Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köpa Leopard 10.5 licens?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite OT...

...men oj vilken rörig tråd det här har blivit, med så många teorier, missuppfattningar, felskrivningar och sidospår.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite OT...

...men oj vilken rörig tråd det här har blivit, med så många teorier, missuppfattningar, felskrivningar och sidospår.

Vems fel är det :">

Är det mitt fel eller ditt fel.

Kan man verkligen köpa snow leoparden för 319 kr och uppgradera från Tiger 10.4. Rakt över. Inte vad jag förstår. Man måste köpa Leoparden för 1200 kr i mellan eller ? Eller inneha en licens på den helt enkelt .

Så vad gäller nu ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Kan man verkligen köpa snow leoparden för 319 kr och uppgradera från Tiger 10.4. Rakt över. Inte vad jag förstår. Man måste köpa Leoparden för 1200 kr i mellan eller ? Eller inneha en licens på den helt enkelt .

Men det har ju redan besvarats, både här och i flera andra trådar. Varför måste du fråga en gång till?

Du måste inte ha Leopard först. Du kan köpa en Snow Leopard för 319 kr, och installera den på vilken Intel-Mac som helst, oavsett vilket operativsystem den datorn har idag.

Men...

...den här tråden handlar inte om den frågan. Den här tråden handlar om var man kan få tag på Leopard. Om du måste fråga fler Snow Leopard-frågor, så är det bättre att du läser igenom tidigare Snow Leopard-diskussioner, och ställer eventuella följdfrågor där, och inte här.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-01-05 15:24
Ursprungligen av CUBEIS:

Vems fel är det :">

Är det mitt fel eller ditt fel.

Så vad gäller nu ?

Så här ligger det till.

Du måste ha en leopard installationsskiva/licens sen tidigare för att lagligt köra OSX 10.6 snowleopard uppgradering för 319kr. Det går att installera/uppgradera från 10.4 men du får inte. Skivan innehåller en fullversion av SnowLeopard det är bara licensavtalen som skiljer åt.

Har du bara en 10.4 licens måste du istället köpa OSX SnowLeopard BOX set som även innehåller iLife och iWork '09. Den kostar ca 1800kr. Denna box innehåller 3st skivor. SnowLeopard, iLife och iWork.
Jag har då inte märkt någon skillnad på upphgraderings SL och BOX set SL

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 13:58

Om jag har förstått det hela riktigt nu så får man en DVD med hela Snow Leopard som kan användas för att installera även om disken är ny/tom/tömd när man ska installera OS:et from scratch

Om jag även förstår det rätt i ovanstående inlägg så "krävs" det att man har Leopard för att det ska vara "lagligt" att använda? Finner det konstigt isf, för om de ska va på det viset så borde det ju finnas två versioner av SL att köpa, en som man bara kan använda som en uppgraderingsskiva, som kräver att man har Leopard installerat. Samt ytterligare en version som hela systemet finns på, som gör att det kvittar om man har Tiger eller Leopard innan.

EDIT: Ett försök till sammanfattning

Här kommer ännu en vinkling på spörsmålet.
Det är väl skivan på sin mac som bestämmer vad man kör.
Jag köpte min iMac när den var en Tiger 10.4.
Efter något år kom Leoparden 10.5
och för ett tag sedan kom Snow Leopardskivan 10.6
Jag kan närsom helst gå tillbaks till Tiger eller Leoparden om jag vill eftersom jag har alla skivorna om jag fattat saken rätt.

Jag är nöjd med min SL 10.6.2 och ser fram mot 10.6.3

Alla OSX är kloner - varenda platta i hela världen är en exakt kopia av ett original. Detta gäller OSX som köps lösa/separata (skivor som följer med köpt Mac kan vara en annan femma). Ingen platta är identifierbar, inga serienummer finns. SL-plattan bryr sig inte om vad som finns på datorn sedan tidigare. Man kan installera SL på en sprilleny blank extern hårddisk om man vill - eller t.o.m. en USB-sticka. Datorn i sig kan vara helt utan disk. Tom. Detta skriver jag för att en gång för alla döda myten om att ett Apple-OS - i detta fall SL - skulle kräva något förinstallerat. Sådant sysslar inte Apple med. Dom strular inte heller med serienummer och annan skit - därför att Apple är ett hårdvaruföretag. Eventuell okontrollerad spridning av deras OS tar dom med en klackspark - ty deras OS behöver en dator och dom är dom enda som har denna dator till salu :-D.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-05 16:33

Bra sammanfattat, punkt och slut!

• Medlem
  • Vallda, Sweden
  • 2010-03-02 18:39

Jo, det går fortfarande att köpa Mac OS X 10.5 (Leopard), men enbart via Apple Store på telefon. Leopard säljs inte längre i butik och inte heller via Apple Store på webben, utan som sagt enbart per telefon.

/Ludvig

Ursprungligen av MagArne:

Vad jag har fattat så går det inte köpa Leopard 10.5 längre?
Hur ska man göra för att få tag i en sådan licens utan att köpa en begagnad box?

Är det tillåtet att köpa en SnowLeopard men installera en Leopard? Vilken SnowLeopard ska man köpa i så fall?

Borde väl egentligen ta detta direkt med apple men någon här kanske har koll?

Bevaka tråden