Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka mindre program har ni köpt?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-14 09:31
Ursprungligen av Goflorp:

Autopano Pro

Ultra-coolt. Kanske lite dyr "leksak"?

Kan du inte posta något panoramaexempel i en tråd under digitalfoto eller länka?

Ursprungligen av planB:

Ultra-coolt. Kanske lite dyr "leksak"?

Kan du inte posta något panoramaexempel i en tråd under digitalfoto eller länka?

Kan väl posta ett snabbt här, lite OT, men kanske enklast.

Svinesundsbron on Flickr - Photo Sharing!

Autopano Pro är ett program som bygger panoramabilder, det är otroligt duktigt på att skarva ihop dem och behålla horisonten rak. Man kan t ex snurra ett varv med kameran i näven, ha 12mm vidvinkeln på. Ta 15 bilder... skarvar dem och lägger sedan över dem i ett program som gör en Quicktime VR av det hela... sketkul.

Många program skarvar gladeligen och så får man en bild där horisonten slingrar sig som en banan...
Billigt var det INTE, 200 Euro.... apadyrt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-11 22:47

iUSBCam

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-10-12 10:48

Köpte nyss BlueHarvest som är ett billigt och effektivt program att rensa bort macens ds-filer om man valt en annan mp3-spelare än ipod.
---
Att köpa mjukvara genom MacUpdate Promo är förresten ett ypperligt sätt att komma åt annars rätt kostsamma program. Nyligen gick VMware för ett par hundralappar.

Ecoute
Ecoute | Play your library.

Ogillar du iTunes? Vill du ha något som drar mindre resurser, har en mindre överflödig gui och kan spela upp ditt iTunes bibliotek?
10$ och gratis uppgraderingar, oslagbart.

Ursprungligen av Linkert:

Ecoute
Ecoute | Play your library.

Ogillar du iTunes? Vill du ha något som drar mindre resurser, har en mindre överflödig gui och kan spela upp ditt iTunes bibliotek?
10$ och gratis uppgraderingar, oslagbart.

testade just programmet, gillar att det är en så liten applikation. Passar mig perfekt. Kanske ska ta och köpa det också, får se hur mycket jag använder det.

Ursprungligen av dumburken:

testade just programmet, gillar att det är en så liten applikation. Passar mig perfekt. Kanske ska ta och köpa det också, får se hur mycket jag använder det.

I nästa uppdatering kommer också en del trevliga saker till verklighet om det kanske är något som du tycker fattas. (vekar som att skaparen Louka D tar requests också om man kollar kommentarerna, iaf tar in diverse idéer från användarna)
PixiApps Bloggen

Bra support också. Frågade varför det inte fanns någon separat audiobook meny, fick ett trevligt svar efter 2 minuter hehe.

Här är en lista på de mindre program jag har licens på, antingen för att jag köpt licensen, vunnit den i en tävling eller köpt den i ett paket som MacHeist, MacUpdate Promo osv. Det betyder att det finns en del program här som jag aldrig använt.

Vissa program förekommer flera gånger som t.ex. Fetch för att jag har fler än en licens. Andra program som förekommer flera gånger beror på att jag köpt uppdateringar också.

Listan är inte komplett, utan bara en export Password Wallet (där jag försöker komma ihåg att samla alla serienummer).

  • 1password

  • 1Password 3 Family license

  • Acorn

  • Acorn 2

  • Airfoil

  • Album Cover Finder

  • Amadeus Pro

  • AppZapper

  • Art Text

  • Audio Hijack Pro

  • Awaken

  • BannerZest

  • BBEdit 8.0

  • BBEdit 8.5

  • BBEdit 9.0

  • Big Bang Board Games

  • BoinxTV

  • Bookit

  • CDFinder

  • Cha-Ching

  • Cocktail

  • CoverSutra

  • Cro-Mag Rally

  • CSSEdit

  • Default Folder X 4.1

  • Delicious Library 2

  • Disco (brännarprogram)

  • Drive Genius 2.1

  • DVDRemaster Pro

  • Espresso

  • Fetch

  • Fetch

  • File Buddy 9

  • Fission

  • GarageSale

  • GraphicConverter 6

  • GraphicConverter X

  • Hazel

  • High Priority

  • iDive 1.8.8

  • ImageWell Xtra

  • Intaglio

  • iPhone Buddy

  • iSale

  • iStopMotion

  • iVolume 3.1.4

  • KeyCue 4.3

  • Kinemac

  • Leap

  • Little Snitch

  • Little Snitch 2.0.4

  • LittleSnapper

  • Live Interior 3D Standard

  • Lux

  • MacGourmet Deluxe 1.0.5

  • MacJournal 3

  • MacJournal 4

  • MacJournal 5 Upgrade

  • MacPilot 3.2.1

  • MenuCalendarClock for iCal

  • Multiwinia

  • Neon Tango

  • NetNewsWire

  • NetNewsWire 3.2

  • Parallels Desktop

  • PasswordWallet 4

  • PhoneView

  • PhotoPresenter

  • Picturesque

  • Pixelmator

  • ProfCast

  • RapidWeaver 4.2.1

  • Snapz Pro X

  • Sound Studio

  • SousChef

  • Speed Download

  • Speed Download 5

  • SRS iWOW

  • StoryMill

  • SuperDuper

  • Synergy

  • Synk

  • TaskPaper

  • TechTool Pro

  • The Hit List

  • Tiki Magic Mini Golf

  • Times

  • Typinator

  • VectorDesigner

  • VirusBarrier X5 10.5.5

  • VisualHub

  • VMware Fusion 1.0 och 2.0

  • VMware Fusion 3.0

  • WhatSize

  • WhatSize 4.4.1

  • Wingnuts 2

  • WireTap Studio

  • World of Goo

  • Xtorrent

Överhuvudtaget tycker jag det finns otroligt bra och välskrivna program för Mac från små och oberoende utvecklare, faktiskt bättre än till Windows ibland. (Förut kallade man detta ofta "shareware" men den termen stämmer inte alltid så "mindre program" är nog ett bättre samlingsnamn.)

Jag har läst utvecklare beskriva att trots att marknaden för Mac-program är så mycket mindre än Windows-program går det faktiskt bättre att leva på program för Mac eftersom Macanvändarna har en större benägenhet att betala för dessa mindre program.

Min personliga åsikt är att oavsett hur ärlig man är när det gäller de stora drakarna så tycker jag att man ska köpa de småprogram man gillar och använder. Det är duktiga utvecklare som försöker leva på detta och pengarna går vanligtvis direkt till utvecklarna. Ofta handlar det inte ens om några pengar egentligen. Ett värdefullt Macprogram kostar ibland inte mer än någon öl på krogen eller ett biobesök.

- Tweetie
- Default Folder X
- Mailbox
- Transmit
- CSSEdit
- Graphic Converter
- Posterino
- PDFPenPro
- ScreenFlick
- Mouseposé
- USB Overdrive X

+ en hel del till

iWork
AppZapper
Little Snitch
Air Foil
Spotify
Medialink <-- klart värt sina 150:-

MacNote3

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-13 17:56

Jag har precis köpt Wine XT, ett nördprogram för vinälskare. I övrigt har jag betalt för Omnifocus, DevonThink Pro Office, 1Password och Audiobook Builder.

Notify 2 - Vibealicious

Saxat från hemsidan:

Citat:

Do you access your email in a browser? Then you'll love Notify. Notify is an awesome email notifier for Mac OS X. It fits seamlessly into your menubar, only vying for your attention when you have new mail. Notify supports mutliple accounts, including Gmail/Google Apps, MobileMe, and Rackspace Email.

Sitter fin fint i menubaren! 10$ är ett mycket trevligt pris.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-19 15:40

CardRaider - ett mycket bra litet program som rädda mina bilder från kamerans minneskort
+
1Password
AirFoil
Fetch
Melody Assistant
Toast
WireTap

launchbar, transmit, bbedit, graphicconverter, sedan har man donerat lite pengar till olika projekt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-20 00:22

När jag ser Adrian B:s lista inser jag att jag inte är ensam att samla licenser på hög från olika bundles och promos. Jag har en mapp med 111 appar jag har licenser för, och ändå är den inte komplett...

Jag skall bara nämna de shareware jag använder mest:

För ett utökat funtionalitet i OSX:
1password*** (som Keychain skulle ha varit)
Default Folder*** (får vilken annan filhantering att kännas stenålder)
Little Snitch (Varför skall alla program ständigt ringa hem?)
Menu Calender Clock (iCal alltid tillgängligt i ett hörn)
LaunchBar ("QuickSilver for the rest of us")
BlueHarvest (slippa att få en massa osynliga filer synliga från USB-minnen på jobb-PCn)
Springy (för att titta i zip-flier utan att packa upp dem)

För webutveckling
MAMP pro (webbserver på begäran, med multi-host)
Coda (för att koda, ersatte en gammal trotjänare skEdit)
CSSEdit (koda css)
Navicat (MySQL databashantering. Har dock på senare tid upptäckt Sequel Pro som är mycket trevligare, men "gratis" - har börjat använda det så pass flitigt att jag skall nog skänka en slant till projektet)
ForkLift (för ftp till webhotellet, när Coda inte räcker till)

För grafikuppgifter
Swift Publisher (för layout)
OmniGaffle Pro (egentligen för diagram, men trevlig att köra enklare vektorgrafik i, i konkurrens med VectorDesigner, Intaglio och EasyDraw - alla har de sina ljusa sidor, men ingen är perfekt)
Pixelmator (Enkel men trevlig Photoshop-wanabe, ersätter mer och mer GraphicConverter för mig)
EasyCrop, Picturesque, Posterino (för specifika enkla bildhanteringsgrepp)

Andra verkyg:
FileChute*** (otrolig enkelt och smidigt för att skicka länkar isf filer genom Mail eller Skype. ImageWell är ett bra alternativ om det är bilder)
Cocktail (Så att man inbillar sig att man håller sitt system i trim)

*** = mina tre absolut favoriter. Enkla program som är riktiga tidsparare.

Senast redigerat 2009-12-20 11:01
Ursprungligen av pichia:

Jag skall bara nämna de shareware jag använder mest:

Det är en god idé och en lista med motiveringar är värd så mycket mer än bara en lång lista.

Jag har därför tagit den långa listan från mitt förra inlägg och rensat ordentligt för att bara behålla de program som jag har allra mest glädje och nytta av för närvarande.

Program som tidigare legat mig varmt om hjärtat men som jag inte använt på flera år (som GraphicConverter) är därför inte med på listan.

Det finns även en del program som till exempel Acorn som jag tycker verkar superintressanta men hittills inte tagit mig tid att använda på allvar.

Dessa program är de jag nästan alltid har igång och använder i princip varje dag:

  • 1Password- att använda program för att organisera lösenord, PIN-koder, serienummer osv är ett måste idag. Samma lösenord överallt är en dödssynd. Jag har använt PasswordWallet i många år och kan fortfarande inte släppa det, men 1Password har intressanta finesser som integreringen med webbläsare och en mycket aktiv utveckling. Så jag använder båda parallellt.

  • BBEdit- underbar textredigare med otroligt kraftfulla funktioner för sökning och en del annat smått och gott. Inte lika pretty som nyare alternativ, men en riktig arbetshäst.

  • Fetch- ett av de program som varit med längst, ett enkelt men väl fungerande FTP-program som jag inte kunnat släppa för nyare kollegor som Transmit och liknande. Integrationen med att kunna redigera filer i BBEdit direkt över FTP är det jag använder mest (gillar det bättre än BBEdits egna).

  • MacJournal- Under många års tid har jag samlat texter, anteckningar, träningspass, listor, och allt möjligt mellan himmel och jord i textväg i MacJournal. Det är långt ifrån ett perfekt program, men det fungerar bra för det mesta och har bra prestanda. Med mina rötter i grafisk produktion önskar jag att det var bättre funktioner för typografi i programmet.

  • NetNewsWire- Programmet som helt förändrade mitt sätt att läsa nyheter för ett antal år sedan, genom att jag växlade över från att besöka hemsidor till att prenumerera på RSS-strömmar. På sistone har programmet inte haft så bra utveckling som förut och hela den här historien med att NewsGator köpte det, gjorde det gratis och sen la till annonser och började ta betalt för att ta bort dom har inte varit så bra. Men det är fortfarande min främsta källa till nyheter och den nya synkningen med Google Reader är värdefull.

  • PasswordWallet- min gamla trogna lösenordsorganiserare som varit med mig länge. Här lägger jag in varje ny inloggning jag skapar för sajter på nätet, alla PIN-koder, kreditkortsnummer, serienummer till program jag köpt osv. Synkningen till iPhone är det perfekta komplementet. Inte lika fräckt och funktionsfyllt som uppstickaren 1Password, men gör sitt jobb bra. Snabbt att använda.

  • The Hit List - det senaste och hetaste GTD-programmetsom verkar vara snäppet bättre än både Things och OmniFocus. Väntar otåligt på iPhone-programmet för att verkligen integrera det på allvar i mitt liv.

Dessa program är inte igång ständigt, men de är oumbärliga (eller underhållande) när jag väl behöver dem.

  • Airfoil- För att få ut musik från webbradio, Spotify mm till mina AirPort Express-enheter.

  • File Buddy- sjukt kraftfullt verktyg för att jobba med filer, som att söka dubletter, massändra namn på filer mm mm.

  • Lux- outsidern på min lista för det ett spel. Är helt enkelt Risk på datorn. Har inte spelat det lika flitigt på sistone, främst för att jag oftare kör iPhone-varianten istället.

  • Snapz Pro X- suveränt program för att ta skärmbilder med, massor av smidiga funktioner för att till exempel bara ta skärmbild av en meny eller dialogruta.

  • SuperDuper- Välgjort program för att klona diskar. Anses som det bästa.

  • Synk- Under många år mitt backupprogram men håller på att falla av listan till förmån för Time Machine (och i viss mån SuperDuper) som jag numera förlitar mig på allt mer.

  • VMware Fusion- ett måste för en webbutvecklare som behöver kolla sina sidor i Internet Explorer. Fungerar superbra faktiskt.

  • WhatSize- bra verktyg för att kolla vad det är som fyller ens hårddisk. Användbart när man behöver rensa för att frigöra utrymme.

Ett program som kanske borde vara med är Eudora. Det har varit mitt mejlprogram i 14 års tid och strax innan det lades ner köpte jag en licens för att få bort reklamen och visa mitt stöd. Men det har varit nedlagt i flera år nu (är inte ens Intel-anpassat) och är lite av ett stenåldersprogram, om än omtyckt, så i höst har jag faktiskt switchat över till Mail som ett test och jag tror faktiskt jag stannar där för tillfället. Jag har dock inte flyttat mitt gamla arkiv ännu och har kvar Eudora för detta tills jag orkar ta tag i migreringen.

MacUpdate har - vad det verkar - en bra funktion för att hålla ordning på alla sina småprogram och se till att de är uppdaterade: MacUpdate: MacUpdate Desktop 5.0

Kräver 10.5+

Bevaka tråden