Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart vänder jag Apple ryggen!!!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok så här är läget, sitter med en ibook 600mhz, som är ungefär ett och ett halvt år gammal. Har fungerat sådär, har haft den på lagning en gång för att skärmen slutade fungera.

För en månad sedan skulle jag uppgradera till 10.2, köpte en licens, börjar instaleringen. Det som händer är att installeringen låser sig efter att en grå start skärm med ett äpple dyker upp.

Ringer till Apple support, de säger att det är licensen som är trasig. Väntar en månad på en ny licens och igår när jag försökte installera skiten så händer samma sak igen.

Jag har provat att koppla ur alla "Icke"apple prylar idatorn (TP kabel, minnen o dyl) Jag har grundformaterat och sökt hårddisken efter fel men det ser bra ut. Firmwaren skall ju stämma, maskinen är ju för tusan hyffsat ny!

Är det någon där ute som vet vad det kan vara som inte funkar, jag tänker ge detta problem en vecka till, funkar det inte då kommer jag sälja skiten och köpa en PC i stället, de funkar åtminstånde med de egna operativsystemet, något som mac enligt min erfarenhet har svårt med!

Desperat!

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-13 08:46

Jag förstår din frustration, men det felet du har, är ju inte något vanligt fel. Att Apple inte kan hjälpa dig är ju skittråkigt, men det är också min erfarenhet att Applesupporten har svårt att hjälpa när det blir lite svårare fel. Min erfarenhet är att man ska lita till sin egen känsla och du skriver att -Firmwaren skall ju stämma, ....
Tycker att din tanke där är ganska klok. Kanske är det något i firmware som inte stämmer? Du har ju formaterat om hårddisken, du har ju sökt efter fel med Apple Hardware Test. Frågan är om det finns en uppdatering till firmware eller om du kan återställa den?
Kanske har någon annan någon idé?
Tycker för övrigt det är lite tråkigt att inte Applesupporten lägger större prioritet på ett sånt här problem. Att skicka en ny CD var ju ett lätt sätt att slippa engagera sig. Hur kan en licens bli trasig?

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 08:49

Mysko att det inte funkar med extraminne etc. urplockat... Borde gå som tåget.
Det är inte så att du bara är för otålig? Det tar en stund att starta från CD:n... (Eller är det efter installationen? För hur skulle du annars kunna formatera om HD:n?)

Låter som om det blir en billig iBook600 till salu snart
Skall börja samla pantisar bums!

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-05-13 08:57

Jag hade en TiBook som betedde sig på samma sätt.
Efter att ha testat allt Apple Support kunde komma på fick jag skicka in den.
Apple bytte logikkort i den...

Hmmm kan man försöka ominstalera firmwaren kanske, skall ge mig på det. (Vad tror ni är bäst, uppdatera till den versionen som finns på 10.2 skivan, eller gå in hoss apple och hämta ner?) Har inte hållt på och "fifflat" med "firmen" förut så det är lite nytt för mig!

Felet är inte att jag är otolig, datorn slutar helt enkelt att läsa ifrån cd:n sedan händer absolut ingenting!

(Jag formaterade hårdisken från 9.2.skivan så mitt system är helt tomt nu)

Logikkortet, skulle det kunna vara det, men det funkar ju med 10.1.5 utan problem så jag tror inte att det är det! (förövrigt har min garanti gått ut så att skicka in den kommer inte bli aktuellt, inte med appels reparations priser.)

(Fördelen med att ha en mac är ju helt klart eldsjälar som ni som hjälper folk med problem när inte apple gör det.)

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-05-13 09:16

10.2 sätter helt andra krav på hårdvaran än 10.1.
När jag hade OS9 och 10.1 på min Mac funkade den hyfsat, lite krasher då och då. När jag uppgraderade till 10.2 började den totalfrysa. Skickade in den då och dom upptäckte att moderkortet var trasigt (tur att det var jobbets).
Tydligen är 10.2 mycket känsligare för att hårdvaran är okej.

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 09:26

Så man kan ju fundera på om det är HD:n som dummar sig lagom mycket för att funka med OS9 men inte 10.2?
Fast vad hjälper det att hitta ett sådant fel? Det är ju fel ändå...
Fast om man går in i firmware (äpple-f) så kan man nog luska lite mer (fast fråga inte mig för jag minns sådant i tio minuter efter tre timmars infosökande...)

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 10:38

Du kom med väldigt lite information. Hur vill du ha hjälp när det enda du skrev är att skärmen låser sig? Det skulle vara lättare att hjälkpa dig om du beskrev ditt problem mer.

När händer det? Exakt vilken dator har du med vilket firmware och hur mycket RAM? Kan du starta från OS X CDn? Har du några USB eller Firewire produkter inkopplade?

Du kan prova med:

1. Koppla bort alla USB och Firewire produkter.
2. Radera PMU och PRAM.
3. Starta från OS X CDn och se om du kan köra First Disk Aid.

//Rob

• Medlem
  • 2003-05-13 11:16

Det här var nyttig information. Kan konstatera att min 2,5 år gamla PowerBook Pismo funkar jätte bra efter en uppgradering från 10.1 till 10.2.
Den funkar faktiskt mycket bättre med 10.2 än den gjorde med 10.1.

Ok skall försöka komma med lite förtydligande:

Jag kan läsa från 10.2 skivan om jag öppnar den under 9.2 till exempel. Jag väljer att börja installera systemet datorn startar om.

Och då helt magiskt direkt efter omstart börjar den läsa från cd, sedan händer ingenting, ett grått äpple kommer upp, cd slutar läsa that´s it!

Vet inte vilket nummer jag har på firmwaren, håller precis på intalera om os9.

Men annars har jag ju gjort precis som robo-x föreslår. (förutom att radera PMU och pram som jag inte vet hur man gör)
Kan starta från os10.1 cd, men inte från 10.2. Skit!

Skall testa uppgradera firmwaren nu, någon som har några anndra förslag? Detta felet känns väldigt konstigt tycker jag....

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 12:31

Jo, felet är fishy
Det är så att 10.2 är lite mer kinkig på att hårdvaran håller måttet (minne, HD-axcess etc.) så jag kan förstå att problemet dyker upp förr eller senare - men det är ju inte ett skvatt roligare för det...
Jag tycker det låter som om HD:n inte faller 10.2 på läppen (för den skall ju kolla sådant efter ram-minnet), men det är ju en wild swing guess

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 12:40

Reset PMU.

//Rob

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-13 15:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Reset PMU.

//Rob

Hm..... är vi inte ute och åker nu :rolleyes:

Jag har haft problem med en Beige G3:a som jag skulle installera OSX-server på. Jag har för mig att den gjorde precis likadant.
Håll i er nu, för detta är inte roligt och inget skämt. Jag lyckades installera om jag startade från CD-skivan, alltså höll inne c-tangenten, men jag fick släppa den vid en speciell tidpunkt av uppstarten, släppte jag för snabbt startade den inte på CD:n, släppte jag för sent stannade uppstarten vid den grå skärmen med äpplet. Ni förstår att det tog ett tag att komma på. Det var en testserver och jag skulle göra flera olika installationer för att kolla hur jag skulle grundkonfigurera mitt nät.:(

• Medlem
  • 2003-05-13 16:04

Installerade häromdagen 10.2 på en Beige G3. Installationen verkade funka i fem minuter sen dök den. Lösningen blev att koppla in hårdisken till en G4 och installera där. Satte sedan tillbaks disken i G3:an.
Fungerade bra! Lite jobbigare att göra så på en bärbar iof.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 16:46

Till Anders Pettersson:
Det kanske är inte fel på logikkortet, det kan vara fel på din CD-spelaren !
Be att få låna av din kompis extern CD-spelaren (USB eller Firewire) och testa att boota din OSX CD. Då kan du eventuellt göra uteslutningsmetoden. Om det är samma problem med extern CD-spelaren (grå skärm o låser sig) är det sannolik fel på logikkortet.
Med din datorn följde det med Apple Hardware CD. Kör den och testa hela datorn, gör gärna långtidstest.
Kan också vara fel på RAM-minne.
Listan kan bli långt....

Håll inne Command-V innan gråa rutan med äpplen kommer upp så får du se vad som händer i detalj.

Kolla vad den stannar på.

Ciryon

Tack alla för de goda råden.

Försökte uppdatera firmwaren, men det visade sig att jag redan har det senaste, så så lätt var det inte.

Skall testa de med oortodoxa klösningen med att släppa c i rätt sekund, jag greppar gärna efter halmstrån just nu!

Har kört en utökad hårdvaru test, och där verkar allt vara frid och fröjd.

Skall testa några av era lösningar nu, så får vi ser hur det går!

Nu är jag ännu mer förvirrad. När jag håller nere command, och v händer ingeting, inte heller med command och f. att starta från cdn med "special" knepet funkade inte heller, det ända som jag inte provat är den externa cd spelaren, men jag känner ingen med en sådan så det är nog kört.
Testade ett utökat hardeware test igen bara för att...det hittade inga fel.

"Nitade på" PMU:n oxå, bara för att testa, men problemet kvartsår!

Suck vad trött man blir....

jaha...känns som vi har uttömt våra möjligheter någon som vill köpa ett 10.2 paket? Sprillans nytt!:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Pettersson
Nu är jag ännu mer förvirrad. När jag håller nere command, och v händer ingeting, inte heller med command och f. att starta från cdn med "special" knepet funkade inte heller, det ända som jag inte provat är den externa cd spelaren, men jag känner ingen med en sådan så det är nog kört.

jaha...känns som vi har uttömt våra möjligheter någon som vill köpa ett 10.2 paket? Sprillans nytt!:(

Har läst alla inlägg nu.
Mitt tips är att det är "datan som är nere".
Det är ett hårdvarufel på den.
Lämna in den, sen kommer allt att gå finafisken.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 20:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Pettersson

"starta från cdn med special knepet" ?
Det som jag alltid använder för att boota från en cd-skiva är att hålla nere alt (option) tangenten.
Dvs håll nere alt tangenten och slå på datorn tills du får blå skrämbild. Där dyker det upp enheter ( du skall ha OSX CD inne ). Välj CD symbolen och tryck på Högerpilen.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2003-05-13 20:55

Klart att du ska köra 10.2!
Haninge, det ligger väl i Stockholmstrakten, hallå Stockholmare med externa CD, Anders behöver hjälp!
Stockholm - vilket fånigt namn på en stad, har aldrig tänkt på det förut:eek:

Jag var rätt otydlig där, "special knepet" var som Tobbe Hj hade andvänt för att få igång grejorna. Tyvärr så funkade det inte för mig.

Det som du sa REP har jag oxå testat.

Tänker inte lämmna in dator på service, kommer bara sluta med en dyr nota och inget löst problem. (Har tyvärr dålig erfarenhet av support, framförallt då felen är ovanliga, dock inte i detta forum, ni har varit grymt hyggliga alla! Så snälla att jag nog behåller min Ibook );)

Tycker dock fortfarande att det är konstigt att mitt command v och f inte funkar, kan vara ett symtom på min ibooks sjukdom? (Kanske den fått SARS?;) )

Jag har samma problem med min G4/400 AGP... Det är ju superfånigt
att man måste hålla på och rycka kablar och minnen. Inga som helst problem i OS 9 - diskar och minnen fungerar hur bra som helst!

Att starta från en extern cd-spelare (firewire el. USB) går väl inte alls.(?) Det har jag givetvis testat också - går inte ens att välja från Startup Disk.

/Einar

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-13 21:47

Eftersom din iBook är ett o halvt år gammal. Det är forfarande inom två års garanti enl. svenska konsumentlagen.
Dvs om apparaten hade en dold fel som nu uppdagas med OSX 10.2. Jag tycker att du ska ringa till svenska Apple och berätta om dina problem med datorn. Höra vad Apple säger. Hoppas det löser sig.

• Oregistrerad
  • 2003-05-13 22:40

Du har oxå 3 månaders gratis support med 10.2 CDn. Prova ringa Apple och säg att du har problem med att installera OS X 10.2 som du nyss har köpt.

//Rob

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 08:30

Om den inte kommer så långt så 'äpple-f-o' funkar så har den ju inte gått igenom firmwaren (ROM) ännu och då har den ju inte ens börjat checka av mindre elementära delar av logikkort och anslutna enheter - än mindre börjat lajja med CD:n och så...

Kan det vara att du har konstigheter i bildskärmskortet eller så (kontakt)? Fast å andra sidan borde det ju dumma sig med 10.1 och 9.2 oxå...

Skummt som tusan

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 09:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Om den inte kommer så långt så 'äpple-f-o' funkar så har den ju inte gått igenom firmwaren (ROM) ännu och då har den ju inte ens börjat checka av mindre elementära delar av logikkort och anslutna enheter - än mindre börjat lajja med CD:n och så...

Kan det vara att du har konstigheter i bildskärmskortet eller så (kontakt)? Fast å andra sidan borde det ju dumma sig med 10.1 och 9.2 oxå...

Skummt som tusan

Apple-Alt-O-F
for att komma in i open firmware

tycker ocksa att du skall prova Apple-V igen stall in cdn som startskiva, klicka omstart och vanta tills 2-3 sekunder efter startljudet, hall sedan ner Apple och V

Väl inne i open firmware - vad ska man hitta på då? :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 11:39

Ett steg framåt! Jag lycklades komma in i firmwaren efter de nya instruktionerna jag fått (Var SBS innan helt klart). Jag har även "resettat" (skön svengelska) de olika parametrarna i firmwaren, tyvärr så verkar det inte fungera.

Tyvärr kan jag inte heller få äpple v att fungera, så fort Cd börjar läsa kommer den gråa bilden upp och så låser sig allt...

Flera smarta tips från er som kan sådant här?
Finns det något annat jag kan kontrollera i Firmwaren?

/Anders:p

1
Bevaka tråden