Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre-säljaren skrev fel personnummer, trubbel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 21:41

Jag köpte en Iphone 3GS på 3Kungsgatan med upplåsning för drygt 3 veckor sedan. Säljaren tog dock helt fel personnummer märkte jag när han läste upp adressen, men när jag påpekade detta sa han att det var saksamma för det går ändå på IMEI via iTunes.

Jag har sedan dess återställt och synkat telefonen ett flertal gånger utan att få något meddelande om upplåsning, och mitt Glocalnet-simkort fungerar heller inte i den.

* Kan det ta längre tid än 3 veckor? Vissa butiker jag pratade med sa 3-6 veckor, men denna sa ca 2 veckor.
* Står det något viktigt i detta brev som man behöver veta för att upplåsningen ska utföras korrekt?

Jag läser andra trådar där folk har fått sin telefon upplåst 2 timmar efter att de köpt den och blir själv lite orolig... Skulle kunna jailbreaka den men nu när jag betalt 3 för detta är det en principsak.

Tacksam för svar!

Det enda jag med säkerhet kan säga är att personnummer inte har någonting alls att göra med tekniken. Tekniken är global och personnummer finns bara i Sverige (och Finland? Norge?) :-D.

Jag har aldrig fått något meddelande heller vid synk. En del får aldrig detta. Bugg eller instabilt system hos servrar - I don't know. Men min telefon är upplåst. Man ska aldrig lita på närvaro eller frånvaro av små bekräftelseskyltar i den digitala världen ;-). Tro mig. Testa med ännu ett SIM-kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-02 23:16

Tack för svaret, men jag blir nekad i iTunes som säger att SIM-kortet inte kommer från rätt operatör oavsett hur många gånger jag återställer.

Jailbreakade och låste upp själv så länge, men jag vill ha en olåst telefon så jag tänker snacka med butiken. Oroar mig för att någon tjomme fått hem brevet, blivit orolig och ringt till Tre och sagt att han har ingen iPhone varpå Tre har annulerat upplåsningen eller något...

Kort sidofråga, kan man använda iTunes och App Store med jailbreakad 3.1.2? Testade men det ställde till det så jag fick göra om allt, så nu törs jag inte synka innan någon bekräftat att det ska gå.

Edit: Okej, iTunes fungerar fint. Men jag antar att man inte kan slå av iPhonen nu när den är jailbreakad? Tjackade upp den första gången jag provade.

Jag återkommer i denna tråd med hur huvudärendet artar sig.

Senast redigerat 2009-12-02 23:33
Ursprungligen av Adestro:

Tack för svaret, men jag blir nekad i iTunes som säger att SIM-kortet inte kommer från rätt operatör oavsett hur många gånger jag återställer.

Jailbreakade och låste upp själv så länge, men jag vill ha en olåst telefon så jag tänker snacka med butiken. Oroar mig för att någon tjomme fått hem brevet, blivit orolig och ringt till Tre och sagt att han har ingen iPhone varpå Tre har annulerat upplåsningen eller något...

Kort sidofråga, kan man använda iTunes och App Store med jailbreakad 3.1.2? Testade men det ställde till det så jag fick göra om allt, så nu törs jag inte synka innan någon bekräftat att det ska gå.

Edit: Okej, iTunes fungerar fint. Men jag antar att man inte kan slå av iPhonen nu när den är jailbreakad? Tjackade upp den första gången jag provade.

Jag återkommer i denna tråd med hur huvudärendet artar sig.

Fungerar alldeles utmärkt att kombinera App Store med åtminstone Cydia. Ditt antagande om att man inte kan starta om telefonen när den är jailbreakad förstår jag inte riktigt, min startas om med jämna mellanrum eftersom Backgrounder och Spotify inte lirar helt hundra ihop sett över längre tider. Antagligen Spotify som läcker minne när man inte stänger av appen ordentligt i samband med att man hoppar mellan applikationer. Ett mindre problem som jag gladeligen lever med om det är priset som krävs för att slippa starta om musiken mellan varje telefonsamtal eller annan applikationsanvändning.

Förklara gärna ditt antagande ytterligare...

/Jonas

Om man har en iphone med den nya bootromen (efter vecka 42 eller nåt sånt) måste man väl göra om jailbreket varje gång man startar om telefonen, dvs man kan inte starta om den "on the fly"... Så då har han väl rätt i sitt antagande... Såvida det inte kommit nån lösning på detta nyligen, isf inget som jag har hört talas om...

Själv tänker jag inte jailbreaka min nya iphone (fick den gamla utbytt på garantin) förrens det finns en lösning på detta, då jag inte vill riskera att den hänger sig eller nåt pga nåt program som ballar ur och det inte går att starta om utan att sitta vid en dator...

Hannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-06 18:50

jonas.pavletic: Nej det var ett okvalificerat antagande, jag är grön i Mac-världen.

Jag är dock typen som startar om telefonen en gång om året så det ska inte vara något problem.

Enda tråkiga i det här är att jag förlorade Appar för 200kr när jag formaterade om datorn och återställde telefonen, trodde Apparna var knytna till mitt AppleID och att de skulle hämtas igen när jag loggade in?

Ursprungligen av Adestro:

jonas.pavletic: Nej det var ett okvalificerat antagande, jag är grön i Mac-världen.

Jag är dock typen som startar om telefonen en gång om året så det ska inte vara något problem.

Enda tråkiga i det här är att jag förlorade Appar för 200kr när jag formaterade om datorn och återställde telefonen, trodde Apparna var knytna till mitt AppleID och att de skulle hämtas igen när jag loggade in?

Det är bara att klicka på köp så kommer iTunes tala om för dig att du redan betalat för appen och får ladda ner den utan kostnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 19:43
Ursprungligen av Adestro:

jonas.pavletic: Nej det var ett okvalificerat antagande, jag är grön i Mac-världen.

Jag är dock typen som startar om telefonen en gång om året så det ska inte vara något problem.

Enda tråkiga i det här är att jag förlorade Appar för 200kr när jag formaterade om datorn och återställde telefonen, trodde Apparna var knytna till mitt AppleID och att de skulle hämtas igen när jag loggade in?

Knutna till ditt iTunesID, ja.

1
Bevaka tråden