Apples lösning med en fast montering av DVI-kabeln i skärmen är inte helt lyckat, det insåg jag redan när den köptes för några år sedan. Men, man tror sig inte stöta på några större problem, helt enkelt...
Nåväl, skärmen skiftar plötsligt från en perfekt bild, till störningar, till att slutligen bli helt grön. Lite vickande och böjande på kabeln till ett specifikt läge återställer till normalt. Jag misstänker glapp i kabeln eller möjligtvis en defekt DVI-kontakt.
Apple har inga utbytesdelar vilket innebär att service av denna typ ej kan utföras. Jag erbjuds istället en ersättningsskärm till ett överkomligt pris av...ca 5.000 kr. Härligt.
Har ingen lust att bara kassera skärmen. Kan vara värt ett försök att fixa felet, om jag bara lyckades finna delar någonstans. Har fått för mig att det vore enklare (och skulle spara ytterligare tid på felsökning) att byta hela kabeln istället för enbart kontakten (vilket lär kräva en del lödning).
Att hitta en komplett kabel verkar omöjligt och separata DVI-kontakter verkar inte heller växa på träd.
Tips eller råd, någon?