Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undvik damm när du förvarar objektiv och kamerahus hemma!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 18:28

Om man inte förvarar sin fotoutrustning i något tillslutet ställe, så kan damm samlas på eller i din fotoutrustning.

Jag kika runt efter någon förvaringslösning som kan råda bot på detta. Och som kan lätt tas fram eller stoppas undan.

Den väskan som jag hittade på Claes Ohlsson verkar ypperlig och till en rimlig kostnad - 399 kr. Stöt, luft, damm och vattentålig.

Även om jag har mina objektiv i mjuka objektivpåsar med snören att dra åt, så kryper där in damm ändå. Visst finns det anpassade fotoväskor i liknande utformning, men till ett betydligt högre pris.

Se bifogade bilder...

Mer info: Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag

Bra idé !

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 18:57

Om man orkar, så kan man skära ut formen för varje objektiv, kamerahus eller tillbehör som man vill ha i väskan. Då rullar det inte omkring när man har väskan öppen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-12-16 19:01

De där väskorna är riktigt prisvärda...använder dem för elverktyg där jag inte har fått någon originalväska...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-16 19:21

Mm, det är nog tanken att dessa väskor ska användas till verktyg. Men jag tänkte att det kunde gå lika bra med känslig fotoutrustning. Kan tänka mig att elverktyg skyddas mot fukt i sådan förvaring. Smidigt till mycket.

Jag har mina prylar i min kameraväska (rullande sådan). Antar att det säkert kryper in lite damm, men jag tänkte om man använder prylarna ofta kanske det inte blir så dammigt?

Dock är nog en såndär väska kanon om man ska resa med flyg och inte kan ta ombord utrustningen.

Är det inte enklare att städa, å ha det rent å snyggt omkring sig istället?

Ursprungligen av Snabeldrake:

Är det inte enklare att städa, å ha det rent å snyggt omkring sig istället?

Man lever ju inte i ett renrum .....

Oavsett hur bra städat man har så finns det tillräckligt med damm för att fucka upp en kamera-CCD totalt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-17 17:31

Det beror också på i vilket rum man förvarar grejorna. I sovrummet drar man omkring på damm, ludd och annat tjafs som sprids lätt när man rör sig i rummet. Vilken tätslutande lösning funkar ju bra. En plastlåda eller skåp, t ex...

Har du funderat på en lösning från sidan? Har ingen aning hur detta skulle funka med objektiv och kamerahus men i alla fall. Använda någon av de lösningar för vakuumförpackning som finns. De kommer i allt från storlek typ kläder/täcken till småpåsar. Finns ibland på ica och andra stormarknader. Vakuum = inget damm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-17 20:36

Se bara till att inte packa in utrustningen allt för tätt. Blir det för fuktigt kan det börja växa svamp.

+1

Svamp kan bli ett rejält mycket större problem än dammkornen, särskilt eftersom det tenderar att "smitta" fler objektiv. Just därför är det klokt att använda objektivfodral, täta väskor, etc. bara för transport och inte som permanent förvaring.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-20 13:23

Nja, vakum är nog inte så smart, den kommer ju vilja _dra_ in luft, bättre då med övertryck så hålls det ute, så gör man ju när man jobbar i dräkter i otrevliga miljöer. Övertryck i dräkten, ingen risk att något kommer in liksom

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-12-20 15:36

Hm, nu börjar lösningarna bli lite för avancerat för mig.

Jag nöjer mig med mitt förslag i början av tråden. He he...

1
Bevaka tråden