Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotnoter och andra problem i Pages 09

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har ett problem med pages 09 som jag undrar om någon har en bra lösning till.
Beskriver lite kortfattat...

• När jag skriver något i rutan för fotnoter kopieras den texten till varje ny sida i dokumentet-hur gör jag för att förhindra denna kopiering med fortfarande använda mig av en konstant textbox på en sida (som inte förflyttas när jag trycker retur)?

• Sidorna i "sidminiatyrer" i mitt dokument är sammanlänkade med varandra-visar sig som en gul box runt sidorna. Jag vill splitta mitt dokument (av någon anledning) så att jag får separata sidor. Problem som jag stött på med att det sitter ihop på detta vis är bland annat att sidor med bilder försvinner vid radbyte osv. Hur kan jag lösa detta?

Tacksam för snabbt svar!

MVH

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2009-05-24 11:12

Jacob165, när du infogar fotnot använd menyn Infoga > Fotnot. Du ska ha markören vid det ord fotnoten leder till. En sådan fotnot kommer endast på den sidan.

Om du manuellt skriver in text nere i fotnotsfältet så visas det på de följande sidorna också.

Den gula ramen om sidorna i sidminiatyrfältet visar avsnitt. Du kan infoga nytt avsnitt i menyn Infoga

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att bild försvinner vid radbyte? Är bilden textbunden eller flytande??? Om den är textbunden och du gör en radbrytning före bilden flyttas bilden, ev flyttas den till nästa sida om den inte får plats på "sin" sida.

I Hjälpmenyn finns alternativ för att hämta hem en användarhandledning. Den förklara flera av dina frågor.

Frågan är om du talar om sidfot eller fotnot.
Sidfot = en text som återkommer på alla sidor, placerad längst ner på sidan.
Fotnot = en förklaring och tilläggsinformation till ett ord i texten, länkad till ett ord i texten. Detta hamnar bara på den sidan som ordet finns. Man kan också ha slutnoter, vilket är att man har dessa fotnoter samlade på sista sidan i dokumentet.

Så min fråga till dig är - vill du ha en sidfot eller vill du ha en fotnot, vad är det som du vill ha?

Om du vill ha olika sidfötter för olika sidor - så finns det flera olika sätt att åstadkomma detta på. Ett sätt är att göra ett nytt avsnitt. Med funktionen "avsnitt" så delar man upp Pages-dokumentet i flera olika delar där varje del kan ha sina egna unika inställningar.

Din nästa fråga förstår jag inte. Vill du dela upp ett dokument till flera dokument?
Då får du markera de sidor som du vill ha separat, kopiera och sen klistra in i ett nytt dokument.

Slutnoter gjorda i Pages får latinsk numrering när de öppnas i word

Hej,

Jag har sedan en månad gått över till Mac (med Pages) privat, men har en PC med word 2007 på jobbet. Jag använder rätt mycket fotnoter i de dokument jag skriver. Så länge det är just fotnoter är allt frid och fröjd, men när jag gör om fotnoterna till slutnoter uppstår ett märkligt problem när dokumentet skickas till min jobbdator. När de öppnas har numreringen ändrats till latinska siffror, dvs i, ii, iii, iv osv. istället för 1, 2, 3, 4... När jag ändrar detta i word och skickar tillbaka dokumentet till min Mac så ser allt ut som vanligt, men lägger jag till en not och skickar tillbaka dokumentet till jobbdatorn (eller till min frus dator här hemma) så är numreringen återigen latinsk.

Detsamma händer oavsett om jag börjar på ett nytt dokument eller öppnar ett gammalt med redan befintliga noter.

Har någon råkat ut för något liknande? Jag misstänker att det det inte har att göra med Pages för samma sak händer med Openoffice. Till att börja med så hade jag word till macen, men kunde inte lägga till fotnötter i gamla dokument utan att word hängde sig, så den lösningen fungerade inte alls.

Jag har ställt samma fråga på apples supportforum, men inte fått ett enda svar. Jag börjar känna mig lite ensam med detta problem.

Tacksam för svar och spekulationer,
/ Per

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-13 11:18

Lånar tråden eftersom min fråga också gäller Pages.

Det jag försöker göra är att skapa en fotnot i ett skrivfält. Jag har alltså skapat ett textfält med text. Det fungerar om jag gör som vanligt att bara skriva i dokumentet utan att göra en textruta. Finns det något sätt att skapa en fotnot i ett textfält?

PS: Hoppas det är okej om jag "lånar" tråden

• Medlem
  • Uppsala
  • 2011-04-27 11:19

Lånar också tråden, då även min fråga berör det här med fotnoter.

Jag undrar om det går att få bort strecket som skiljer av brödtexten från fotnoterna (se bifogad bild).

Det svarta, tunna strecket högst upp i bild är det jag vill få bort. Använder även jag Pages 09 (kanske inte ens finns en nyare version?).

1
Bevaka tråden