Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grammofon - RIAA: "DÄMPNING"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spinner vidare på Melin:s tråd men i motsatt riktning.

Har en grammofon med inbyggd RIAA-förstärkare vilket gör att jag måste koppla den på LINE i.st.f. PHONO. Efter att ha anslutit CD-växlare/MD/Radio/Bandare/Grammofon->Line har jag bara Phono ledigt men vill även ansluta ytterligare en enhet. Hur "dämpar" jag bort RIAA så att jag kan att jag kan koppla grammofonen till PHONO?

• Oregistrerad
  • 2003-05-14 08:20

Du får helt enkelt dämpa singnalen till runt 5mV (1kHz) och sätta dit filter så du får ner sinalen till 50mV (20Hz) resp. 0.5mV (20kHz)...
Du får mao göra ett omvänt RIAA-filter (finns att köpa oxå, men dom suger oftast).
Fast ändå enklare är väl att öppna botten på Project:en och löda dit sladd innan RIAA-förstärkaren så har du ju rätt signal

DIYforum

• Avstängd
  • 2003-05-14 08:54

Ännu bättre är väl att splitta signalen innan och koppla in den på en vanlig line in....Finns billiga dosor för sådant.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Ännu bättre är väl att splitta signalen innan och koppla in den på en vanlig line in....Finns billiga dosor för sådant.

Hänger inte riktigt med där - har varit vaken sedan 02.00 - den ligger ju nu på en vanlig line in som jag vill ha bort den från!?

• Avstängd
  • 2003-05-14 10:10

Om du prompt MÅSTE ha den på phono....:-)
Men annars kan du ju köpa en låda med FLERA line in och koppla den på den du vill ha ledig. Då får du ju flera fina knappar att trycka på.

1
Bevaka tråden