Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt att frysa en utbetalning?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hamnat i en tvist med en av mina kunder. Uppdraget utfördes mellan mars-september 2009 och tvisten har uppstått nu i december. Han vägrar betala den fakturan jag skickat för uppdraget jag utfört då han menar på att han haft andra kostnader som berör mitt uppdrag och anser att det är jag som ska ta den kostnaden och han vill knvitta den kostnaden mot min faktura.

Ett pris är förhandlat, ett uppdrag har gjorts. Har han då rätt att frysa utbetalningen för mitt jobb jag gjorde för flera månader sedan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 14:16

Har du ett avtal?

Om det bara är en muntlig uppgörelse så står ju ord mot ord, då kan det nog bli svårt att kräva betalt.

Då får du nog tyvärr bita ihop, svartlista kunden och gå vidare. Om du inte lyckas medla fram något, tror knappast du har juridiken på din sida.

Ett tips är att delfakturera om det är större jobb / kunder du är osäker på.

Avtal kan vara en idé. Men känns som att det ska till rätt omfattande projekt för att skriva ett formellt avtal. Sen så kan det nästan slå tillbaks mot ett själv med ett avtal om man själv är frilansare mot ett större företag. Och det uppges fast pris etc i avtalet. Riskera att fastna i något man aldrig kommer ur typ! Gäller att man är noga införstådd vad som står samt att man försöker se till att det gynnar och ger tryggget till en själv.

Vet inte vad det är för jobb du har gjort, men det finns ingen möjlighet att hålla på / ta tillbaks det du gjort om han inte vill betala för sig?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 15:13

Om ni har kommit överens om att du ska göra ett uppdrag mot en viss kostnad så är det bara för kunden att betala. Skicka kravbrev och hota med att om han inte betalar så kommer din fordran att gå till inkasso.

Om det är så att han är missnöjd med det arbetet du har utfört så be honom i så fall komma in med ett skriftligt krav. Om han inte gör det så är det inget du behöver göra, mer än att kräva in din betalning.

Så hade jag agerat.

Inkasso. Direkt. Bums.

Kronofogden är billigare än Inkasso
Vänta inte med att ansöka
Vill du vara juste kan du meddela honom att du komemr att överlämna det till kf om han inte betalar inom t ex 10 dagar. Jag utgår från att originalfakturans sista betalningsdag har passerats annars får du vänta tills dess

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-21 18:53

Finns avtal så måste han följa avtal. Har du specat på fakturan att invändningar skall ske skriftligen senast x antal dagar från fakturadatum och de inte gjort det så är det bara att skicka till kronofogden.

Har det däremot kommit in skriftliga invändningar så kan ni behöva lösa frågan civilrättsligt.

Ska förtydliga lite tänkte jag:

- Mellan mars-september hanterade jag en ansökningshandling för Återbetalning av Mervärdesskatt till en av hans utländska kunder. Detta tog ganska lång tid eftersom dem inte hade alla papper klara för ansökan hos skatteverket. Så jag arbetade med det periodsvid mellan Mars-Sept med ett muntligt avtal att jag skulle få hälften av det som han i sin tur tog ut från det utländska företaget.

- I september blev det klart att pengarna hade betalats tillbaka till det utländska företaget och en faktura skickades från min kund till hans kund i utlandet på avtalat arvode för hanteringen av ansökan.

- Pengarna tog sin tid att komma till mun kundskonto och jag skickade en faktura så snart jag visste att ekonomiavdelningen i utlandet hade gjort en transaktion. Jag skickade fakturan den 10 november med förfallo den 10 december.

- Pengarna betalades ut till min kund den 8 december.

Det som hänt nu i början på december är att min kund och jag, vår affärsrelation har skärt sig av en mängd anledningar. Jag vill inte arbeta med honom längre och han vill inte arbeta med mig. Det som har hänt är att han beskyller mig för att ha utsatt hans system på kontoret för en virus attack, vilket jag absolut inte har gjort och hänvisar till en annan anställd på kontoret som visar på ett skumt internetbeteende.

Men han lyssnar inte och tror inte på mig, har inga direkt konkreta bevis emot mig eller då det inte existerar några bevis.

Men han anser nu att han inte ska betala min faktura för mitt arbete mellan mars-sept för att han anser att jag har åstakommit skada på hans företag och han tänker inte betala ut mina pengar fören han själv anser att den påstådda virus attacken inte medfört några merkostnader för honom.

Han antyder alltså att min faktura är fryst tills han vet om jag ska belastas med att hans serversystem haft virus och att jag då ska betala hans IT gubbe med mina fakturerade pengar.

Förstår ni hur jag menar? Har han rätt att frysa min utbetalning pga att han har fått för sig något som detta? Finns det lagar kring sånt här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 00:11

Om han har fryst betalningen inom 8 dagar från fakturadatum, så kan han göra så - du måste då gå via Tinget/Kronofogden och kräva in dina pengar.

Om han inte har gjort det inom 8 dagar så kan du gå direkt till kronofogden, mitt direkta råd är att anlita en jurist.

Förfallodatument på fakturan var som sagt den 10 december och idag fick jag besked på mail att:

"Jag har noterat din faktura. Denna är fryst för utbetalning tills det är utrett vilka skador som du har åstadkommit bolaget. IT företaget och XXXX internt har lagt åtskilliga timmar för att reda detta"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-22 02:17
Ursprungligen av JonasEk1:

Förfallodatument på fakturan var som sagt den 10 december och idag fick jag besked på mail att:

"Jag har noterat din faktura. Denna är fryst för utbetalning tills det är utrett vilka skador som du har åstadkommit bolaget. IT företaget och XXXX internt har lagt åtskilliga timmar för att reda detta"

Du får helt enkelt överväga beloppets storlek på fakturan i förhållande till den tid och energi det kan krävas att få in pengarna.

Men det är klart att du ska ha betalt för arbete som du gjort. Skulle nog satsa en slant på att motparten chansar och försöker att komma undan en betalning, så sätt press och ta hjälp av juridiska myndigheter som kronofogden som beskrivits ovan mm.. så får motparten visa sina kort.

Hans snack om virus låter som diffust bullshit och är bara en rökridå för att smita undan betalning rätt och slätt.

Man gör en betalningsanmälan hos fogden (Tingsrätten) - när denna registreras så skickas registreringen med målnummer till båda parter. När den andra parten får detta papper från Tinget så brukar det inte dröja länge innan pengarna plötsligt finns på kontot :-). Då finns en rutin att avbryta målet (inom 15 dagar om jag inte minns fel). Det är alltså en slags maskin man sätter igång och sedan stannar när motparten krypit till korset - för det gör dom ju då dom vet inderst inne att dom inte har rätt. Dom försöker bara komma undan en betalning. Dom chansar.
Om motparten är en rättshaverist och inte förlikar utan låter ärendet gå till Tingsförhandling så dröjer det länge innan man får stålarna (et kan ta ett år innan maskinen har tuggat allt klart) - men man får dom tillslut.

Han är dålig på att ljuga och ganska osmart som anklagar dig för virusspridning. Går väl inte att spåra/bevisa.
Han tar en rövare för att slippa betala genom att hoppas att du blir skrämd och inte går vidare.
Du kan inte direkt vända dig av kronofogden vad jag vet, men gå ner och prata med dom.
Med det besked du får av dom går du vidare.
Om det inte rör sig om väldigt stora summor undvik jurister. Dom brukar kosta mer än nyttan du får ut av ärendet.

Den här killen blir "pinknödig" när han får brev från dig med hot om kronkalle och kryper förmodligen till korset. Men vänta tills du fått råd.

Sedan kan det ta evigheter innan alla bitarna är på plats och målet kommer upp. Hoppas inte det.

Lycka till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 09:51

Kolla vad Zimmerman skriver.

Nu är det viktigt att du inte försöker förstå honom, han har inte bestridit din faktura, han ska betala - prata med kronofogden om hur du ska gå tillväga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 10:06

Detta skrev jag i en annan tråd, tror att det även gäller här

Citat:

Kronofogden ska visst involveras.

1. skicka det till kronofogden för handräckning, då söker dom honom det kostar 300 kronor
2. Om han svara men anser att det inte föreligger ett krav, skaffa en advokat och skicka in stämning till Tingsrätten
3. Om han inte svarar/mottar från kronofogden så måste det gå till tinget för överlämnande till polis för delgivning.

Kör hårt, dessa personer som inte ens kan säga - "Fan, sorry men jag har inga pengar" ska behandlas som svin (även om dom inte är det)

Jag tycker att personer som inte gör rätt för sig, inte är några bra personer.
Jag har många gånger i mitt liv tvingats inse faktum och prata med mina leverantörer eller vänner - men jag har i alla fall pratat med dom.

/Tangen

Folk drar sig för att processa - att dra in myndighet/tredje part. Varför? Jo - vi svenskar har en nevrotisk rädsla för konflikt - vi tar allt personligt.
Detta är alltså inget personligt - det är bizniz. Bara ren bizniz och den som gett sig in i bizniz-leken och bryter reglerna får domaren på sig. Det är som det ska. Allt är sunt och bra. man gör busen en tjänst, ty nu får han äntligen lära sig att om man bryter reglerna så finns konsekvens...och nästa gång han vill in i bizniz-leken så kanske han inte lovar mera än han kan hålla (=avtal/kontrakt/överenskommelser). Se det som att du gör aset en tjänst och glöm inte en sekund att det är bizniz - bara bizniz. Nothing personal.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-12-22 11:22

Min branschtidning (som kom igår) hade en liten lathund kring just detta:

1. Första betalningspåminnelsen, med notering om att ränta påförs enligt avtal eller räntelagen.

2. Andra betalningspåminnelsen, med notering om att beloppet ej är betalt inom en viss tid (1-2 veckor) så överlämnas ärendet till inkasso.

3. Betalningsföreläggande. Finns blankett på www.kronofogden.se, eller vänd dig till inkassobolag.

4. Domstol.

Är beloppet litet (högst ett halvt basbelopp, dvs idag 21400 kronor) så får du betala alla advokatkostnader och så själv. Vid större belopp så kan förlorande part få betala vinnande parts ombudskostnader.

Det rekommenderades att för mindre och medelstora belopp så kan inkasso vara bra. Är det större belopp och det kan krävas en specialist under processen så rekommenderas advokat direkt.

Ursprungligen av kjnoren:

Min branschtidning (som kom igår) hade en liten lathund kring just detta:

1. Första betalningspåminnelsen, med notering om att ränta påförs enligt avtal eller räntelagen.

2. Andra betalningspåminnelsen, med notering om att beloppet ej är betalt inom en viss tid (1-2 veckor) så överlämnas ärendet till inkasso.

3. Betalningsföreläggande. Finns blankett på www.kronofogden.se, eller vänd dig till inkassobolag.

4. Domstol.

Är beloppet litet (högst ett halvt basbelopp, dvs idag 21400 kronor) så får du betala alla advokatkostnader och så själv. Vid större belopp så kan förlorande part få betala vinnande parts ombudskostnader.

Det rekommenderades att för mindre och medelstora belopp så kan inkasso vara bra. Är det större belopp och det kan krävas en specialist under processen så rekommenderas advokat direkt.

Beloppet det handlar om är ca 17 timmars sammanlagd arbetstid under en period av 7 månader. 9000kr så det är inga stora pengar, men det är för mig som konsult en viktig inkomst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-12-25 13:01
Ursprungligen av JonasEk1:

Beloppet det handlar om är ca 17 timmars sammanlagd arbetstid under en period av 7 månader. 9000kr så det är inga stora pengar, men det är för mig som konsult en viktig inkomst.

9000 kulor är inga småpengar för en ensam företagare. Det blir bara surare i längden om du avstår att försöka få in pengarna. För det är jobb som du har gjort och kämpat med.

Du får inga pengar med prat och desto längre tid det går desto sämre för dig.

Tiden läker på nått sätt alla dispyter och du faller in i ett slags omedveten glömska och förlåtelse.

NEJ HANDLA NU: Se till att få betalt. Virussnacket kan du ta senare.

Att han fryst en utbetalning till dig är bullshit. Han har inte betalt nått överhuvudtaget helt enkelt.

Använd myndigheterna så får du om inte annat en kännedom hur maskineriet funkar, och det kan komma liknande fall i framtiden med trilskande kunder som inte vill betala och då kan du trycka på det tunga atteleriet från början.

Alltid vis av erfarenhet - Ger kunskaper för livet .

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-22 11:30

Hur kommer det sig att han tror att du har startat en virus attack på hans nätverk? Använder du fortfarande Windows?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Hur kommer det sig att han tror att du har startat en virus attack på hans nätverk? Använder du fortfarande Windows?

//Rob

Det är det som är grejen. Jag användet ENDAST mac och när jag har varit uppe hos dem så har jag kopplat in min mac på deras nätverk. Och ungefär i samma tidsperiod som jag varit där började systemet krångla och hans IT snubbe (PC-kille) hävdade att det var pga att en mac var ansluten till nätverket (Win Small Busieness Server).

Så jag fick ta skiten för att jag var den enda som hade mac i nätverket och nu hävdas det att jag har drabbat företaget med virus. Så egentligen handlar det om okunskap hos IT leverantören som han anlitar!

Altså vadå kommer han och jävlas först nu så är det ju inga problem. Han har ju faktura-tiden på sig att bestrida fakturan, har han inte gjort det och vägrar betala efter det så har du allt på dina fötter. Du har ingen skyldighet what-so-ever att skicka det här vidare till inkasso. Dra det direkt till fogden istället, de flesta brukar få kalla fötter redan då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 13:10

Aha, tänkte inte på en grej, det måste nog stå på fakturan vilken tidsfrist som gäller för att han ska bestrida fakturan. Sen om du förstört någon intern miljö, så måste han stämma dig på grund av det, han kan inte innehålla pengar som är dina

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 21:11

Det handlar inte om pengar, det handlar om principer.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-12-22 22:10

Det är precis som Tangen nämner ovan. Han måste betala fakturan oavsett vad du har åsamkat honom (om du inte medger ansvar och går med på att kvitta betalning). Anser han att du är skyldig pengar för skada/whatever måste han processa det separat. Ofta genom en jurist alternativt att han skickar en faktura på beloppet han anser du är skyldig som du sedan kan bestrida och gå vidare till kronofogden och förhandling i tingsrätten.

Det går inte att hålla inne betalning om man inte är överens, och han kan inte ändra avtal på egen hand. Pacta sunt servanda gäller oavsett muntlig eller skriftlig överenskommelse.

De gånger jag skickat kronofogden på kunder (tack och lov inte mer än två gånger på femton år) har jag en gång blivit utan betalning på grund av att kunden kursade, och en gång fått betalt ganska omgående. I det sista fallet var det en riktig bråkmakare som ringde och skrek och gormade, men när gubbstrutten har fel blir det till att krypa till korset och pröjsa. Ingen av gångerna var fordran på över 10 000:-.

Jag håller med Zimmerman. Processa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-22 22:32
Ursprungligen av Kalle W:

Pacta sunt servanda

Avtalsfrihet för er som inte var med på romartiden

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-12-23 03:32
Ursprungligen av Tangen:

Avtalsfrihet för er som inte var med på romartiden

Jag fick lära mig att det betyder "Avtal skall hållas" men så var ju jag inte med på romartiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-23 05:13

Ska jag vara ärlig var jag inte helt med på hur "Avtalsfrihet" skulle tolkas i det här sammanhanget...

Pacta sunt servanda - Wikipedia, the free encyclopedia

Senast redigerat 2009-12-23 10:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-25 20:58

i stand corrected

1
Bevaka tråden