Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföra videoprojekt till extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-24 11:13

Jag filmar och producerar kortfilmer i FCP. Under produktionen sparar jag hela materialet på en extern hårddisk. Nu vill jag föra över hela produktionen till en annan extern hårddisk som jag sedan kopplar bort och sparar för att eventuellt användas senare. Jag sparar alltså filmen under nytt namn i den nya hårddisken. När jag ser på storleken av projekten (via visa info) så verkar de överförda filmerna (till den nya hårddisken) vara mindre, under 1 GB, medan de är något större i den hårddisk där jag först sparade filmen. Hur kan det komma sig?

Hårddiskarna är säkert olika stora.
Hur stort utrymme en fil tar beror på hur stor varje sektor tar.

En fil på 64KB kan ta upp 128KB på en disk och 96 på en annan.

Om du markerar respektive fil och väljer CMD-I (Visa info) vad säger det där om storleken?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-24 12:20

Jag tror det är bäst om du använder det inbyggda verktyget "Media Manager" då kan du kopiera eller flytta hela projekt till önskad destination. Jag sitter inte med FCP just nu så jag kan inte förklara bättre än så men med lite "googling" så hittar du all növändig information.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-25 11:53

Tack för svar! Jo det beror förmodligen på att de externa hårddiskarna är olika stora. Det spelar mig ingen roll - bara jag får över hela projektet så att jag kan fortsätta att arbeta med det senare om jag skulle vilja. Jag tittade på "mer information". Där kunde jag se skillnaden.
Jag skall leta rätt på "Media manager"

Ett krux kan ju vara hur programmet lagrar sina data.
I en fil eller som en fil med metadata vid sidan av.
Jag har aldrig jobbat med det så jag skulle rekommendera
att du ger dig på det inifrån programmet - så du inte sitter där med ngt halv ok.

I datasammanhang betyder oftast halvOk, helkass...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-11-26 21:57

Menar du att filen (filmen som jag har gjort) kan lagras utan att vara komplett? Det borde väl märkas om jag tar fram filen (i det här fallet filmen) från den extra hårddisken och gör förändringar i den? Usch vad knepigt!

När man sysllar med film blir det ofta enorma datamängder.
ETT sätt då att lagra är att lagra fimmaterialet på ett ställe och allt som man lagrar annars är en klipplista som hänvisar till råmaterialet.

Men har du i närheten av samma storlekar så borde det ju vara kompletta filer du har på båda ställen.

Om du har ngn funktion inne i programmet för att flytta projekt, läs då på i hjälpen hur det fungerar och använd det sedan.

FCP är ju ett proffsprogram för över 10 000 kronor, du måste ju kunna få ett snabbt svar från tillverkarens hemsida eller kundtjänst.

Vad säger Manualen?

1
Bevaka tråden