Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT:s kampanj mot Apples utdragna godkännande-process

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Snart kommer SVT Play finnas för iPhone. Snart. Vår applikation ska bara bli godkänd av Apple först - något som tyvärr kan ta lite tid. Men om vi alla hjälps åt, kanske vi kan övertala Steve att skynda sig lite. Så gör din röst hörd!"

Så skriver SVT på kampanj-sajten Dear Steve Jobs

För att få igång lite internationell press så kan ni Digga här:
"Dear Steve Jobs" Swedish TV against iPhone app approval

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 18:37

Alla de där programmen på SvT play, varför ligger de inte som podcasts? Då kunde man ju prenumerera på nya avsnitt och få dem automatiskt nerladdade och syncade till både iPhone och iPod touch. Och då kunde man ju kolla på dem när man vill, även då man inte är uppkopplad.

Hur bra är SvT play på en touch när man åker bil/buss/tunnelbana/flyg?

Vore inte podcasts bättre? Varför kan inte SvT använda den infrastruktur som finns istället för att hitta på en egen?

Ursprungligen av pesc:

Alla de där programmen på SvT play, varför ligger de inte som podcasts? Då kunde man ju prenumerera på nya avsnitt och få dem automatiskt nerladdade och syncade till både iPhone och iPod touch. Och då kunde man ju kolla på dem när man vill, även då man inte är uppkopplad.

Hur bra är SvT play på en touch när man åker bil/buss/tunnelbana/flyg?

Vore inte podcasts bättre? Varför kan inte SvT använda den infrastruktur som finns istället för att hitta på en egen?

För att en app ger mer PR.

Det är väl med största sannolikhet av upphovsrättsskäl som man vill att materialet ska streamas genom svtplay istället för att laddas ned och sparas hos användaren som podcasts. De har helt enkelt inte de rättigheter som krävs för att låta folk ladda ner och spara materialet hur som helst.

Hannes

SVT lägger bara ut sådant dom äger.

Ursprungligen av Hamparaffe:

Det är väl med största sannolikhet av upphovsrättsskäl som man vill att materialet ska streamas genom svtplay istället för att laddas ned och sparas hos användaren som podcasts. De har helt enkelt inte de rättigheter som krävs för att låta folk ladda ner och spara materialet hur som helst.

Hannes

Ursprungligen av Zimmerman:

SVT lägger bara ut sådant dom äger.

Nja på svt:s hemsida säger de såhär:

"Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?
Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinneahvare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program. Kontakta gärna organisationen Copyswede för mer detaljerade svar angående upphovsrätt."

Detta borde ju också påverka möjligheten att lägga ut program som podcasts, då podcasts innebär just att man laddar ner och sparar programmen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 19:40
Ursprungligen av Hamparaffe:

"Varför kan jag inte ladda ner och spara klipp och program?
Våra avtal med upphovsmannaorganisationerna och andra rättighetsinneahvare tillåter inte att du laddar ner och sparar klipp och program. Kontakta gärna organisationen Copyswede för mer detaljerade svar angående upphovsrätt."

Detta borde ju också påverka möjligheten att lägga ut program som podcasts, då podcasts innebär just att man laddar ner och sparar programmen...

Jo där är anledningen. Och detta är också anledningen till att jag aldrig använder SvT play utan istället klickar i programmen i TV-tablån så min EyeTV spelar in dem. Den kodar sedan om inspelningarna till iPhone-format så man kan titta när man vill. Fantastiskt enkelt och mycket bättre än PlayTV. Även bra för att överhuvudtaget kunna titta på kommersiella kanaler eftersom man kan skippa reklamen.

I USA kan man ju ladda hem TV-program via iTunes för en kostnad. Skulle jag kunna tänka mig att göra. Varför inte i Sverige?

PlayTV-appen är ointressant för mig.

Jag tycker SvT (och/eller upphovsrättsorganisationerna) är bakåtsträvare. Varför ska Steve Jobs stödja bakåtsträvare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 18:53
Ursprungligen av Zimmerman:

SVT lägger bara ut sådant dom äger.

Nästan, svårt och tro att de äger London Live och Nurse Jackie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 18:47

Ojoj, ingen dålig reklam bara för deras program. För det är väl det det är egentligen, en snygg sida som ska skapa buzz innan programmet släppts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 20:35

Jag älskar SVT just nu! Var är de andra "kommersiella" kanalernaa som skall ligga med örat mot rälsen och förstå FMCG. Hade jag varit VD på TV4, Kanal 5, TV6 - hade jag bytt marknadschef och/eller byrå ikväll. På rotmos.

På typ 30 sek har "brand retention" flyttats...

Det luktar väldigt mycket "draghjälp av Apple" (Strand, greenpeace osv kör det här racet).

SVT har en pryl som de vill ha godkänt, det är känt att det tar tid att få igenom en sak hos Apple.
Så man lägger upp en site där det skall påskinas att det är Steve personligen som skall godkänna deras app, under tryck av att "folk" vill ha den.

Apple kommer ju inte vika sig, eller ens notera den här. SVT's app får sina 15-minutes of fame, när de granskas och (förmodligen) godkänns.
Apple viker sig ju inte för bittra programmerare eller annat - och det är BRA, så varför går SVT och försöker inbilla oss att det finns ngn form av gräddfil?

Precis som Acke säger handlar det om att skapa tillräckligt mycket så man kommer igenom bruset - sedan spelar det ingen roll om det är skönsång eller bajs - bara man kommer igenom bruset.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-16 21:23

Dear Steve Jobs är nere nu.

Äh, rolig kampanj ju!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-16 22:56

ROTFL!
Jag provade att klicka NEJ på frågan om jag vill att SJ godkänner appen och fick ett felmeddelande att det inte går att rösta nej just nu men att jag gärna kan testa något annat alternativ

(Jo, det är väl jättekul om SvT får sin app godkänd och många kommer nog att älska den. Jag känner mig bara lite oppositionell ikväll...)

Tokbra!

Det här är ju bara såå bra! Det är nog den bästa reklamkampanjen ever. För här handlar det ju inte om att få appen godkänd i första hand...

Och så länge som jag väntat på Play i iPhonen!

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-12-17 11:43
Ursprungligen av Crashdown:

Och så länge som jag väntat på Play i iPhonen!

Samma här. Längtar verkligen!

Ursprungligen av Crashdown:

Det här är ju bara såå bra! Det är nog den bästa reklamkampanjen ever. För här handlar det ju inte om att få appen godkänd i första hand...

Nä, det kanske handlar om hemliga avtal med telefonoperatörer :tveksam::$:confused:

Jag tycker det är ett intressant tilltag av SVT. Även siten är otroligt bra gjord. Användningen av medier känns helt rätt. Det tror man inte som stofilerna på SVT.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag tycker det är ett intressant tilltag av SVT. Även siten är otroligt bra gjord. Användningen av medier känns helt rätt. Det tror man inte som stofilerna på SVT.

Svensk public service är inte alls illa. SR var väl rätt tidiga med att använda internet också? Typ webb- och pod-radio.

  • Medlem
  • 2009-12-17 15:03

Både SVT och SR är grymma på det mesta. Både teknik och innehåll.

Nästan så att man är lite stolt över att betala licensen!

Ursprungligen av staed:

Nästan så att man är lite stolt över att betala licensen!

Ja, ja du är en hjälte

Men jag tycker i alla fall att SR kunde ha lite högre bitrate på websändningarna.
Känns fjuttigt med 33 resp. 97 kbps. Och låter därefter.

1
Bevaka tråden