Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule frågor!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-12 09:25

Funderar på att beställa en sån.

Jag funderar lite över hur jag kan fixa till nätverket och kanske tom koppla in min gamla x-box i det hela. Jag vet att man behöver en omvandlare till x-boxen, så att man kopplar in en kort ethernet sladd från boxen till en liten manick som omvandlar det till trådlöst. Har för mig att det bara finns sådana manicker, som jag inte kommer ihåg namnet på, med 802.11g.

Lägenheten ser ut som följande:
- Hallen ligger i mitten av lägenheten och där står BBBs trådlösa modem.
- Kontoret ligger till vänster om hallen och där står följande: Gammal pc med ethernet sladd liggandes till hallen (bökigt) samt en MP som kör trådlöst. Skrivare som kan kopplas in både via ethernet och usb.
- Vardagsrummet ligger till höger om hallen och där står min gamla x-box som jag kör med ethernet kabel då det behövs föras över filer (bökigt). Det sitter även en Airport Express som jag kör musik till.

Musik m.m. ligger just nu på pc:n men den håller på sjunga på sista versen så det ska flyttas över till MP så småningom.
Sen finns det en MBP också men den kan ju användas varsomhelst i lägenheten.

Frågorna då:
1. Jag har Bredbandsbolaget 20/3 med deras trådlösa modem som sänder ut i 802.11g och jag brukar aldrig komma upp i några fantasihastigheter så den kanske bara ska stå kvar som den är och sen låter jag Time Capsule utöka mitt nätverk inne på "kontoret" så kan jag även koppla in min skrivare via TC?

2. Kan man på nåt vis få x-boxen att gifta sig med Airport Expressen och koppla ihop dem så att x-boxen hamnar i nätverket den med? Så slipper jag köpa en sån där kabel-till-trådlöst omvandlare.

3. Jag har en gammal tjocktv så jag har inga funderingar på att köpa en Apple TV. Har sett trådar om kablar som man kopplar in mellan MBP och Tv, men det verkar lite bökigt. Nu kanske jag är extremt petig men sen jag köpte min första mac så har jag blivit så förbaskat bekväm eftersom jag vet att det bara funkar. Så jag orkar inte hålla på grotta som förr i tiden när jag bökade med pc. Skyll inte på mig, skyll på Apple.

Ja, detta är något jag har funderat på länge men inte orkat ta tag i, men är det nånstans man kan få hjälp så är det ju här!

1. Vet inte hur det funkar med BBBs trådlösa modem, de kan ju vara lite skumma, men det borde ju funka att utöka nätverket. Dock så kommer du ju då inte att kunna dra nytta av 802.11n då flaskhalsen i BBBs trådlösa del fortfarande finns kvar.

2. Ja!
Så har jag det hemma för att slippa dra sladdar. Min Airport express bryggar från trådlösa nätverket till min xbox med nätverkssladd. Funkar finfint! Plus att den är kopplad till förstärkaren så jag kan använda airtunes. Skaffar du dessutom Windows media player 11 på din PC-burk kan du streama både film och musik från PC:n till Xboxen.

3. Vad var frågan här? Om det är krångligt att koppla en MBP till en TV, om det går?...

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-03-12 11:49

Jamen det är ju lysande! Fasen vad bra att man kan koppla ihop Airport Exp med x-boxen, då behöver jag inte hålla på böka med sladd längre. Får flytta högtalarna den är ihopkopplad med bara, mindre problem.
För hitills har jag ju använt Airp Exp till att lyssna på musik i vardagsrummet, klockrent att man kan använda den till både och.

Då kan vi helt glömma punkt 3 som egentligen var nåt slags svammel som inte är aktuellt längre eftersom jag fick svar på de andra två frågorna.

Jag får väl ta att det kommer att gå i g-hastighet istället för n, det kan jag leva med.
Men själva backupandet från MP och MBP kommer det att gå i n-fart eller slöas det ner också av att det finns g-fartskomponenter inblandade i nätverket?

Apropå bökiga modem från BBB så har jag ju iaf efter lite bökande fått min Airport Exp att funka tillsammans med modemet, så då får jag väl böka lite med TC också tills det funkar.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 16:48

Allt kommer att gå i G-fart, inte N, då du har 802.11g noder med i nätverket. det finns något som kallas "mix mode" om jag inte minns galet i N standarden men den kräver att det är basstationen som styr och det är ju i detta fallet ditt BBB modem som endast talar 802.11g.

Jag har just skaffat en time capsule och vill koppla ihop den med min airport express som jag kör min musik trådlöst genom, men jag vet inte hur jag skall göra...

Jag funderar på om man kan få expressen att stärka upp time capsulens nätverk, men vet inte om det löser problemet...

Någon som har någon idé?

ps. varför kan inte apple göra en basstation som både har internet/trådlös musik/ skrivare och hårdisk...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-12-26 22:28

Det är ju det Time Capsule och Airport Express gör!
Time Capsule är en trådlös router med hårddisk och Aiport Express förstäker trådlösa nätverket och kan streame musiken till din hem stereo.

//Rob

Jo jag vet att det är vad TC och AE gör, men det är ju två och inte en.

Anyway, löste det genom att skapa ett nätverk med TC och sedan låta AE koppla upp på det och nu fungerar det.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-27 15:29

Du ska ju utöka ett befintligt nätverk om du vill förstärka signalen, inte ansluta till ett befintligt.

1
Bevaka tråden