Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3-kamerasystem med HDMI ingånngar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns idag fleratlet system på marknaden som kan köra 3-kamera med S-video ingång (Ex TriCaster).
Jag har letat efter ett liknande system fast där ingångarna är HDMI.
Dvs systemet (special dator med ändamålsenlig programvara) ska kunna ta emot minst 3st HDMI signaler för att sedan låta användaren mixa mellan dessa live eller till hårddisk.
Någon som sett nått sådant system?

Kanske någon av Video-DJ systemen som har stöd för HDMI in från flera källor. Vore ju mysko om inte något system klarar 3-kamera med HDMI då de flesta tog S-video förr.

Känner dessvärre ej till något sådant med just HDMI, men får man börja med att vara nyfiken varför just HDMI och inte de standarder som finns? SDI tex? Finns kamerorna redan? Ett alternativt, dock kostsamt vore ju att köra med HDMI->SDI konverter för att sedan mata in i Anycast eller valfri mixer.

Är ett av kraven att det ska vara HD, och just därför tex HDMI?

Ett program som korsat min väg inom andra användnngsområden men som påstår sig klara just det du efterfrågar, mixa kameror och spela in till disk är Wirecast från Telestream. Känns inte som en optimal lösning, men kanske kan vara värt att kika på. Tanken är i vilket fall att man kopplar in varje kamera med Firewire till datorn, dvs man behöver ganska snabbt ett separat Firewirekort med flera ingångar. Sedan använder man programvaran för att klippa mellan de olika ingångarna. Programmet klarar dessutom av att simultant spara ner till disk samt komprimera och skicka signal till streamingserver. Programmet i sig har stöd för HDV, dock har jag ingen uppfattning om hur många källor den klarar av, känns som att det blir tungt för såväl dator som programvara att hantera 3 simultana HDV-källor.

Tänkte använda billigare videokameror i 15.000kr klassen samt eventuellt använda DSLR-kameror.
Det gick jättte bra förut med S-video, men nu fasas ju S-video ut.

Vill framtidssäkra om jag köper in ett nytt system, därför bör det va 1080p, men det går ju att tänja lite på kanske...
(Kör TriCaster idag)

Den bistra sanningen i dagsläget är nog att en Full-HD mixer börjar någonstans runt 100k-lappen.
Men man kan ju hoppas att införandet av en HDMI-mixer snart skulle ändra på den summan, vilket ju bara måste vara en tidsfråga.

Kollade runt lite bland de fabrikat jag känner till i dagsläget och på "hobbynivå" är det fortfarande HD-SDI som gäller dessvärre. Men vi kan nog sätta lite hopp till TriCaster framåt. Datavideo känns även de som en tillverkare som kan anamma den nya "Scart/S-videostandarden" inom kort.

1
Bevaka tråden