Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Katastrofal batteritid på iPod Touch.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-20 21:06

Jag har den senaste veckan upplevt batteritiden på min Jailbrekade iPod-Touch 2G (3.0) som när på katastrofalt dålig. Självklart så är jag medveten om att batteritiden minskar vid användande och att surfande drar en hel del, men ändå så tycker jag att den har blivit markant sämre under den senaste tiden. Jag har ingen aning om vad det kan bero på och jag laddar den med hyffsat jämna intervall och sällan utan att den varnat för att batteriet gått under 20%. Någon som vet vad det kan bero på? Den är ungefär ett halvår gammal...

Frid!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-08-21 13:41

Det gör inget alls om du drar ur batteriet ner till 20% det går bra till 10% också.
Men du ska undvika att ha som vana att dra ur batteriet helt för det kan skada det.
När du säger katastrofalt dåligt vad innebär det? 8h timmar,6h timmar eller vadå?

Om jag är på jobbet och tittar enbart på filmer då räcker batteriet i ungefär 8h i sträck.
Är det musik så behöver jag inte ladda på flera dagar.
När frugan spelar spel på den då räcker det inte mer än 5h.

Så jag upplever mitt batteri som bra och Ipoden är nästan 1år

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 13:37

Det kommer och går i intervaller. Det som är mest märkvärdigt är det att jag kan sitta med iPoden och kanske skicka mail eller liknande och under den tiden (5 min max) så ryker 15-20% av batteriet. Det kan gå från 80-60% bara poff. _Lite_ kommer tillbaka efter ett tag (5% kanske) men jag tycker ändå att tiden har blivit sämre. Jag ska försöka få det lite stabilare under veckan så får jag se om det går att göra något åt.

Batterier är färskvara och slits ut med tiden. Det är inte alls ovanligt att de helt plötsligt tappar kapacitet när det börjar bli dags att byta ut dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 16:19

Men det bör hålla sig "färskt" i alla fall de "tusen laddningar" som de ska klara av?

Prova att ge den en "Återställning" i iTunes. Det brukar kurera iPhones som är batterislukare.

Lovar inget, men det kostar ju å andra sidan inget att prova.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 19:07

Får se om det ska bli nödvändigt... Har lite för mycket av värde på den för att orka återställa. Den verkar ha bättrat sig lite i alla fall. Kanske var den bara putt på mig ett tag.

Ursprungligen av ecth:

Får se om det ska bli nödvändigt... Har lite för mycket av värde på den för att orka återställa. Den verkar ha bättrat sig lite i alla fall. Kanske var den bara putt på mig ett tag.

Men om jag är rätt underrättad så backar den upp det som ligger där innan den resettar och blåser på programvara och återställer från backupen.

Kolla upp?=

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-25 21:43

Jo, det antar jag att den gör. Dock kan jag tänka mig att min jailbreakning ryker ganska ordentligt (?) och alla program jag laddat ned via Cydia.

Troligen. Men varför JB en Touch? Är det ngn idé säger jag som är 42 år och lat...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-08-26 10:21

För att du kan lägga in alla program gratis

Ursprungligen av lappen71:

För att du kan lägga in alla program gratis

Åh! Snåljåpen i en får luft alltså...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-08-26 21:31

Inte alls men du kan också lägga in program som Apple vägrar att godkänna.
Man får helt enkelt större valfrihet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-27 19:21

Jag använder mig inte av appolus om det är det ni pratar om. Jag tycker om min JBade Touch av flera anledningar. SBSettings är underbart (Y), Winterboard är hur bra som helst, det ger iPoden en personlig touch (haha, touchen får en touch). Det finns många fördelar.

Gå in under inställningar och gå till Ljuststyrka sänk sen ljusstyrkan.
Det får batteriet att hålla längre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-01 21:44
Ursprungligen av Ginza46:

Gå in under inställningar och gå till Ljuststyrka sänk sen ljusstyrkan.
Det får batteriet att hålla längre

Kör på ungefär 20%.

Jag har märkt att man kan få "tillbaka" en hel del batteritid genom sådana åtgärder som att stänga av wi-fi(behövs ju inte då man bara lyssnar på musik eller ser film) och som ovanstående postare föreslår-sänka ljusstyrkan. Det går också bra att fippla med "notifications" och "locationservices". Främst märker man en skillnad då man är nere på 20% o en avstängning av wi-fi kan ge hela 15% extra ström åter.

Kan tipsa om programmen myBattery eller iStat som båda ger exaktare siffror än den inbyggda mätaren.

Finns det ingen utility som CoconutBattery fast till iPod/iPhone ?

LCR

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-07 19:19
Ursprungligen av LCR:

Finns det ingen utility som CoconutBattery fast till iPod/iPhone ?

LCR

Apple släppte ju något till dem som klagade på batterikapaciteten, men vad det hette och om det finns för nedladdning vet jag inte. Men det kanske bara var ett loggprogram....

Sedan jag uppdaterade min iPod Touch till nya operativet så har batteritiden varit värdelös, den laddar ur sig av att bara ligga. Använder den främst som fjärrkontroll till datorerna för att spela musik med mera. Har gått in i programmen och stängt av automatiska uppdateringar, platstjänster med mera.
Är det någon annan som upplever det här?

Jonas C, jag tyckte samma på min iPhone och valde att återställa till fabriksinställningarna och blev märkbart förvånad av hur mycket piggare som den blev då. Tar iof lite tid att åtgärda problemet men det har man ju vissa tider på dygnet. Se till att du har ev. PIN-kod för den, du behöver den för att låsa upp den. På min har jag stängt av 8 av 9 Platsinställningar som drar batteri på ett sätt som jag inte har någon nytta av och är nöj nu. ( Min är en 3g. den innan en 3gs ).

Tanken är lite roande ifall det hade funnits en motsvarighet till Ctrl, Alt, P, R - ja som när man förr i tiden byggde om skrivbordet. Det var väl så att det på <OS9 byggdes upp en databas för alla ikoner som kunde sega ned burken.

Jag har testat att återställa den ytterligare en gång men batteritiden är fortfarande katastrofal. Finns det något sätt att mäta batteriets hälsa, kan ju vara gammalt men det känns inte som att det skulle vara det då de ändrades i samband med uppdateringen.
Ligger den stilla i tre dagar så är den tom..

Hmm, förstår mig inte på den appen..

1
Bevaka tråden