Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om S-VHS och DV redigering till min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro av senaste modell, 2,8 Mhz och 4GB RAM samt 500GB HDD.

Jag har en herrans massa filmat material på VHS, S-VHS och DV som jag skulle vilja börja spara ner digitalt på HDD eller bränna till DVD, antigen som det är rakt av eller först redigera lite och rensa bort skräp och sen spara, eller lägga ut på Youtube t ex.

Men jag har ingen större susning om vad för utrustning man ska ha till detta, alltså för att få in materialet till datorn, så har ni några tips på bra och vettiga grejor som vanligt folk har råd att köpa, och som passar till Mac

Jag vill alltså ha nåt som kan läsa in det filmade materialet oavsett om det är analogt (VHS och S-VHS) eller digitalt (DV) så jag får det på hårddisk och sen kan redigera det i t ex iMovie och lagra det på DVD och skicka ut på t ex Youtube. Kan man efter att ha lagrat det på DVD ta in det i iMovie och redigera vidare på det?

Jag har ju en rätt gammal DV-kamera med den lilla Firewire-kontakten som bör vara en FW400, och min MacBook Pro har en större Firewire 800-kontakt.

Är det bakåt kompatibelt så att FW800 kan ta emot tidigare FW-standarder, och finns det kabel som har rätt kontakt i varje ända?

Hittade förresten en kabel som ser ut att ha rätt kontakter.
Kjell & Company - 68201 - FireWire-800 9/4 - 1,8m

Dr Tinnitus

Kabeln du fann borde fungera felfritt. Kontrollera ifall din kamera klarar en pass-through analogt -> digitalt, som tillåter dig att köra in analoga källor och spela ut dessa via DV-interfacet mot iMovie. Isf så kan du bara koppla din gamla S-VHS-bandare till videokameran och fånga upp den analoga videon direkt för minimal kostnad.

När du väl har fått ut det på DVD, så ska det helst inte redigeras vidare på eftersom du tappar mycket bildkvalitet och gör det bökigt för dig själv. Men med tanke på dagens hårddiskpriser så kanske det kan vara värt att spara filmerna i DV-format på en extern hårddisk, eftersom du kan redigera DV utan större, om ens några oftast, förluster. DVD (MPEG2) är ett slutformat, DV är ett redigeringsformat.

Ok, så om man vill spara filerna på HDD eller DVD-skiva för senare redigering, så skall det göras i DV-format? Och först när man redigerat färdigt så sparas filerna som filmer i DVD-format alltså MPEG2 eller MPEG4?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, så om man vill spara filerna på HDD eller DVD-skiva för senare redigering, så skall det göras i DV-format? Och först när man redigerat färdigt så sparas filerna som filmer i DVD-format alltså MPEG2 eller MPEG4?

Dr Tinnitus

Japp.

Titta även i gamla trådar - frågan om VHS-överföring (Video-8, super-/dubbel-8/etc skumma smalfilms- och videoformat) har varit uppe flera gånger förut. Bland annat här: http://www.99.se/videoproduktion/269842-hur-foera-oever-filmer-pa-vhs-till-imovie-i-macen.html. Se post #9 för ytterligare länkar till befintliga trådar.

1
Bevaka tråden