Igår hade jag förutom oturen att fylla år även nöjet att felsöka min MacBook Pro. Följande hände:
På nyårsaftonen tittade jag under dagen på en film på Voddler. För att slippa titta på 4 minuters reklam när jag skulle titta vidare stängde jag bara locket på datorn efter att ha pausat filmen (testat detta förut utan problem). Igår när jag lyfte på locket såg jag filmen där den var pausad och skärmen var svagt upplyst. Datorn svarade emellertid inte och jag fick stänga av med knappen och starta igen. Vid uppstart hördes fanfaren som vanligt och äpplet dök upp med ringen som snurrar under, precis som vanligt. Efter en stund ersattes äpplet med ett stopptecken, ni vet som ett O med ett diagonalt streck över. Sedan hände inget mer. Provade flera gånger utan resultat.
Satte i Snöleopard-skivan och körde lite reparera disk och volym och reparerade skivbehörigheterna men fortfarande kunde jag inte starta.
Till sist körde jag om installationsprogrammet för OS X och då kunde jag till slut starta. Efter installationen hade jag OS X 10.6. Jag hade för mig att det stod någonstans att efter 10.6 skulle systemet inte nedgraderas vid ominstallation (?) Jag hade ju 10.6.2 innan och fick köra uppdatering till 10.6.2 igen. Jag hade så klart förväntat mig 10.6 om jag hade blåst hela hårddisken först men nu så körde jag ju bara en ny installation över den gamla.
Hursomhelst, någon som har någon ide om vad det var som hände, så att jag kan undvika det här i framtiden?