Jag tror Apple kommer att fortsätta leverera produkter som ingen annan tillverkare vågar sätta till marknaden före Apple gör det, men som sedan andra försöker härma. Jag tror dock inte någon produkt under en tid framöver kommer att få samma brutala genomslag som iPhone.
Apple var i en unik sits med iPhone för mobilmarknaden var redan ytterst väletablerad och mogen, "alla" hade en mobiltelefon redan. Men ändå hade ingen tillverkare varit i närheten av att göra en iPhone, varken hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt och definitivt inte både och. "Experter" och höga chefer inom mobilbranschen sågade Apple med uttalanden som idag är skrattretande (och för en del av oss var dom det redan då).
Och vad har hänt sedan dess? Apple tjänar nu mer pengar än Nokia på mobiltelefoner och har den starkaste plattformen med det bredaste programutbudet och framförallt är iPhone produkten som andra tillverkare försöker efterlikna.
Jag har svårt att se någon annan sådan marknad där Apple kan kasta omkull allting. Det skulle möjligen vara om Apple släppte en egen tv-plattform och på något sätt tog över vardagsrummen helt från Sony, LG, Samsung osv. Men hittills har Apple bara gjort halvhjärtade försök på det området, det verkar inte vara i fokus.
Däremot kan Apple vara med och omforma och skapa nya marknader. Om det kommer en tablet från Apple nästa år - och det verkar det göra - så kanske det är en produkt som 2020 är standardprodukt i varje hem. Men det återstår att se.
Vad jag definitivt tror kommer att ske är att Apple fortsätter att ta marknadsandelar från övriga datortillverkare. Jag tror Apple kommer att dominera premiumsegmentet (där de stora vinsterna går att göra - Apple kommer inte satsa på volym och lågpris). Speciellt starka är Apple redan idag på bärbara datorer och om de inte klantar till det totalt tror jag det kommer att stärkas ännu mer.
Jag tror också att det finns många analytiker där ute som inte riktigt fattat hur bra Apple går just nu. När de nya redovisningsprinciperna slår igenom och Apple inte behöver redovisa inkomsterna från iPhone över en tvåårsperiod finns det goda chanser att aktien tar ett skutt uppåt.