Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa via Spotify billigare och...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag testade precis att handla saker från Spotify.
För det första är det billigare.
Skivan på iTunes kostar 99 kr på Spotify 77 kr.
Skivan på iTunes Store är drmskyddad aac, skivan från Spotify är drmfri 320 kps mp3.

På datorhögtalarna hör jag ingen som helst skillnad har inte hunnit prova på stereon ännu men 320 borde räcka en bit.

Samt att jag säkert gläder Spotify-gänget och det kan de behöva.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-28 10:27

Vet inte om jag missat något men är inte iTunes DRM-fritt sedan ett tag tillbaka?

Ursprungligen av joakimo:

Vet inte om jag missat något men är inte iTunes DRM-fritt sedan ett tag tillbaka?

Det har jag också hört, dessutom sedan ganska långt tillbaka är det sagt. Men jag är inte heller säker då jag inte testat själv. Hur som helst så skulle jag ändå köpa via Spotify då det var billigare och att jag gärna stödjer dem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 02:44

Kolla in den här wiki-sidan:
FairPlay - Wikipedia, the free encyclopedia
och speciellt under Circumventing Fairplay. Det har alltså pågått ett mindre virtuellt (och juridiskt) krig bakom kulisserna. Vet inte om det var nytt för någon annan än mig men jag tyckte det var intressant!

• Medlem
  • Täby
  • 2009-12-29 15:47

Som jag har förstått det är all musik på iTunes DRM-fri men ljudböckerna är fortfarande skyddade av sattyget.

Sen om det är billigare på spotify, så varför inte?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2009-12-29 16:42

Lite konkurrens är aldrig fel för oss konsumenter, kanske kan det få Apple att sänka priserna om de ser att de tappar kunder till Spotify.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-29 19:16
Ursprungligen av joakimo:

Lite konkurrens är aldrig fel för oss konsumenter, kanske kan det få Apple att sänka priserna om de ser att de tappar kunder till Spotify.

Jag har för mig att det var de stora skivbolagen som förra året krävde att Apple höjde priserna från $0,99 per låt till $1,29, i alla fall för de nya "hitsen". Sen tror jag Apple lyckades få ner priset ill $0,79 per låt för "gamla" låtar för att behålla ett snitt på under $0,99 per låt.

Summa sumarum så tror jag det är skivbolagen som sätter priserna, inte Apple. Men jag håller med om att konkurrens är bra för oss som köper musiken.

Köpa låtar via Spotify innebär 7digital.com, som har haft rabatterat introduktionspris för svenska kunder. Vilket i sin tur innebär 7 kr per låt och 79:- för ett album. Formaten är både mp3 och AAC. Mp3 från 192 (faktiskt) till 320 och AAC är kodat i 320, kanske att det finns någon 256 AAC.

Det erbjuds dessutom ofta i flera format för samma låt/skiva och man får ladda ner båda om så önskas. Flera gånger också om man vill ha lite kopior i reserv

Frågan är om priset kommer att höjas? Tja, det är i alla fall inte så svårt att välja mellan 256 AAC för 9 kr och 320 AAC för 7 kr. Om man verkligen ville sälja musik i stället för att erbjuda streamingprenumeration så är det Lossless eller Flac som som gäller. Jag lovar att det skulle sälja bra. De som köper mycket musik är intresserade av hur det reproduceras och då väljer man högsta möjliga kvalité.

1
Bevaka tråden