast 32 gb.

Frågan är då...på vilket sätt ringer man förmånligast?
På tre har de ju sk. "pott" priser, det har de inte hos Telia tyvärr.

Beror på hur du normalt ringer. Är det mest blandat, till olika operatörer, blir Prata på billigast. Men om du vet med dig att du ringer mycket till Telia/Halebop, är det Till vänner du skall välja

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-21 12:48
Ursprungligen av Marcus_R:

Beror på hur du normalt ringer. Är det mest blandat, till olika operatörer, blir Prata på billigast. Men om du vet med dig att du ringer mycket till Telia/Halebop, är det Till vänner du skall välja

Okidoki. Det är mest blandat, så prata på får det nog bli. Är det värt att skaffa nånsorts surfpott till det? Om man ska kolla sin Facebook och så lite då och då, varje dag.

Senast redigerat 2009-11-21 12:59
Ursprungligen av iTac:

Okidoki. Det är mest blandat, så prata på får det nog bli. Är det värt att skaffa nånsorts surfpott till det? Om man ska kolla sin Facebook och så lite då och då, varje dag.

Nog smart att skaffa mobilsurf alltid, kostar 69kr/mån och ger 500mb.
Gratis en månad om du skaffar det nu!

Jag reser mycket i länder där elektriciteten inte är garanterad(kvaliteten, stabiliteten, blackouts, finns helt enkelt inte, osv) på platserna som jag besöker. Och min Solio laddare är inte alltid optimal eller möjlig att använda.

Sedan så är det trevligt att efter en lång dag på vägen, att checka in i ett hotell, lägga ryggan och kläderna och gå och lägga sig utan att behöva tänka två gånger på ifall mobilen behöver laddas.

Dock kör jag oftast utan 3G påslaget.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-21 17:47

Ahh...det låter skönt! Snart får jag se ifall täckningen och 2G = längre batteritid är värt det dyrare priset av användningen.

Senast redigerat 2009-11-21 18:17
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-23 17:00

Jag använder Tele2 - så ingen tillgång till edge, men jag skulle inte offra datahastighet för att spara batteri. GPRS är segt! Platstjänster har jag dock av när jag inte aktivt behöver dem. Drar galet mkt batteri.

• Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-24 10:25

Vad är dessa "platstjänster" som ni talar om?

Ursprungligen av iTac:

Vad är dessa "platstjänster" som ni talar om?

"Location" fast på svenska. Gps, triangulering etc.
Tjänster i appar som ska fastställa var du befinner dig.

Inställningar-> Allmänt-> Platstjänster

Bevaka tråden