Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ingen 3G hastighet alls hos tre

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2009-12-10 00:04

Ok,

Först: Jag har googlat tills ögonen somnat. Det är ju inte så jäkla lätt att hitta sidor när man råkar har 3 som operatör, man söker efter 3G och telefonfaan heter 3G..

Hursomhelst, tror att efter nån av 3.x uppgraderingarna så har får jag inte lägre 3G hastighet på min telefon. Upptäckte det nu hemma när jag skulle använda min telefon som ett modem med internetdelning.

Via Bredbandskollen (både datorn och telefonen) kommer jag upp i max 384 Kb (Dvs edge) hastighet.

Jag har 3G ikonen i telefonen så den har 3G täckning. Stänger jag dock av Edge i exempelvis bossprefs så slutar hela internet i telefonen att fungera. Jag har tidigare laddat hem en icc fil (eller vad dom nu heter) för TRE Sverige men det hjälpte inte, inte att ta bort den heller.

Funderar på om det kan vara baseband versionsproblem (kan ju inte uppgradera till senaste pga att den inte är hackad - Ok nu kanske dom lyckats iofs)

Någon annan som har en hackad telefon som kör 3.1.2 och har TRE som operatör?

Hej,
först och främst så har inte operatören tre något edge nät, så kommer du upp i 0,3mbit/s så är 3G. Dock långsamt men fortfarande 3G.

I och med att du reffererar till boss-tool gissar jag att du har jailbreakat din telefon?

Jag har kollat runt lite lätt sen jag jailbreaka min telefon, de verkar finas nätverksrelaterade problem för folk som jailbreakat från 3.1.2. Tex mina samtal bryts och mitt wlan fungerar inte. Så vem vet, kanske har med din jailbreak att göra? Testa att installera om?

//Peter
Daily iPhone

• Oregistrerad
  • 2009-12-10 13:38

Mycket konstigt. Du har rätt i att EDGE är en utveckling av GSM och TRE har ju inte något sådant nät. Frågan är om min Iphone TROR det på något sätt.

Jag befinner mig i stockholm (sveavägen) nu när jag gjorde en mätning och kom upp i 0.9M på skicka men bara 0.3M på att ta emot (helt ologiskt)

Klart min telefon är jailbreakad (Det skrev jag ju) - Jag skrev också en tänkbar felkälla (baseband) och undrar om någon annan har SAMMA förutsättningar som jag som OCKSÅ har problem.

Fniss 3 3 3 3 3 3 "Det är ju inte så jäkla lätt att hitta sidor när man råkar har 3 som operatör, man söker efter 3G och telefonfaan heter 3G.."

Det där med upp- och nermätning med bredbandskollen - fick samma konstiga resultat när jag mätte wifi på ett ställe. 7 Mbit på skicka och 0,5 på ta emot..

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 18:10
Ursprungligen av studiox:

Ok,

Först: Jag har googlat tills ögonen somnat. Det är ju inte så jäkla lätt att hitta sidor när man råkar har 3 som operatör, man söker efter 3G och telefonfaan heter 3G..

Hursomhelst, tror att efter nån av 3.x uppgraderingarna så har får jag inte lägre 3G hastighet på min telefon. Upptäckte det nu hemma när jag skulle använda min telefon som ett modem med internetdelning.

Via Bredbandskollen (både datorn och telefonen) kommer jag upp i max 384 Kb (Dvs edge) hastighet.

Jag har 3G ikonen i telefonen så den har 3G täckning. Stänger jag dock av Edge i exempelvis bossprefs så slutar hela internet i telefonen att fungera. Jag har tidigare laddat hem en icc fil (eller vad dom nu heter) för TRE Sverige men det hjälpte inte, inte att ta bort den heller.

Funderar på om det kan vara baseband versionsproblem (kan ju inte uppgradera till senaste pga att den inte är hackad - Ok nu kanske dom lyckats iofs)

Någon annan som har en hackad telefon som kör 3.1.2 och har TRE som operatör?

Har du pratat med Tre?

Å andra sidan skulle jag inte kalla Bredbandskollen en tillförlitligt källa.

• Oregistrerad
  • 2009-12-11 21:46

Ang. hastigheten: Jag har såklart testat andra saker (ftp etc) och kommer inte upp i någon vidare hastighet.

Har inte pratat med 3 då jag tror det är ett problem med min telefon (som är en gammal Teliatelefon som jag egentligen borde kunna få upplåst nu)

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-11 23:53

Ang. hastigheten: Jag har såklart testat andra saker (ftp etc) och kommer inte upp i någon vidare hastighet.

Har inte pratat med 3 då jag tror det är ett problem med min telefon (som är en gammal Teliatelefon som jag egentligen borde kunna få upplåst nu)

Tre bör kunna hjälpa dig med inställningar även om det en Telia-telefon.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-14 08:15

Jag har precis samma problem. Jag kör 3.1.2 Jailbreakad Iphone 3G och kommer endast upp i 0.384 Mbit. Någon som har fått ordning på detta?

• Oregistrerad
  • 2009-12-14 15:48

Skönt att jag inte är ensam

Jag har ingen aning,jag misstänker baseband, men jag kan ju inte "roll back" till en låst telefon då jag kör TRE på en Teliatelefon.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-14 16:42

Själv ska jag testa med att nedgradera till 3.0 för att kunna lägga in egna apn inställningar. Möjligt att telefonen får fel i 3.1.2. Läste om någon som hade fått fel på Telenor och bytt från service.telenor.se till internet.telenor.se. Jag återkommer om jag lyckats ordna till det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-14 18:07

Ingen skillnad när jag nedgraderat till 3.0. Hoppas någon kan upplysa mig om hur man taklar detta problem.

• Oregistrerad
  • 2009-12-14 18:07

APN inställningar har jag svårt o tro att dessa påverkar (Jag har ju testat själv)

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-14 18:10

APN inställningar har jag svårt o tro att dessa påverkar (Jag har ju testat själv)

Har det fungerat innan?

• Oregistrerad
  • 2009-12-14 21:00

Det kan jag inte svara då jag inte tidigare använt min telefon som mobilt bredbands leksak. Däremot verkar ju andra kunna göra detta, så det borde ju inte vara något fel på telefonen..

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-14 21:03

Har du rätt surf-tillägg? Om du har 3Mobilsurf Bas så blir det inte snabbare än så, du måste välja Plus eller Max för snabbare.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-14 21:13

Själv har jag plus.

• Oregistrerad
  • 2009-12-15 13:23

aha!

Det visste jag faktiskt inte. Trodde 3 hade samma hastighet (7.2) på alla tjänster. Förbannade jävla idioter.

Dom har också en rätt trevlig typo på deras sida:
"Alla priser gäller för surf inom Sverige. Uppsägningstiden är 30 dagar för alla tre paketen. Efter förbrukad datamängd/mån sänks hastigheten till 64 Mbit/sek. "

64 Mbit/s har jag inget emot att få..

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-15 21:56

Som sagt, RING TRE!

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-12-15 21:58

Man behöver inte ringa Tre, det är bara att gå in på "mina sidor" och välja rätt sorts surf-tillägg - ett snabbare.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-15 21:59
Ursprungligen av Mija:

Man behöver inte ringa Tre, det är bara att gå in på "mina sidor" och välja rätt sorts surf-tillägg - ett snabbare.

Mjo, men för vidare felsökning är det lättare att ringa.

• Oregistrerad
  • 2009-12-16 10:42

Då detta bara är tillfälligt använde jag mig av deras kontaktkort och tillägget 3Surf. Enligt tre ska jag då komma upp i 7.2Mbit men det gör jag som sagt va inte.

Får ringa tre, men jag tror fortfarande inte att det är ett problem med abonnemanget.. Får se

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-16 18:11

Jag tror som du. Jag var i kontakt med Tre och de påstod att jag hade upp till 6bit. Jag kommer max upp i 0.384mbit. Något skumt är det.

• Medlem
  • International user
  • 2009-12-16 21:25

Testa på en annan mobil.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-01-06 20:54

Någon som har fått rätsida på detta? Jag lider fortfarande av 0.384mbit trots att supporten på tre säger att jag ska ha upp till 6mbit.

1
Bevaka tråden