Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny videokamera budget 40 000 ink moms

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå,

Vi ska köpa ny Videokamera till jobbet. Tanken är att banda intervjuer mot green screen och banda lite för informationsfilmer etc. Frågan är vad vi ska ha. Vi tror att denna kan vara bra för oss

Panasonic AG-HMC151E

MEN, vi är absolut inga proffs på detta (är reklambyrå som sysslar främst med ljudproduktioner) så vi skulle gärna höra vad ni säger om detta. Vilken modell ska man ha? Är AVCHD Puckat? Vad är nytt och fräscht? Band är inget alternativ.

Skulle vara tacksam för hjälp.

/Lars

AVCHD är puckat för green screen. AVCHD är väldigt komprimerat vad gäller färg.

Ursprungligen av hummel:

AVCHD är puckat för green screen. AVCHD är väldigt komprimerat vad gäller färg.

Ok. Stör alltså kompressionen ut tekniken med green screen?

Vi behöver riktigt bra ljud in så en fotokamera hoppar vi nog också. XLR-ingång är också ett krav.

• Avstängd
  • International user
  • 2009-12-30 02:59

Canon 5D Mark 2 med valfritt objektiv? Alternativt Canon 7D.

Ja absolut! Green screen bygger på att man hanterar färg väldigt mycket. Jag rekommenderar att du testar med den aktuella kameran för att kolla att du accepterar resultatet innan inköp.

Man sa att keying inte gick men U-matic, DV, HDV också. :-D. Ändå gjordes det tusentals chromakey-grejer med dessa format. Men resultatet är ju inte broadcast - vill man keya grejer som ska hålla för broadcast så finns det ingen kamera för 40 000 kr ink moms. Ty, då måste man filma i t.ex. DVCproHD och andra fetare format som inte komprimerar färg så grymt.

Nå - jag tror att Panasonic AG-HMC151E kommer att uppfylla alla era behov och mera därtill. Det är en fin kamera för just era syften gissar jag. Den har nativ progressiv chip och ni ska alltid filma progressivt - framför allt när ni gör t.ex. greenscreen. Om det inte blir bra så beror det nog inte på kameran - utan på er ljussättning. Det är den som är det svåra tricket när det gäller chromakey.

Jag skulle chansa på denna kamera om jag vore ni. Jag har mycket bra och lång erfarenhet av Panasonics kameror. Kamerans PH-mode är av största intresse.

OK. Tack för svar! Ja förstår att det finns mer kvalitet att hämta i andra system, men filmerna kommer landa på webben och i (värsta) enstaka fall på dvd. Vi funderade först på deras närmsta P2-kamera som vi blev rekommenderade. Va lite för mycket pengar samt att hanteringen med sd-kort verkar väldigt smidigt. Har läst några av dina inlägg Zimmerman och forskat lite själv kring formatet och tycker det verkar vettigt.

Någon annan modell du tycker är bra?

Vad är PH-mode?

P2-kort är dyra (7-8000 för 64GB - plus moms). Jag tror att ni själva kommit fram till rätt kamera. AVCHD (intra och inter) och SDHC är den nya världsstandarden för konsument och semipro - som vi kommer att leva med i många många år. 1080p är det nya PAL/NTSC. Ni köper in er i nuet och framtiden.

PH.
Professional PH Mode — High-End Standard for the AVCHD Format
The AG-HMC150 series features the image-enhancing PH mode that
Panasonic developed exclusively for AVCCAM camcorders. Designed
for professional image production, this mode lets you record 108025p,
720/50p or 720p/25p progressive images in addition to 1080/50i from
the AG-HMC150 series 1920 x 1080 full-pixel HD images. The multi-
slice feature of the PH mode also helps to speed up processing by
nonlinear editors that are equipped with multi-core CPUs, by using
parallel processing to take full advantage of the CPU power.

Ursprungligen av Björka99:

OK. Tack för svar! Ja förstår att det finns mer kvalitet att hämta i andra system, men filmerna kommer landa på webben och i (värsta) enstaka fall på dvd. Vi funderade först på deras närmsta P2-kamera som vi blev rekommenderade. Va lite för mycket pengar samt att hanteringen med sd-kort verkar väldigt smidigt. Har läst några av dina inlägg Zimmerman och forskat lite själv kring formatet och tycker det verkar vettigt.

Någon annan modell du tycker är bra?

Vad är PH-mode?

Toppen Zimmerman och stort tack! Vi kör så här.

Gott nytt!

/Lars

Glöm inte att ni också måste köpa många lampor - massor av ljus behöver ni. Massor.
Annars spelar det ingen som helst roll vilken kamera ni har - en för 40 000 kr eller en för 500 000 kr.

Gott nytt år.

Vi har räknat med det och annan kringutrustning. Vi kommer få hjälp med ljussättningen och green screenen så det blir rätt från början. Sen får vi skylla oss själva om vi inte kan hantera det

1
Bevaka tråden