Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diariehantering?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet av nåt diariehanteringsystem /ärendehantering som fungerar bra med Mac? Helst bör det vara webbaserat och då inte på ASP-plattform..

Inget nytt under solen här?

Sök här på 99 på CRM så lär du hitta flera trådar om detta.

Häromdagen nämnde jag en mall-databas i Filemaker Pro man skulle kunna använda för att bygga diarehanteringssystem/ärendehanteringssystem.

http://www.99.se/filemaker/272936-tips-mall-databas-aer-ett-bra-saett-att-starta-ett-projekt.html

Eller så bygger man det själv från skratch, inte så svårt. Att webbpublicera en FileMaker-databas är inte speciellt svårt det heller. De kommer även med inbyggt stöd för små och stora arbetsgrupper som kan köra en blandning av Mac och PC. Men kör man webb så behöver de inte programmet FileMaker i den egna datorn.

Det medföljer också lite mallar med Filemaker som ganska snabbt och enkelt kan byggas om för ärendehantering, ladda hem en gratis demo så kan du testa.

http://www.filemaker.com/se/

Senast redigerat 2009-12-02 19:49
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-02 19:37

Jag är med Taz här. Filemaker lär fungera alldeles utmärkt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-03 10:20

Request Tracker är ett rätt poppis opensource-verktyg för just ärendehantering. Det är väldigt flexibelt, vilket är både fördel och nackdel. När du installerat det krävs det en del pill. Eftersom det är utvecklat i Perl borde det funka på en OSX-platform.

Du kan läsa mer på Best Practical: RT: Request Tracker.

Ursprungligen av johanf:

Request Tracker är ett rätt poppis opensource-verktyg för just ärendehantering. Det är väldigt flexibelt, vilket är både fördel och nackdel. När du installerat det krävs det en del pill. Eftersom det är utvecklat i Perl borde det funka på en OSX-platform.

Du kan läsa mer på Best Practical: RT: Request Tracker.

Laddade ner igår o testade lite, detta verkar lovande! Tack!

Annan fråga? Vet du om man kan sätta sekretess på en speciell ticket i en kö så att inte alla kan läsa den? Verkar ju som ifall man har rättigheter till en specifik kö så kan man läsa allt i den?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-12-04 16:53
Ursprungligen av Johan S:

Annan fråga? Vet du om man kan sätta sekretess på en speciell ticket i en kö så att inte alla kan läsa den? Verkar ju som ifall man har rättigheter till en specifik kö så kan man läsa allt i den?

Oftast sätter man rättighetern på olika köer, inte specifika tickets. Tanken är ju att tickets kommer in lite då och då, hur ska du då veta vad den ska ha för rättigheter?

För t.ex. utvecklingsföretag som har egen support kan man ha en support-kö där alla support-ärenden kommer in. Lägg till en "Bugs-kö" där support-människor har rätt att skapa/kommentera tickets, men inte lösa dem.

Det går att sätta upp det där rätt finkornigt, ett tips är väl att börja enkelt. Jag talar av egen erfarenhet.

Om du vill gå åt webb, opensource så kan jag även rekommendera Joomla + extensions för just ärendehantering och ticketssystem. Det finns även andra CMS som har extenstions för detta och det finns som visas ovan bra system för ärendehantering som är Open Source.

CMS'et Joomla:
Joomla!

Extensions-siten > Kategorin Help Desk (i vilken finns system för att skapa, hantera "tickets")
Help Desk - Joomla! Extensions Directory

Kategorin CRM på samma site (som också innehåller kunder, ärenden):
CRM - Joomla! Extensions Directory

Jag kan även rekommendera denna artikel av en välkända programvarutvecklareJoel On Software i vilken han rekommenderar att man skall hålla reda på buggar i ett utvecklingsprojekt och som skamlös egenmarknadsföring nämner han det system de utvecklat själva:
Painless Bug Tracking - Joel on Software

FogBugz - Bug & Issue Tracking, Project Management, Help Desk Software

(Även denna artikel från samma kille är intressant, men har kanske inte med detta problem att göra: Evidence Based Scheduling: Evidence Based Scheduling - Joel on Software )

Söker man på flera system att hålla reda på buggar, tickets, ärenden mm, så hittar man dessa resurser:

Open Directory - Computers: Software: Configuration Management: Bug Tracking

Mantis Bug Tracker

Mera länkar från denna sida: Bug tracking system - Wikipedia, the free encyclopedia

1
Bevaka tråden