Hej där,
Är jätte-färsk på detta forum men har redan insett att 99.se kommer att bli en absolut favorit. Faktum är att jag sedan i våras har omvänts från Pc till Mac och är nu fast i Mac-träsket.(MacBook, iphone, ipod) (man är "fucked") Dock så finns det en del praktiska saker som jag inte alltid upplever som helt smärtfria i det gränsland mellan Pc och Mac jag befinner mig i. Och nu tänkte jag vända mig till "er" för råd......
Nuläget är följande:
Jag har idag en MacBook Pro 15" (modell ny) och tänkte riva igång Time Machine. Har därför införskaffat en Time Capsule 1Tb. Kruxet är att jag sedan tidigare har en Airport Extreme-router vars programvara är installerad i en stationär Pc (windows XP 32bits). Bredbandet är Telia ADSL 24mb.
Problemet:
Då jag är en "dum" användare vill jag försäkra mig om att jag inte släcker ner hela nätverket och sedan inte kommer igång igen. Skulle vara riktigt jobbigt då vi har 3 datorer +1 skrivare kopplat till nätverket. Därför behöver jag råd/tips från en eller flera goda själar. Jag har också tittat på Apples support men där nämns inget om att man ska blanda in en Pc i processen. (vilket jag kan förstå) Och jag vill inte släppa Pc-världen helt...
Jag funderar på flera alternativ, vilka är...
1) Rycka ur nuvarande router och helt enkelt byta ut den mot T-capsulen. (programvaran ligger därmed kvar i Pcn) vilket jag inte tror fungerar.
2) Installera Timecapsulens programvara i MacBooken och låta den vara "huvuddatorn" istället för Pc'n. Men kan jag då connecta Pc´n till nätverket då den inte har någon trådlös anslutning?
Min fråga är:
Vad rekommenderar du/ni och hur säkrar jag upp att inte stå utan nätverk (dvs vilka fel kan vara troliga att en "idiot" som jag kan komma att göra?
Ser fram emot er hjälp i detta forum av "oliktänkande" likasinnade.
Tack på förhand.
/Alessandro