Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ser mycket tv-reklam taggig ut?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-12-02 14:25

Tjena

Nästan dagligen ser jag tv-reklam (tv3, tv4 osv) där man kan se att stilla loggor mm ser taggiga ut. Detta är ofta stora kända varumärken. Missar produktionsbolaget helt enkelt att interlace:a eller vad beror det på?

/ola

PAL är inte bättre. Det är bara - i bästa ultimata fall - 576 linjer på höjden - och våra LCD'er är byggda för progressivt och tevesändningen är alltid interlace - så...vissa vinklar på linjer/kanter blir taggiga. Ingen missar något. This is the shit we have.
Förr var burkarna (bildrör) så små och usla att allt sådant bluddrade bort. Med dagens teknik - och stora skärmar - så avslöjas PAL's enorma begränsningar och alla väntar vi på att lämna skiten för HD - progressiv HD.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-02 19:29

Är det någon reklam som är HD idag?

Nästan all reklam - som nästan all video/tv (inte nyheter) - produceras nog i HD idag. Men det sänds givetvis bara i HD via HD-sändningar. I övriga sändningar så är det PAL-versioner av reklamen som kranas ut. Så klart.

Ursprungligen av MatsOlov:

Är det någon reklam som är HD idag?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-02 20:02

Reklamen på TV4 HD tex, ser inte ut att vara i HD, så dom kanske sänder all reklam i PAL för enkelhetens skull.

Man kan inte sända PAL på en HD-kanal. HD-kanaler innehåller HD i mpeg2 eller mpeg4 (H264).
Däremot så kanske många reklamfilmer bara finns på PAL och skalas då upp innan det pressat ut till folket på mpge2 eller mpeg4 i HD. Jag har aldrig tittat på HD-teve (förutom sattelitsändningar utan reklam som jag själv varit inblandad i). Om det är så att all reklam ligger som PAL på servrar och bandare - och sedan skalas upp alltså - så är det ju otroligt uselt. Alla tungviktare (bilreklam etc) finns givetvis på HD - dom är ju producerade i HD. Om t.ex. TV4 inte tar emot dessa reklamfilmer i HD av "teknologistiska" skäl så skulle jag säga upp avtalet om jag var t.ex. en biltillverkare. Men…dom har väl ingen susning om detta missförhållande skulle jag tro.

Ursprungligen av MatsOlov:

Reklamen på TV4 HD tex, ser inte ut att vara i HD, så dom kanske sänder all reklam i PAL för enkelhetens skull.

• Medlem
  • Borås
  • 2009-12-02 22:52

Tjena igen.

Det jag ser är betydligt sämre än PALs begränsningar. Man ser stor skillnad på en OK spot kontra en "felgjord". Nyss såg jag Mildas spot på TV3. Pixlerade i slutet.

Jag har digital signal hela vägen med bra scaler ihop med inbyggd com hem-mottagare. Det kan väl knappast vara där det spökar eftersom det mesta ser så bra ut som DV kan. Det är bara vissa spotar som ser för j-vliga ut. Jag skall försöka komma ihåg vilka det är.

Tja...om det är samma reklamfilmer som har usla loggor så kan det nog bara vara:

1. Fullständigt inkompetenta idioter som fick kontraktet att göra reklamfilmen. (Nepotism kanske - I don't know).

2. Något skit händer vid "GOP-ifieringen" (mpeg-kodningen) på just dessa reklamfilmer vid just den grafiken. Matematik m.a.o. masterfilen/tejpen från reklamproducenten är alltså ok.

Ursprungligen av Ola:

Tjena igen.

Det jag ser är betydligt sämre än PALs begränsningar. Man ser stor skillnad på en OK spot kontra en "felgjord". Nyss såg jag Mildas spot på TV3. Pixlerade i slutet.

Jag har digital signal hela vägen med bra scaler ihop med inbyggd com hem-mottagare. Det kan väl knappast vara där det spökar eftersom det mesta ser så bra ut som DV kan. Det är bara vissa spotar som ser för j-vliga ut. Jag skall försöka komma ihåg vilka det är.

Ett annat stort problem om du har en platt HD-tv och tittar på SD-material är hur bra den scaler du har i din tv, dvs den del som skalar om bilden till HD. Det är STOR skillnad mellan scaler och scaler...
En dålig scaler ger hemsk bild,

Reklam ser (av någon underlig anledning) inget vidare ut i tjock-tv heller. Speciellt knepigt blir det när man ska försöka läsa mindre reklamtexter. Varför envisas de med att sätta texten så _otroligt_ smått ibland? Tänker på Apoteket, Sony Ericsson, m. fl. Inte lätt för oss med dålig syn detta!

Kan det vara för att reklammakarna tror att majoriteten av hushållen har platt-tv - där liten text bevisligen syns bättre?

Är det inte så att olika kanaler har tilldelats/köpt olika mycket bandbredd? Ju smalare bandbredd ju mer komprimerad signal och därmed risk för artefakter och "gröt".

Jag vet inte hur det är idag, men TV3 har ju av tradition alltid kört billigaste möjliga lösning (TrashTV). SnålStenbeckarna hyr en liten skitbandbredd som blivit över på en sattelit - en liten dyngrännil som ingen annan vill ha. Dom kranar alltså från Svedala till London och tillbaka på denna dynga. TV3 har alltid sett för jävligt ut :-D. Det är deras stil liksom.
Men detta påverkar ju inte upplösningen. Det är ju fortfarande PAL.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det inte så att olika kanaler har tilldelats/köpt olika mycket bandbredd? Ju smalare bandbredd ju mer komprimerad signal och därmed risk för artefakter och "gröt".

Nästan alla kanaler kör numera med ett system som heter Adtoox där allting konverteras till mpeg2 av något slag innan den skickas iväg till kanalen. Skillnaden mellan usel kvalle och helt okej kvalitét kan bero minst lika mycket på hur du konverterar den från datorn som något annat. Bland annat strular det ibland med square pixels och olika aspect ratios (fråga mig inte mer, jag bara kör ut det och hoppas det ser bra ut).

Men vad jag förstår existerar inte reklam i HD i Sverige överhuvudtaget (det kommer nog vilket år som helst men kanalerna är alltid sådär en 10 år efter)

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-03 09:02

Det beror väl på hur många kanaler som delar på en och samma multiplexer också...?

• Oregistrerad
  • 2009-12-09 10:47

Nu när jag köpte en ny TV (55" LED) så kan man se otrolig skillnad på hur bra kvalité man får på vissa reklamfilmer (Det ser faktiskt väldigt bra ut och uppskalningen fungerar klockrent)

Men.. Det finns undantag också, precis som ola säger - Att det ser pixligt ut - Ungefär som man sparar en jpeg bild med 99% kompression..

Jag har bara tittat på Amerikansk HD (reklamfilmer) och dessa verkar sändas i HD utan tvekan. Sverige har jag inte haft möjlighet att titta på några, men jag är också tveksam till att dessa levereras i HD. (Det är iofs. rätt korkat då det ju är bättre att downsscala än upscala

1
Bevaka tråden