Ok. får väl förklara mig då. I mitt FD liv, då jag hade windowsmaskiner, körde jag ofta Norton. Ett skitbra program tyckte jag, det gick att återskapa filer, man kunde "städa" mm. mycket bra funktioner som på ett påtagligt sätt förbättrade min dators välbefinnande. När jag då började köra Mac istället, var det ganska naturligt att lägga in Norton. Jag tyckte ganska snart att Norton på Mac var ett helt annat program. HDD-symbolen uppe i vänstra hörnet blev snabbt en vän, då jag saknade den blinkande HDD-lampan som finns på pc - ett bra sätt att se att datorn läser och skriver som den ska eller att den skriver lite för mycket.:(
Men, ganska snart blev jag varse att det där programmet popade upp lite väl ofta och rapporterade fel och att jag borde köra Norton. Norton hittade alltid fel och efter körning så var det alltid fatala fel och man rekommenderades att starta från CD. Så gjorde jag så, men efter nån dags arbete popade Norton upp igen och tyckte att det var dags att köra Norton. Det är väl bra? Efter ett tag med alla dessa körningar av Norton började jag fundera på hur dålig Macen var som alltid fick fel på hårddisken. Nån gång fick jag verkligen ett ordentligt fel, så att datorn inte ville läsa från hårddisken, Norton gjorde disken läsbar, men knappast körbar. Det hade varit snabbare att formatera om hårddisken med en gång, för det var det jag fick göra ändå sedan. Efter det slängde jag ut Norton, ingen popup om att det var felaktigheter på HDD och heller inga fel upplevda. Det är nu infört på mitt företag att Norton använder vi inte och vi har sällan strul för att inte säga aldrig strul på hårddiskarna, och vi kör hårt. 5-6 gb åker in och ut ur hårddiskarna dagligen. Jag har noterat att det mycket sällan blir problem med en hårddisk på mac. Filsystemet är väldigt stabilt tycker jag, bara man inte plockar in Norton.
För nått år sedan tog vi över personal från ett konkursat företag, och de körde Norton så fort det blev nått problem, som nått slags mantra. -Jag kan inte ansluta till den där FTP:n - jag kör Norton! Även om det inte alls hade nån logisk anknytning så skulle Norton köras. Att köra Norton tar ju ett tag och värdefull tid försvinner från arbetsdagen. Nu kör ingen Norton och vi kan ägna vår tid till produktivt arbete. Visst har vi strul, mer nu sedan vi gått över på OsX, men då använder vi Cocktail. Anledningen till att vi har strul nu med OsX tror jag beror på att det är nya installationer och det tar ett tag innan programmen "sätter" sig (förstår att det låter lite flummigt:)).
Min starka känsla är därför att Norton ställer till mer än den fixar. Norton fick mig att tvivla på min dators stabilitet och det var ju synd eftersom det inte alls var våra datorer som var dåliga eller instabila.