Om du står ut med att vara utan maskinen ett tag (som alltid blir fallet om man lämnar iväg den på service) råder jag dig att ta maskinen under armen och ta en tur till leverantören alt. leverantörens serviceställe.
Värt att komma ihåg när det gäller garantier är att du som konsument i praktiken har lagligt stöd till 3 (tre) års garanti. Du måste däremot reklamera med anledning av ett köprättsligt fel enligt Konsumentköplagen och vad detta innebär hittar du nedan.
Den ettåriga garantirätten är inte lagstadgad utan är i praktiken helt frivillig för leverantören, däremot är det i praktiken praxis inom svensk handel. Reklamationen är å andra sidan inte något garantiärende utan faller helt inom ramarna för Konsumentköplagen. En summering av det tillämpbara innehållet i Konsumentköplagen finns nedan:
§3 klargör att lagen är tvingande för avtalet mellan leverantör och konsument. Detta innebär även att en eventuell tidigare överenskommelse som leverantören lyckats träffa med kunden helt saknar betydelse i en eventuell utökad tvist oavsett om konsumenten skrivit under överenskommelsen eller inte.
§23 klargör att konsumenten har tre års reklamationsrätt så länge som felet innefattas av §16.
§16 beskriver vad som anses vara ett köprättsligt fel. I detta specifika fall uppfylls kravet på fel bland annat av att funktionen på produkten avviker från vad man rimligen kan förvänta sig av en HighEnd-produkt. Enbart ett drygt års livstid kan man möjligen förvänta sig av lågprisprodukter, men hit räknas knappast den aktuella produkten.
§22, §26 och §29 beskriver i korthet att leverantören har ett antal olika alternativ att hantera en reklamation; avhjälpa felet, omleverera samma eller likvärdig vara eller i sista hand att köpet hävs och köpeskillingen återbetalas i sin helhet om inget annat är möjligt.
Lycka till!
/Dragan