Det finns både fler och bättre program i App Store, än så länge. App Store leder, men jag tror att Android Market kommer att komma ikapp. Det kommer många nya Androidmodeller och fler användare i kombination med en lansering av en global betalmarket, som idag bara finns i USA och några länder till, kommer att motivera utvecklarna att även göra versioner till Android.
Anledningen till att det finns bättre program till Iphone är inte att den innehåller överlägsen teknik utan just att det gått att ta betalt för programmen. De nya Androidlurarna som HTC Desire, Nexus One och X10 från SE är lika avancerade, vissa program som Spotify som nämnts fungerar ju till och med bättre på en Androidtelefon.
När Android Market finns i betalversion globalt ser jag inga hinder för att den blir minst lika välfylld som App Store. Det är väl mest positivt eftersom det förmodligen driver hårdvarutillverkarna att konkurrera ännu hårdare med vassare modeller och vi får ännu häftigare prylar att gå loss på.
Sedan tycker jag att App Store är överlägset i smidighet, Android Market har en bit kvar där. Sökfunktionen är inte på topp (ironiskt när det är Google som står bakom hela rasket) och när det kommer uppdateringar till dina nedladdade program måste du gå in i Market och uppdatera dem ett efter ett, jag saknar en autofunktion för detta. Segt när man som jag har uppåt hundra nedladdade program och det kommer nya versioner hela tiden.
Att Apple också hade miljontals kunder med betalkortnumren inlagde från sina Itunesinköp gjorde förstås också att man bäddat för succé. Där ligger Android Market helt klart efter.
Men Android har också bara funnits ute i ett år på marknaden, Iphone OS var långt från fulländat från första dagen, och App Store fanns ju inte ens när första generationen kom ut. Så jag ser fram mot ett intressant 2010 med nya Iphones, Ipad och Androidtillväxt.