Inte ska man sitta och skala om bilderna - vilket onödigt skitjobb :-D. (det ska förresten vara 72 dpi (+ 720x576 eller 1024x576) om man nu ska hålla på med det).
Omskalningen görs ju av brännarprogrammet - i detta fall iDVD (eller Toast, DVDSP, etc). Jag tror absolut inte att omskalningen görs bättre av Photoshop eller annat bildprogram - än vad brännarprogrammen gör. Det är bara enkel matematik. Har man pluggar - t.ex. Genuine Fractals - till Photoshop så kan man få bättre resultat...men det är dyra fraktal-akgoritmer vi snackar om då...och enormt mycket jobb för ett bildspel som ändå ska bli i det usla formatet PAL som en mpeg2-komprimering (DVD-video). Det skulle vara som att finslipa en diamant för att sedan limma fast den på en gammal cykel på soptippen. :-D.
Har du verkligen tittat på DVD'n i en teve? (allt som är PAL - vårat tevefomat - ser för jävligt ut i en dator).
Om originalen är mindre än 720x576 (småbilder från nätet?) så har vi problemet där - men det är ju inte troligt - det är väl bilder från din kamera och dom är nog betydligt större.
"Jag har lyckats att få bilderna att se bra ut i förhandsvisningen genom att avmarkera "tv-säkert läge". Jag fattar inte det där...har Förhandsvisning "tv-säkert läge"? Kan du se bildspelet - som ju är video - i Förhandsvisning?
Nå - "tv-säkert läge" ska du inte bry dig om - det har inget med upplösning eller bildkvalitet att göra - det handlar om teveburkars "overscan" och det ska vi inte gå in på nu.
Jag kan inte lösa problemet - ville bara berätta om vad det INTE är. Jag tycker absolut att du ska bränna 16:9 - allt är ju 16:9 nuförtiden. Allt. 4:3 är utrotat och ingen är gladare än jag för det :-).