Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

statisk elektricitet från nya tangentbordet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 12:00

hej!

Införskaffade nya alu tangentbordet för ett par månader sedan.... nu helt plötsligt har det börjat frånge sig statisk elektricitet varje gång man kommer i kontakt med alu delarna.!
Jag har inte bytt skor eller på annat sätt förändrat något som kan ge upphov till statisk elektricitet Så man kan ju undra vartifrån det kommer...

Det är det vanliga med sladd jag och min kollega har och vi upplever samma problem båda två!

Förutom de obehagliga stötarna, dom kan man vänja sig vid... finns det någon risk för datorn, kan det statiska fortplanta sig och fortsätta in i burken? Här på jobbet skiter jag i det egentligen, men eftersom jag vilken dag som köper en 27" imac vill man ju veta så att det inte blir kortis eller så. Eller ska man behöva sitta fastspänd i elementet med ett antistatband...

Vad tror ni?

mvh Uffe

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 12:18

Det är nog datorn som inte är riktigt jordad snarare än att det är nåt fel på tangentbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-07 16:25

kanske det kan vara... vet inte hur man skulle jorda den!? Den e ju bara med alla olika snören ikopplade sen står den på mitt skrivbord.... kan man lösa på nåt sätt så man slipper elchocker:) även om man vaknar till lite

mvh Uffe

Jordfel och statisk elektricitet är två helt skilda saker!
Jorda datorn gör du genom att använda jordad kabel mellan jordat vägguttag och dator.
Du harr jordproblem.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-01-10 15:23

Alltså - använd strömsladden som kommer med datorn och se till att den är instoppad i ett jordat uttag. Om du har en förgreningsdosa emellan se till att den är av vettig kvalitet och även den jordad.

1
Bevaka tråden