Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X och 9 på olika partitioner...*suck*...igen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Söderhamn
  • 2003-05-13 10:55

Jag vet att detta diskuterats tidigare ett antal gånger. Men jag blir ta me f... inte klok på detta.

Alltså, läget är följande. Sitter på en G4 dual 867, 256 Mb ram, OS X 10.2.1 med classic. Partitionerade disken vid installationen till 3 partitioner. Alla med MacExtended filformat. (JA! jag såg till att bocken var i för OS 9 drivisar).
OS X och Classic ligger på första partition.
Nu vill jag installera 9.1 på andra partitionen, men den vägrar. Får ett felmeddelande om att detta program inte går att köra på denna dator?
Har också försökt installera 9.2 (alltså den från en fristående CD) men då finns ingen hårdisk att installera på?
Har provat köra reparation på diskar. Raderat och formaterat samt gjort om partitionerna två gånger. men får inte datorjä...n att installera "nian".

Någon som har en ide om vad göra?
Börjar misstänka att OS 9 drivisarna inte är som de ska...?

Ifall ni undrar varför jag vill böka till på detta vis, så är det för att vi använder QuarkXpress med fleranvändarlicens. Vilket inte funkar under Classic.

Lite motfrågor:

1. När du försöker installera har du då startat från CD eller kör du inifrån OS X?

2. Även om Quark inte funkar i Classic så betyder ju inte detta att du måste skapa två separata OS 9 mappar... eller?

Lägg OS 9 på partition 2 så kan du ha den systemmappen både som CLassic och OS 9 boot-system. Med detta upplägg kan du även hålla ned Alt-tangenten för att välja vilket system du bootar på.

Vill du ha ett trimmat Classic så kan du jobba med profiler i Extension manager i OS 9. En för Classic och en för full körning i OS 9-läge t ex.

A. Starta om datorn i OS X, håll ned Alt, välj OS 9, håll ned mellanslag, välj OS 9-profilen.

B. Starta om datorn i OS 9, håll ned Alt, välj OS X. Öppna system prefs: Classic. Starta Classic manuellt och öppna Extension manager, Switcha tillbaka till Classic-uppsättningen.

• Medlem
  • Söderhamn
  • 2003-05-13 11:29

1. Japp. Har försökt installera från CD. Det märkliga är att det inte finns nån hårdisk när man kollar i skivverktyg? 9.1 hittar visserligen skivorna, men säger att det inte går att installera?
Därför funderar jag på om drivrutinerna verkligen finns där, trots att jag valde installation av dessa.

2. Har i och för sig inte provat att lägga 9:an med Classic på andra partition. Tyckte från början det verkade så smidigt med separat installation av "gammel nian"...:rolleyes:
Ok. Ska testa din variant!

De är inte så att 9.1 är för gammalt för den maskinen? Den borde iofs inte boota den CD-skivan i så fall...

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 11:46

Hej!
Din dator är för ny för 9.1. Om du startar på en äldre skiva kommer dina enheter inte att synas. På din dator skall det vara 9.2.2.

• Medlem
  • Söderhamn
  • 2003-05-13 13:41

Att det var så enkelt!
Gick alldeles utmärkt att bara dra över 9.2:an till den andra partitionen. Byta startskiva och sen installera Quarken. Funkar klockrent.

Tack Anders!

Citat:

Hej!
Din dator är för ny för 9.1. Om du startar på en äldre skiva kommer dina enheter inte att synas. På din dator skall det vara 9.2.2.

Alltså måste även 9.2.1 ocså vara gammal eftersom det inte funkade från den heller?
Ja, man har iallafall lärt sig nåt nytt idag med

1
Bevaka tråden