Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera SSD hårddisk i Apple Drive Module

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på om man inte ska börja köra SSD drive på våra Xserve.
Vi har tidigare bytt ut 80GB 7200rpm originaldiskarna mot Raptor 36GB 10000rpm diskar och det gjorde ju lite för prestanda. Men SSD är mycket vassare!

Visst borde det gå att montera en SSD direkt i ADM:en? Är väl samma SATA kontakter? Ser ni några potentiella problem?

Borde gå alldeles utmärkt. Intel SSD som jag har själv är ju iaf helt standard SATA-kontakter. De är ju dessutom mycket svalare osv. så värme borde ju inte bli ett problem det heller...

• Medlem
  • Nacka
  • 2009-12-27 18:24
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-27 19:29

Inga problem !

Har gjort ett antal ggr !

Kontakter är samma vanliga !

Helt tyst och MYCKET SNABB !

Det skulle du gilla...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-27 19:36

Jag vill tillägga att SATA kontakter exakt samma som hos 3,5 tum hårddiskar som 2,5 tum hårddiskar !

Inga problem koppla om. Det vill säga om du tänker gå ner från 3,5 tum hårddisk till 2,5 tum hårddisk !
Ja det är ju SSD jag menar...

Lycka till

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-31 09:22

Jag vette sjutton om jag vill lita på en SSD i en server riktigt än. Särskilt då när man läser sånt här:
Apple - Support - Discussions - Xserve SSD anyone purchase yet ...

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-03 17:23

Well, såvitt jag listat ut när jag läst om SSD så ska de vara väldigt hållbara om man bara läser ifrån dem. Det är när man skriver till dem som de slits.

Men som du säger, bollman, det är kanske lite tidigt att ge sig på SSD i serverapplikationer än.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-01-06 20:25
Ursprungligen av Arvid:

Well, såvitt jag listat ut när jag läst om SSD så ska de vara väldigt hållbara om man bara läser ifrån dem. Det är när man skriver till dem som de slits.

Vad jag har fått höra/läst tidigare är att senaste SSD har inbyggd program som ser till att inte skriva till samma block (till samma minne cell) hela tiden, därav de slits ut.
Jag har inte googlat om det. Jag har inte tid just nu.....:tveksam:

Så jag tror att SSD går att lita på idag. Jag ser snart under året och nästa år kommer SSD vinna mycket ! Snart är det adjö med hårddiskar, samma händelse som man sa adjö till bildrörs teven ! Idag bara flat teven

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-04 13:26

Ofta blir det ju en hel del skrivningar till en serverdisk också. Nja, det känns som att SSD är lite för osäkert än så länge. Får man läsfel på en SSD så känns det som att man inte har några möjligheter att få tillbaka den datan. Visst, som bootdisk om man har backup, men som lagring av viktiga data, nja.

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-05 18:07

Man skulle ju kunna köra en SSD disk med innehåll och system på och två vanliga diskar i RAID-1 som man skriver loggar till och behåller en kopia av SSD disken på.
Iofs så slöar väl logg-skrivningen ner, och det är nog rätt mycket meck att flytta all typ av loggskrivning som görs av systemet...

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-06 22:30

Även om det finns programvara som justerar så att inte samma minnescell skrivs till gång på gång finns det ju bara ett begränsat antal minnesceller. Nu vet jag inte hur snabbt de slits ut, så väldigt snabbt kan det ju inte vara - annars hade det ju inte fungerat öht med SSD diskar...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-09 09:55

Jag är väldigt nyfiken på just det. Jag har ju en MBA som är av de första som såldes, tillverkade vecka 8 2008 och jag den med SSD. Den sägs ju vara 64GB men så är inte fallet utan den är 60,02GB formatterad (tillverkar-GB eftersom det är det som Snow Leopard visar numera). Vad jag läst så är anledningen till det att de sista 4GB är reserverade för att vara "stand in" när celler börjar ge sig, det skall ju bli kul att se när disken börjar krympa

1
Bevaka tråden