Den senaste månaden har min fläkt börjat låta rätt konstigt (okej, det har den faktiskt gjort sen jag köpte den, men nu när den snurrar igång så låter det som kullagrena till slut håller på att ge upp). Men på sistone har jag börjat märka av ett annat konstigt beteende också, fläkten ligger på en 1000 rpm tills CPU temperaturen går upp över 80-85 grader. Mer än en gång har den varit på väg upp till 90 grader innan fläkten kickar in på fullt blås runt en 5900 rpm och drar ner tempen till 60-65 grader. Det är alltså ingen mjuk ramp eller något sådant utan det är allt eller inget.
Tog en bild från SMC Fancontrol för att visa vad som händer:
Fläkten borde alltså nu ligga på en 5500 rpm, men den är nere på 1100 rpm. NB: SMC installerade jag precis bara för att kolla hur fläkten beter sig, problemen fanns innan dess så det är inget som är orsakat av det.
Ska den bete sig så här, är det bara fläkten som behöver bytas eller är hela controllern körd?
Jag har en 13" MBP inköpt dagarna efter att den släpptes, så det är väl bara att vandra iväg till Apple och be dem fixa den. Hade bara varit bra om man kunde klura ut vad som är fel innan man går dit så man slipper sitta och vänta på datorn!