Om de nu är batteriet som är kass borde jag inte få en varning om låg nivå innan datorn dör.
Dessutom borde batteriet hålla längre än 2min trotts dåligt skick eller?
Om det nu är batteriet som är kass blir jag jävligt trött, så usel batterikvalitet till en dator för 18K är inget vidare.
Liten kurs i batterilära då:
I ditt batteri mäter man SPÄNNINGEN, man mäter inte STRÖMMEN i Ampere.
Strömmen och energiinnehållet räknas fram.
Detta ger att när datorn frågar hur mkt spänning har du NU? och sedan samma sak en minut senare så kan den räkna fram att du har xx Ampere kvar i ditt batteri och ge dig en prognos ( 1:30 min kvar).
Är då flera, eller kanske alla celler kass utom en, så mäter datorn på denna, de säger hög volt, verkar bra. Datorn räknar och tror sig ha många mer fungerande celler i batteriet. Det har den ju inte. Den ger dig prognosen 2 timmar, när den har energi för 3,5 minuter kanske...
Sedan går det fort neråt, så fort att datorn inte hinner tala om vad som är på G eller ens fatta det. Poff så slocknar det.
Det som knäcker batterier är två saker; värme och att inte användas.
Kör du på batteri, gör det till en vana att kanske varannan elelr var tredje vecka köra den på batteri tills den larmar. Det går rätt enkelt bara dra ur magnetkontakten medans man sitter och skriver på kontoret.
Det spelar ingen roll om du har en dator för 5000 eller 500 000 du har ändå batteri som kommer gå åt i den. Har du fått 2 år och två månader ur ett batteri som du inte skött speciellt bra så är det ändock ett gott resultat.
Sköt ditt nästa batteri lite bättre - så håller det längre.