Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hållbarhet/prestanda på 2,5" hårddiskar

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2009-12-08 20:44

Har suttit och funderat en stund och nu tar jag mig tid att få ur mig detta...

Jag har haft cirka 6 olika laptops de senaste 5 åren både privat och på jobbet. Det som är den röda tråden och är anledningen till detta inlägg är hårddiskarna.
Alla hårddiskar har efter knappt ett år börjat låta mycket och upplevas som allmänt sega. Jag har kört alla operativsystem, många olika prestandaalternativ, formaterat hårddiskar mm. Men har en disk väl börjat knarra när den läser och skriver så vet jag att allt blir segare (oljan tar slut?).

Ni som jobbar många timmar per dag hur upplever ni det efter drygt ett år?

Jag sitter i valet och kvalet om jag ska investera i en ny 5400 rpm disk bara för att få den tyst/snabb igen några månader eller en uppdaterad version på 7200 rpm eller rent av slå till på en snordyr SSD och göra avkall på DVD-läsaren i min nuvarande macbook pro unibody (SSD på 160GB räcker inte så jag måste ha 2st SSD eller en extra disk av den gamla skolan).
Vad är det dagsaktuella rådet om man vill ha det "hållbart" i åtminstone ett par år? Och upplever fler samma sak?

Det är säkert så enkelt att diskarna inte mäktar med mig bakom ratten i ett år och det smartaste är alltid att gå på ny teknik men jag vill ändå bolla lite

Diskar i bärbara tar stryk.
Många smäller igen locken hårt innan datorn gått i vila, de bär omkring på maskinerna medans de körs, de får stå på varma/isolerande underlag som gör att de inte får någon vettig kylning osv.

Nu har ju många nyare maskiner accelerometrar för att hinna parkera diskarna innan en stöt kommer men det är inte alltid sådant hjälper.

Jag har själv inte förlorat någon 2,5" disk i någon bärbar men av dem med bärbara på jobbet har de problemet och jag är nästan övertygad att mycket beror på hur de misshandlats. Även om min mor förlorade disken i hennes Macmini, dock inte pga av stötar eller så utan för att kretskortet på disken pajade.

Har du råd, köp en SSD.
Annars skulle jag nog rekommendera 5400-disken för 7200 just för att de är svalare.

Senast redigerat 2009-12-13 22:46

Det alla hårddiskar är känsligast för är smällar från sidan, t.ex. ifall man tappar en laptop på högkant. Jag har förlorat en hårddisk genom att tappa den på högkant... klantigt av mig. Det gör ju större inverkan än ifall den bara skumpar till lite vertikalt när man smäller igen locket, pga. sättet hårddiskar är uppbyggda.

Nu har SSD inte funnits allt för länge, så jag tror ingen är riktigt säker hur pålitliga de är i längden, men de tål absolut mer misshandel än traditionella hårddiskar. Alternativ #3 för dig är ju att du, istället för SSD, köper dig en redig backup-hårddisk och en fet intern hårddisk. 5400 rpm-hårddiskar kan jag föreställa mig har bättre hållbarhet än 7200 rpm:are, men slöare är de allt.

Det största hotet mot hårddiskar i en laptop är väl värmen, något som sällan är ett problem i stationära.

1
Bevaka tråden