Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering från Topfield till DV

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tierp
  • 2009-12-13 23:45

Har efter mycket om och men lyckas föra över filer från hårddisken på min digitalbox Topfield TF5000PRVt till Macen.

Var naturligtvis för snål när jag köpte digitalboxen och tog till för liten hårddisk, som nu blivit så gott som full.

Problemet ät att filformatet är .rec.

Måste alltså konverteras för att sedan kunna brännas till DVD-skivor.

Är det någon som kan tipsa om ett bra konverteringsprogram som kan hantera/konvertera formatet .rec till lämpligt format (vilket är lämpligast?) som sedan blir läsbara i DVD-skivor i min DVD-spelare.

Tacksam för tips om både betalprogram som gratis-varianter.

Det kan hända att ".rec" bara är en maskerad ".mpg" eller ".m2v" alternativt ".m2t". Testa att döpa om till dessa olika tills du finner ett som datorprogrammen klarar av att använda.

Att göra till en DVD när du väl har ett filformat som datorprogram känner igen, så tycker jag ofta att Toast eller Popcorn är enkelt att använda, kostar en liten slant dock. Gäller det att enbart ha en inspelning per DVD så kan FFMpegX (gratis) göra om en mpeg-fil till VIDEO_TS-struktur för DVD oftast.

En del modernare DVD-spelare klarar dock av att köra ".mpg"-filer direkt från en DVD bränd med filerna som de är, utan omvandling till korrekt DVD-Video-struktur. Detta kan ju spara en del möda ifall det går såpass enkelt med din DVD-spelare. Det är bara att prova.

I Windows använder jag istället DVD Styler när jag behöver använda PC, gratis är det programmet.

EDIT: Kolla in denna länk, här står nog en del av det du behöver veta:

Viewfinder Design Blog Archive Convert Topfield .Rec Files and Burn to DVD

Alltså, .rec är det samma som .ts i detta fall. Vilket är MPEG2-video med ljudström, en transportström för t.ex. TV-sändning.

EDIT 2: Ännu en jättefin länk! Topfield meets the Mac : Burning DVDs
Kolla även denna: Topfield meets the Mac : Mac PVR Software

Senast redigerat 2009-12-15 16:42
  • Medlem
  • Tierp
  • 2009-12-22 16:46

Stort tack till "apple4ever" för tips och tricks.

Det löste alla mina problem.

Glad att vara till hjälp. ^^ Ha så kul med videorna.

1
Bevaka tråden