Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dator och behålla inställningar, sms, mm i iPhone

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-17 23:02

Vilket är det enklaste och bästa sättet att hantera iPhonen från en dator till en annan, utan att dator eller iPhone blir förvirrad.

Trivial fråga kanske men jag vill bara göra rätt från början.

MacOS Snow Leopard på båda och 3GS

Börja synka med den andra datorn, inte svårare än så.
Inget på iPhonen tags bort då du väljer "slå ihop info".

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-18 21:51
Ursprungligen av theplague:

Börja synka med den andra datorn, inte svårare än så.
Inget på iPhonen tags bort då du väljer "slå ihop info".

Var väljer man det?

Jag tror inte den synkar över musiken om inte datorn är auktoriserad i iTunes.
Oklart här, men det borde inte funka få musiken från iPhone/iPod till dator.

Nej, musiken synkas inte alls.
OM inte man köpt låtarna i iTunes tror jag bestämt.
Men om man byter dator borde man ha hyfsat lätt att flytta över gamla biblioteket till nya. Just musikdelen är ju den som är lättast att dela med sig anser jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-18 16:31

Men hur är det med inställningarna? Podcasts, spellistor, apps osv som jag hade på dator 1. Vad händer med dem när jag kopplar iPhonen till dator 2? Det är inte hela världen om jag får börja om från början - men bara så jag vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-18 21:25
Ursprungligen av planB:

Men hur är det med inställningarna? Podcasts, spellistor, apps osv som jag hade på dator 1. Vad händer med dem när jag kopplar iPhonen till dator 2? Det är inte hela världen om jag får börja om från början - men bara så jag vet.

Varför exporterar du inte bara sakerna från dator 1 till 2?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-18 21:47
Ursprungligen av zappee:

Varför exporterar du inte bara sakerna från dator 1 till 2?

Hur exporterar man det?

Det finns alternativ (höger klick på iPhonen i iTunes) hur man återställer en (raderad) iPhone, men jag skulle vilja föra över inställningarna som finns i iPhone och/eller dator 1 till dator 2.

Men, men jag får väl chansa helt enkelt. Det gäller ju inte livet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-19 11:45
Ursprungligen av planB:

Hur exporterar man det?

Det finns alternativ (höger klick på iPhonen i iTunes) hur man återställer en (raderad) iPhone, men jag skulle vilja föra över inställningarna som finns i iPhone och/eller dator 1 till dator 2.

Men, men jag får väl chansa helt enkelt. Det gäller ju inte livet.

Under Arkiv -> Bibliotek så kan du säkerhetskopiera dina iTunesinköp eller bibliotek + spellistor.

Synka iPhone>ny dator (utan att förlora programinställningar och sms!)

Hej!

Har ny hårddisk i min MacBook Pro. Tyvärr glömde jag ta backup på iPhone-backupen så nu sitter jag med allt på telefonen och bara en del på datorn. Kontakter, safaribokmärken och kalendrar har jag bra datorbackups på (så det löser sig). Bilderna liksom filmerna fick jag in i datorn med Image Capture.) Men i övrigt… sliter nu mitt hår för att få allt synkat mellan dator och iPhone igen (och är rädd för att filer/inställningar/loggar på telefonen blir raderade).

Jag vill synka men inte förlora:
1) Mina sms i telefonen!
2) Mina inställningar i olika installerade apps (och high scores i spel)! Det verkar inte spela någon roll att jag först auktoriserat datorn, loggat in på mitt ituneskonto och valt Överför inköp… från Arkivmenyn. Denna kopierar ju bara över programmen. När jag sedan vill synka varnar iTunes att allt på telefonen kommer raderas och ersättas.
3) Övriga telefoninställningar, samtalslistor, etc

Hjälp!

Jag har förresten redan försökt leta info på detta forum och annorstädes men inte hittat svaren på just dessa frågeställningar. All hjälp uppskattas.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-22 22:51

SMS och inställningar synkas inte.

Problemet med programmen lär du nog inte komma undan.

Tack! Genomförde synkning och det märkliga var att vissa tredjepartsapps behöll sina inställningar medan andra inte gjorde det.

  • Medlem
  • Bromölla
  • 2009-12-28 22:58

Formatera macen och synca tillbaka kontakter etc efter format

Hej, dålig titel :P.

Men det jag undrar är om man måste ta backup på någon mapp innan. Tänkte blåsa min mac och undrar om det bara är att koppla upp iPhonen till iTunes när ominstallationen är klar och så lägger den över alla program, kontakter och annat på telefonen per automatik eller om jag måste ta backup på någon mapp på datorn?

mvh. tmx

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-29 10:07

Finns rätt mkt om ämnet i detta forum. Guider har också funnits macworld.idg.se.

Förstår inte riktigt vad du menar med iPhone och iTunes. Om du ska formatera och ominstallera din mac skulle jag ta en backup med antingen Time Machine eller Carbon Copy Cloner till en extern hårddisk. När du är kar kan du antingen ta över filer och annat manuellt eller använda Migration Assistent. Personligen föredrar jag att använda Carbon Copy Cloner och sedan installera program och kopiera filer manuellt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-12-29 15:56

Slog ihop 3 trådar om samma ämne. ANVÄND SÖK-funktionen innan ni skapar nya trådar.
Synca med ny dator eller byta dator och behålla inställningar.
Passade också på att byta rubrik på tråden.
/Admin

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-15 13:12

Jag installerade om OS på min dator utan att ha en tanke på att jag även måste backa upp mina iPhone-apps (?). Har med andra ord ett gäng apps som jag har betalat för - i min telefon (endast) men kan inte inte synka den med iTunes utan att allt försvinner (?).
Inställningar och info i apparna bryr jag mig inte så mycket om men att få behålla de appar jag har betalat för vore trevligt. Hur gör jag?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-02-15 13:16
Ursprungligen av Hallon:

Jag installerade om OS på min dator utan att ha en tanke på att jag även måste backa upp mina iPhone-apps (?). Har med andra ord ett gäng apps som jag har betalat för - i min telefon (endast) men kan inte inte synka den med iTunes utan att allt försvinner (?).
Inställningar och info i apparna bryr jag mig inte så mycket om men att få behålla de appar jag har betalat för vore trevligt. Hur gör jag?

Du köper dom gratis i Appstore igen. Se till att du auktoriserat dator och telefon med samma Apple-ID konto.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-02-15 15:49
Ursprungligen av Mija:

Du köper dom gratis i Appstore igen. Se till att du auktoriserat dator och telefon med samma Apple-ID konto.

Aha! Fantastico!

Edit: Trots att jag först fick infon om att alla program och dess inställningar kommer försvinna om jag synkar så fick jag sedan infon om att iTunes kan (innan jag synkar) kopiera alla apps och dess inställningar från telefonen så inget går förlorat.
Sammanfattning: Allt sparades - även icke betalda program.
Kanonbra - men varför skrämma upp användaren med att allt försvinner för att i nästa steg berätta att det inte gör det..?

Senast redigerat 2010-02-16 11:40
Ursprungligen av Mija:

Du köper dom gratis i Appstore igen. Se till att du auktoriserat dator och telefon med samma Apple-ID konto.

Är det samma om man byter telefon (iPhone) att köpta förs över till den nya luren via iTunes, och att man kan (måste) använda samma ID på den nya ?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-21 22:29
Ursprungligen av adress@mac:

Är det samma om man byter telefon (iPhone) att köpta förs över till den nya luren via iTunes, och att man kan (måste) använda samma ID på den nya ?

Om du byter från iPhone till iPhone kan du bara synka in backupen.

Ursprungligen av zappee:

Om du byter från iPhone till iPhone kan du bara synka in backupen.

Tack för det - borde ju då även gälla alla betalda program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 10:14
Ursprungligen av adress@mac:

Tack för det - borde ju då även gälla alla betalda program.

Japp, apps du betalat för en gång kan du ladda ned hur många gånger som helst - förutsatt att du använder samma iTuneskonto

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 00:55

Tack för det Hallon

Helt rätt – bara att synka iphonen (har 3GS med 3.1.2) med en annan dator fast med samma iTunes-konto så klart.
Vad jag kan se så här långt är allt som det ska.
Körde precis en synk och tom akvariefisken simmar lugnt vidare med sin surt förvärvade luftpump.
Allt kvar - program, inställningar, kontakter, sms, musik, film, jäjl-bräjk mm - och startar som det ska.
Coolt - inte ens omstart.
Fast man blir lite orolig först när det flesta appsen försvinner i itunesfönstret.
Sen tuggar det på ett tag och allt tankas hem o över o var det nu hamnar.
Bra apple!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-15 02:55

Musik o film försvinner vid ny synkning

Måste revidera lite:
FIlm och musik försvinner om man synkar iTunesbibliotek - alltså vill lägg till grejer från den nya dator.
Så att kopiera över dessa från iPhonen med lämpligt program rekomenderas.

Men program och andra funktioner verkar inte påverkas av mediasynken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-21 08:45

Högerklicka på din iPhone i iTunes och välj "Överför inköp" så kopieras programmen från iPhone till iTunes. Sedan kan du synkronisera som vanligt. Se till att din dator är auktoriserad innan du sätter igång.

Kopiera inköp från iTunes Store från din iPod eller iPhone till en dator

Jailbreak'r du din iphone så kommer du åt system filer så som sms, som du sedan kan lägga in i din nya telefon. För att få tillbaka musiken kopierar du mappen itunes under musik i finder.

lol

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-21 14:48

Exportera spellista pc ->Mac

Hej,
om jag i iTunes väljer alternativet "arkiv/Bibliotek/Exportera spellist" så får jag i format ".txt"
Det handlar om ljudböcker. Blir det rätt sen när jag importerar på Mac?

//Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-21 15:09
Ursprungligen av ptr_lks:

Hej,
om jag i iTunes väljer alternativet "arkiv/Bibliotek/Exportera spellist" så får jag i format ".txt"
Det handlar om ljudböcker. Blir det rätt sen när jag importerar på Mac?

//Peter

Vad är det du vill göra?
Vill du ha alla dina ljudböcker och musik i iTunes på Macen?
I så fall är det bara att kopiera iTunes mappen från din PC till din Mac. Starta iTunes och allt ska fungera precis som iTunes på Windows.

//Rob

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-21 19:15
Ursprungligen av ptr_lks:

Hej,
om jag i iTunes väljer alternativet "arkiv/Bibliotek/Exportera spellist" så får jag i format ".txt"
Det handlar om ljudböcker. Blir det rätt sen när jag importerar på Mac?

//Peter

Du kopierar bara spellistan. Den innehåller inget mer än länkar dit där filerna ligger.

Bra tråd. Fästmannens bil brann upp och datorn med den, men iPhonen hade han på sig, så den kom ut oskadd liksom honom. Nu blir han nog glad att veta att allt han köpt inte försvinner.

Bevaka tråden