Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem, iPhone internet delning. 3.0 (7A341)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Utrustning:

iPhone 3Gs, 3.1.2 (7D11)
Telenor privatabonnemang med frisurf
Original USB kabel
Macbook Air, 1,86 GHz / 1GB 1067MHz DDR3
OS X 10.5.8 (Leopard)
iTunes 9.0.2 (25)

Jag har ett problem med internetdelning (tethering) via USB.

Telefonen är jailbrakad och upplåst med hjälp av BlackRa1n

Nu till det som är jättekonstigt, det har fungerat. Men nu har det slutat att fungera. Och jag fattar inte felet är. Jag har inte uppdaterat den eller gjort ngt med den sen det fungerade senast

Jag kan gå in i menyn: inställningar --> Allmänt --> Nätverk --> Internetdelning

När jag aktiverar den så börjar den inte att 'blinka' i blått som den ska göra. (När jag aktiverar den så börjar den att syncha med iTunes, men det ska den göra)

Jag har testat att uppdatera .ipcc-filen men det har inte hjälpt.

Telenor:
* APN: services.telenor.se (jag har även testat APN: internet.telenor.se)
* MMSC: http://mms/
* MMS-proxy: 172.030.253.241:8799
* MMS Max Message Size: 614400

Jag har såklart installerat cydia och Bossprefs där jag har aktiverat på edge & 3G.

Jag har också testat den nya funktionen med operatörsinställningar från help.BenM.at – Mobileconfigs and Tethering for your iPhone | BenM.at

Det fungerar iofs inte med Bluetooth men det gör inget, jag vill ändå bara använda USB-kabeln.

OJ! Lång beskrivning av felet..

Please help me!

Jag har sökt på 99.se, google.com och flera andra macsupportforum... Utan framgång.

/ Christofer

Senast redigerat 2009-12-05 18:14

Du har nog inte sökt, men vad vet jag... Top 3 om man söker på t.ex Telenor.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/268421-vaelj-internet-telenor-apn-foer-att-fa-turbo-3g.html

Tack för ditt svar.

Ursprungligen av keptang:

Du har nog inte sökt, men vad vet jag... Top 3 om man söker på t.ex Telenor.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/268421-vaelj-internet-telenor-apn-foer-att-fa-turbo-3g.html

Tack för ditt svar.

Men det hjälpte absolut inget alls. Jag har faktiskt sökt på forumet länge och väl. Men inga tips eller trix har fungerat. Inte heller den filen som du knepat ihop hjälpte.

Jag har även varit i kontakt med Telenor support, dom såg inga 'fel'. Så det måste vara något annat. Hade uppskattat om du kunde hänvisa mig till en forumtråd som avhjälper mitt fel.

Mvh // Christofer

Vad händer om du gör en återställning av telefonen?

Har inte gjort en återställning.

Ursprungligen av theplague:

Vad händer om du gör en återställning av telefonen?

Jag har inte gjort någon återställning. Jag är lite skraj för det, eftersom den är jailbreakad och jag vill inte bli av med all information. Jag vet inte riktigt vad som försvinner och vad som kommer att finnas kvar.

Men jag har gjort en återställning av nätverksinställningarna, Installerade Kaptang´s .mobileconfig.... Det hjälpte inte.

/ C

Som pesten säger, återställ och installera sen min mobileconfig-fil. Det har fungerat för alla andra så det vore verkligen märkligt om det inte fungerar för dig.

Testa först att göra en återställning och lägg tillbaka backupen från iTunes (du får tillbaka allt som du hade innan, SMS, telefonlistor osv..).
Om det inte hjälper, gör en ren återställning utan att återställa från en tidigare backup.

Ursprungligen av keptang:

Testa först att göra en återställning och lägg tillbaka backupen från iTunes (du får tillbaka allt som du hade innan, SMS, telefonlistor osv..).
Om det inte hjälper, gör en ren återställning utan att återställa från en tidigare backup.

Tyvärr så hjälpte det inte med en återställning.

En ren återställning är dessvärre inte att tala om eftersom jag inte vill bli av med grejerna i telefonen...

Har ni några andra tips.

/ C

Ursprungligen av tottedesign:

Tyvärr så hjälpte det inte med en återställning.

En ren återställning är dessvärre inte att tala om eftersom jag inte vill bli av med grejerna i telefonen...

Har ni några andra tips.

/ C

Återställ telefonen, Jailbreaka den själv. Det är piss of cake. Bara att läsa på lite.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 01:21

Uppdatera till 3.1.2 och använd blackra1n så ska tethering fungera. iTunes sparar det mesta i backupen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Uppdatera till 3.1.2 och använd blackra1n så ska tethering fungera. iTunes sparar det mesta i backupen.

//Rob

Hej.

Nu har jag gjort en återställning och uppdaterat till 3.1.3 (7D11) med BlackRa1n. Men det fungerar fortfarande inte.

// C

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 19:20

Hej.

Nu har jag gjort en återställning och uppdaterat till 3.1.3 (7D11) med BlackRa1n. Men det fungerar fortfarande inte.

// C

3.1.2an menar du? Vilken guide följde du?

Ursprungligen av 20hz:

3.1.2an menar du? Vilken guide följde du?

Självklart. Typo...
Jag använde: iClarified - iPhone - How to Jailbreak and Unlock Your iPhone 3G, 3GS Using BlackSn0w [Mac]

// C

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 21:39

Och du har lyckats gå igenom alla stegen? Vad får du för felmeddelanden?

Ursprungligen av 20hz:

Och du har lyckats gå igenom alla stegen? Vad får du för felmeddelanden?

Hej.

Japp, alla steg. iPhonen fungerar perfekt i övrigt.

Inga felmeddelande, det är samma som tidigare. Ingen blå, blinkande indikation som det ska vara när internetdelning är aktiverat.

Jag är helt lost. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju inte göra en 'ren' ominstallaton, eftersom det gör att jag blir av med allt.

/ C

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 22:44

Hej.

Inga felmeddelande, det är samma som tidigare. Ingen blå, blinkande indikation som det ska vara när internetdelning är aktiverat.

Jag är helt lost. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju inte göra en 'ren' ominstallaton, eftersom det gör att jag blir av med allt.

/ C

Du måste också aktivera internet delning genom att ändra carrier filen och ladda upp den med iTunes.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-05 23:55

Hej.

/ C

Som Robo-X så måste du självklart fixa stödet för internetdelningen om du inte kör Telenor, Telia eller Tre.

Ursprungligen av 20hz:

Som Robo-X så måste du självklart fixa stödet för internetdelningen om du inte kör Telenor, Telia eller Tre.

Hej.

Tack för svaren. Jag har ett Telenor Privatabonnemang med "Fri Surf" på. (som jag skrev i felbeskrivningen), Jag antar att jag inte behöver göra ngt då.

Jag har iofs testat med mobileconfig filen som Keptang har gjort. (Jag sökte upp den på forumet här och följde anvisningarna)

Har suttit under större delen av kvällen med detta, och får det fortfarande inte att fungera. Jag har säkert missat ngt som jag ska göra, men jag vet inte vad det är.

Mvh // Christofer

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-06 23:22

Antar att du har testat på mer än en dator?

Ursprungligen av zappee:

Antar att du har testat på mer än en dator?

Jajamen, jag har testat med en iMac G5 med leopard.

/ C

Ingen som har några fler tips?

/ C

Hejhej.

Detta fungerar fortfarande inte. Har det med att den är jailbreakad eller ngt?

Mvh // C

tjena!

stötte precis på ett ganska exakt lika jobbigt problem. Min iPhone har varit JBad sedan 3.0 uppdateringen (telenorlåst, 3G) och internetdelning har fungerat så länge jag kan minnas.
1 dag innan nyårsafton tänkte jag, "jag behöver nog uppdatera något i Cydia" och då gjorde jag det - vad händer, jo skiten sabbar min iPhone och jag behöver återställa.
Letar i timmar, hittar 3.1.2 (samma version som TS) som .ipa-fil (för jag har pc och det fanns bara ute för mac egentligen eller nått sånt).
Så, väl installerat och fungerat i snart 1 vecka, så tänkte jag testa internetdelning, vilket inte fungerade via bluetooth (hade lite problem innan crashen också, men det funka) och då tänkte jag "hrm, testar via usb då" och vad händer - jo Internetdelnings-fliken i min iPhone försvinner! Hela alternativet under "Nätverk" på min iPhone försvinner?! Hur sjukt är inte det? Jag ser bara "Aktivera 3G", "Mobilt datanätverk", "Data-roaming", "VPN" och "Wi-Fi". Ingen "Internetdelning". Hur kan det bara försvinna?! När jag kopplade in iPhonen i datorn med Internetdelning påslagen (endast via usb) så installerade windows någon drivrutin. Stod bara "iPhone" på drivrutinen. Sen när jag kollade på min iPhone, så var "Internetdelning" inget alternativ längre. Startade om iPhonen, fortfarande inget.

Vad gör man?

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-08 00:15
Ursprungligen av konny_mange:

tjena!

stötte precis på ett ganska exakt lika jobbigt problem. Min iPhone har varit JBad sedan 3.0 uppdateringen (telenorlåst, 3G) och internetdelning har fungerat så länge jag kan minnas.
1 dag innan nyårsafton tänkte jag, "jag behöver nog uppdatera något i Cydia" och då gjorde jag det - vad händer, jo skiten sabbar min iPhone och jag behöver återställa.
Letar i timmar, hittar 3.1.2 (samma version som TS) som .ipa-fil (för jag har pc och det fanns bara ute för mac egentligen eller nått sånt).
Så, väl installerat och fungerat i snart 1 vecka, så tänkte jag testa internetdelning, vilket inte fungerade via bluetooth (hade lite problem innan crashen också, men det funka) och då tänkte jag "hrm, testar via usb då" och vad händer - jo Internetdelnings-fliken i min iPhone försvinner! Hela alternativet under "Nätverk" på min iPhone försvinner?! Hur sjukt är inte det? Jag ser bara "Aktivera 3G", "Mobilt datanätverk", "Data-roaming", "VPN" och "Wi-Fi". Ingen "Internetdelning". Hur kan det bara försvinna?! När jag kopplade in iPhonen i datorn med Internetdelning påslagen (endast via usb) så installerade windows någon drivrutin. Stod bara "iPhone" på drivrutinen. Sen när jag kollade på min iPhone, så var "Internetdelning" inget alternativ längre. Startade om iPhonen, fortfarande inget.

Vad gör man?

Återställ nätverksinställningarna.

1
Bevaka tråden