Jag har en MacBook Pro av senaste modell, 2,8 Mhz och 4GB RAM samt 500GB HDD.
Jag har en herrans massa filmat material på VHS, S-VHS och DV som jag skulle vilja börja spara ner digitalt på HDD eller bränna till DVD, antigen som det är rakt av eller först redigera lite och rensa bort skräp och sen spara, eller lägga ut på Youtube t ex.
Men jag har ingen större susning om vad för utrustning man ska ha till detta, alltså för att få in materialet till datorn, så har ni några tips på bra och vettiga grejor som vanligt folk har råd att köpa, och som passar till Mac
Jag vill alltså ha nåt som kan läsa in det filmade materialet oavsett om det är analogt (VHS och S-VHS) eller digitalt (DV) så jag får det på hårddisk och sen kan redigera det i t ex iMovie och lagra det på DVD och skicka ut på t ex Youtube. Kan man efter att ha lagrat det på DVD ta in det i iMovie och redigera vidare på det?
Jag har ju en rätt gammal DV-kamera med den lilla Firewire-kontakten som bör vara en FW400, och min MacBook Pro har en större Firewire 800-kontakt.
Är det bakåt kompatibelt så att FW800 kan ta emot tidigare FW-standarder, och finns det kabel som har rätt kontakt i varje ända?
Hittade förresten en kabel som ser ut att ha rätt kontakter.
Kjell & Company - 68201 - FireWire-800 9/4 - 1,8m
Dr Tinnitus