Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC över Internet från iPhone

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sparkat igång vnc på iphone. Fungerar klockrent på egen wlan (med lokal ip, 192..).
Men tänkte ja ska försöka fixa det så ja kan nå datorn över internet.

Enda jag ändrar på är ip-adressen så det är den publika. Passar även på att se att porten 5900 är öppen här

Men vid anslutning står Error Cannot connect to host 78.xxx.xx.xx , port 5900

Va sjutton kan jag missat?

trodde ja checkat av den också.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-05 12:28

HHar du statisk publik adress? Kan du pinga din adress via iphone och ping appen över 3G?

kan tänka mig det är en dynamisk ip-adress. Men den ändras väl bara aldrig under den tiden man är uppkopplad ivf? Eller har jag fått det om bakfoten kanske.
Testade skapa ett konto på dyndns.com just in case. Anger jag sen den DNS:en i webbläsaren kommer jag till min routers GUI, så jag antar det är korrekt.

Hur pingar man från iphonen?
(Antar svaret blir "There's an app for that" )

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-05 19:19
Ursprungligen av rittfeldt:

kan tänka mig det är en dynamisk ip-adress. Men den ändras väl bara aldrig under den tiden man är uppkopplad ivf? Eller har jag fått det om bakfoten kanske.
Testade skapa ett konto på dyndns.com just in case. Anger jag sen den DNS:en i webbläsaren kommer jag till min routers GUI, så jag antar det är korrekt.

Hur pingar man från iphonen?
(Antar svaret blir "There's an app for that" )

Många... t ex:

iTunes Store

pingade min publika adress (78.xxx.xx.xx) från telefonen, gick finfint. Hur kan man pinga appen som jonasolof föreslog?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-05 22:20

pingade min publika adress (78.xxx.xx.xx) från telefonen, gick finfint. Hur kan man pinga appen som jonasolof föreslog?

Pinga den port som appen ska svara på. Eller connecta med telnet på den porten.

Körde en scan TCP/IP Ports på publika ip:t.

Citat:

Attempting to reach 78.156.xx.xx...
Host reached via WIFi network...
Task completed!

Open ports:
.

Innebär det att trots skärmdumpen jag postade ovan samt testet på webbsidan så verkar inte port 5900 öppen? Lite konfunderad själv..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 10:27

Körde en scan TCP/IP Ports på publika ip:t.
Innebär det att trots skärmdumpen jag postade ovan samt testet på webbsidan så verkar inte port 5900 öppen? Lite konfunderad själv..

Nja, det verkar som om port fwd är OK, men du vet fortfarande inte om appen svarar på den porten. Ping eller ännu bättre, Telnet....

Telnet från Terminal mot iPhonens externa ip med nedan resultat:

Citat:

rittfeldt$ telnet 78.156.xx.xx 5900
Trying 78.156.xx.xx...
telnet: connect to address 78.156.xx.xx: Connection refused
telnet: Unable to connect to remote host

Bör man alltså få en connection till iphonen på ovan vis?

Har följt så många olika guider för att få det här att fungera och testat i timtals, förstår inte var felet kan ligga. Försökte även med brandväggen inaktiverad på VNC-servern om det ändå var så att någon port inte var öppen, men tycktes inte vara det heller.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 14:15

Telnet från Terminal mot iPhonens externa ip med nedan resultat:
Bör man alltså få en connection till iphonen på ovan vis?

Har följt så många olika guider för att få det här att fungera och testat i timtals, förstår inte var felet kan ligga. Försökte även med brandväggen inaktiverad på VNC-servern om det ändå var så att någon port inte var öppen, men tycktes inte vara det heller.

Öhhh, du bör väl göra tvärtom? Det är väl iPhonen som du ska köra VNC på och fjärrstyra Macen?
Då ska du Telnetta från iPhonen för att se om Macen svarar (och kan nås).

Tanken slog mig om det var så, men åter igen.. måste ha nån ytterligare app för det. Vilket projekt det här blev! "It just works" verkar inte vara gällande utanför lokala nätverket

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-12-06 19:42

Tanken slog mig om det var så, men åter igen.. måste ha nån ytterligare app för det. Vilket projekt det här blev! "It just works" verkar inte vara gällande utanför lokala nätverket

Du menar för att Telnetta? Jag kör Touchterm

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 10:56

Ska du pinga via en port måste det till http:// och kolon mellan ipadressen och portnumret.
ping http://111.222.333.444:5900
samma om du ska nå t ex en webserver som en kamera ansluten till porten.

Ibland är det fel protokoll. Microsoft säger på webben att remote desktop ska ha udp men det funkar bara med tcp/ip.

Jag vet att vnc från ipone funkar, har körtme jaadu men gick senare över till Logmein eftersom det inte kräver någon dynamisk DNS ..En server håller reda på adressen för Logmein. När du köper Logmein från appstore får du samtidigt tillgång tll mjukvaran för desk-toppen. Mycket enklare och värt sina 24 USD i engångskostnad.

en del adsl byter adress mycket snabbt. Min på landet har inte bytts på tio år så den är i praktiken statisk. Inte ens efter ett dygns elavbrott hade den bytts. Min adsl adress hemma i Bryssel byter stup i kvarten.

Senast redigerat 2009-12-09 11:30
  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-08 20:19
Ursprungligen av jonasolof:

Ska du pinga en port måste det till http:// och kolon mellan ipadressen och portnumret.
ping http://111.222.333.444:5900
samma om du ska nå t ex en webserver som en kamera ansluten till porten.

Ibland är det fel protokoll. Microsoft säger på webben att remode desktop ska ha udp men det funkar bara med tcp/ip.

Jag vet att vnc från ipone funkar, har körtme jaadu men gick senare över till Logmein eftersom det inte kräver någon dynamisk DNS ..En server håller reda på adressen för Logmein. När du köper Logmein från appstore får du samtidigt tillgång tll mjukvaran för desk-toppen. Mycket enklare och värt sina 24 USD i engångskostnad.

en del adsl byter adress mycket snabbt. Min på landet har inte bytts på tio år så den är i praktiken statisk. Inte ens efter ett dygns elavbrott hade den bytts. Min adsl adress hemma i Bryssel byter stup i kvarten.

Ursäkta men du kan inte pinga en port...

Att pinga innebär att man skickar ett speciellt paket (ICMP) fram och tillbaka till en host.

Ska du kolla om en port är öppen så använd "telnet ip port"

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-09 11:20

Nä fel av mig, tack för rättelsen - Det bör stå pinga via en port vilket då förutsätter att det sitter en host bakom.

Tack för konstruktivt inlägg. Ska med spänning se vidare på det ikväll

• Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-08-17 00:37

Fråga; måste man ha VNC Enterprise Edition for Mac OS X installerat på sin mac för att komma åt den via VNC Viewer som ligger på iPhone via Internet?
Som sagt, via VLAN går det bra från iPhone och jag har bara aktiverat Fjärrhanteraren i min MAC.

Har även gjort en portforwarding i brandväggen och går jag in på Open Port Check Tool och kollar port 5900 så är den öppen.
Får ändå ingen connection från iPhone via Internet, bara från VLAN.

Enda skillnaden mellan VNC Enterprise och vanlig VNC är väl att Enterprise Edition har kryptering (samt lite mer "onödiga features" kanske).

Du ska kunna komma åt den utifrån så länge du anger rätt IP/domän och port, och att det är öppet (vilket du kollat).

1
Bevaka tråden