Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Google Calendar mot iCal i iPhone?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Inte speciellt svårt att hitta guider som förklarar hur man sätter upp detta, men dessvärre passar de inte mig. Standardkonfigen förutsätter att man inte har någon annan Exchangeserver ansluten och i och med att jag redan är uppkopplad mot firmans Exchangeserver så ställer det till det när jag även vill komma åt Google Calendar.

Kunden jag jobbar åt kör Lotus Notes och i princip den enda exportmöjligheten jag hittat som inte kräver installation av mjukvara resp. konfiguration på servern är just mot Google Calendar. Vore grymt smidigt att komma åt kalenderinformationen utan att behöva ansluta själva telefonen mot kundens dator (vars IT-avdelning knappast skulle acceptera en extern smartphone).

Någon som sitter i en liknande sits och lyckats lura ut hur man kan lösa det?

MVH

/Jonas

Hmmm, det var ju faktiskt en tanke som inte slagit mig förut.
Inte för att jag vet om det var det du menade, men eftersom jag inte hittade något som löste det jag egentligen frågade om så får man väl titta på alternativa lösningar och det poppade tydligt fram en när jag kollade igenom listan.

Antagligen rackarns mycket enklare att synka Google Calendar mot macen som sen synkas mot iPhonen.
Hepp!

Enda tråkiga är att det inte är en lika häftig lösning och att det inte funkar för mig när jag är på resande fot. Tillräckligt bra efter omständigheterna antar jag...

Tackar!

/Jonas

Som Baron länkade finns det flera trådar om detta. Antingen väljer du Exchange-kopplingen mellan din iPhone och Google, eller om den är förbrukad, CalDAV-varianten. CalDAV är lite bökigare att ställa in och har några nackdelar, men det fungerar ändå bra.

Sen kopplar du iCal på din Mac till Google via CalDAV och exporterar eventuella gamla lokala kalendrar dit.

När allting snurrar så kan du göra en ändring var du vill, i kalendern på din iPhone, på webben hos Google eller i iCal på din Mac och denna ändring dyker automagiskt upp på övriga ställen.

Om man dessutom delar ut vissa kalendrar kan andra läsa och/eller redigera dessa kalendrar och allting synkas. (Min fru och jag har t.ex. en gemensam kalender för vår dotter som vi båda kan redigera.)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-02 21:26
Ursprungligen av Adrian B:

Om man dessutom delar ut vissa kalendrar kan andra läsa och/eller redigera dessa kalendrar och allting synkas. (Min fru och jag har t.ex. en gemensam kalender för vår dotter som vi båda kan redigera.)

Hur har du delat en kalender med din fru?

Ursprungligen av pcojohan:

En googlekalender är mycket enkel att dela

Senast redigerat 2010-01-03 09:51
Ursprungligen av pcojohan:

Antar att BlackSmps svar var tillräckligt, säg till annars.

Ursprungligen av Adrian B:

CalDAV är lite bökigare att ställa in och har några nackdelar, men det fungerar ändå bra.

VIlka uppenbara nackdelar?

Och kan man inte ställa in ActiveSync direkt mot 10.6?

Ursprungligen av Leftrustle:

VIlka uppenbara nackdelar?

Det är främst den här buggen som jag vet många är irriterade på.

Och kan man inte ställa in ActiveSync direkt mot 10.6?

Som jag förstått det går det inte, jag har inte fått det att fungera och andra verkar inte heller ha fått det att fungera. I diskussionerna hos Google skriver någon bland annat:

Google provides and easy way to sync Google Calendar to iCal. You can read it here: Get Started with CalDAV - Google Calendar Help

I have 3 Macs running Snow Leopard all of which sync with Google Calendar. Two are setup to also sync with my employers corporate Exchange servers.

Please not that the iPhone does NOT use OWA for Exchange calendar syncing. It uses ActiveSync while Snow Leopard uses OWA. ActiveSync is meant for use with mobile devices (e.g iPhone, Windows Mobile etc) while OWA is meant for use by corporate desktop clients (Outlook etc).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-02 22:08

Bakgrund:
På mitt jobb har vi Exchange 2003 och där ligger min primära kalender. Jag har det kontot uppkopplat i min iPhone men jag funderar på att börja köra Google Calendar eftersom jag då kan få kalendern i iCal på min MBP. Eftersom vi har bra backup och driftstöd etc. på mitt jobb ser jag gärna att kalendern ligger kvar där, men...

Fråga:
Finns det någon bra lösning för att synca Exchange <-> Google Calendar <-> iPhone/iCal? Alltså att jag kan ha både Google Calender och Exchange kalendern uppdaterade med samma information?

Ursprungligen av andy.c:

Fråga:
Finns det någon bra lösning för att synca Exchange <-> Google Calendar <-> iPhone/iCal? Alltså att jag kan ha både Google Calender och Exchange kalendern uppdaterade med samma information?

Läs här: Getting started with Google Calendar Sync - Google Calendar Help

Dock innebär detta att du måste installera ett program på jobbdatorn, något som på mitt jobb åtminstone ej är tillåtet (diktatoriska IT-chefer kan dra åt h-vete, men det är en annan historia...)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-03 11:59

Läs här: Getting started with Google Calendar Sync - Google Calendar Help

Dock innebär detta att du måste installera ett program på jobbdatorn, något som på mitt jobb åtminstone ej är tillåtet (diktatoriska IT-chefer kan dra åt h-vete, men det är en annan historia...)

Klockrent, tack för länken. Inga problem att installera egna program på jobbdatorn.

1
Bevaka tråden